Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@19:02:01 GMT

کرونا یک شوخی نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۹۰۳۹

کرونا یک شوخی نیست

نزدیک بیمارستان می‌شوم، افرادی را می‌بینم که هرکدام با کیسه پلاستیکی مملو از دارو مخصوص کرونا همچنین تصویری از سی تی اسکن ریه خود در حال وارد شدن به مرکز درمانی هستند.

عده‌ای هم که گویی کرونا را جدی نگرفته‌اند بدون ماسک از کنار درب ورودی بیمارستان گذر می‌کنند. دیدن افراد مبتلا در محوطه هم چاره‌ای برای تفکر عده‌ای که کرونا را یک شوخی قلمداد می‌کنند، محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وارد بیمارستان می‌شوم، چهره‌های رنجور و گرفته مبتلایان حکایت از مبارزه با ویروس کرونا دارد که در گوشه‌ای از محوطه منتظر دریافت نوبت از پزشک ایستاده‌اند.

بخش اورژانس بیمارستان که در آن تختی برای بیماران غیر کرونایی وجود ندارد، مملو از افراد مبتلا و همراهان آنها است.

دائم از بلندگو هشدار می‌دهند که همراهان، محوطه اورژانس را ترک کنند. عده‌ای بدون توجه بر بالین بیمار خود ایستاده و به خیالشان ماسک می‌توانند مانع ابتلا آنها شود.

سرفه های ممتد دائم در سالن پخش می‌شود و همین کافیست تا متوجه شویم، مراکز درمانی مکانی امن نبوده و جایی برای افراد همراه نیست.

جوانی در پذیرش درمانگاه با صدای بلند می‌خواهد که نوبتی از پزشک دریافت کند اما متصدی می‌گوید پزشک متخصص عفونی به دلیل حجم بالای مبتلایان، تنها بیماران بستری در بیمارستان تحت نظر خود را ویزیت می‌کند.

دیگری که ۲۱ روز از قرنطینه اش می‌گذرد می‌گوید در مرحله دوم تست انجام نمی‌شود و پزشک می‌گوید برای رفع کامل بیماری باید بیشتر در قرنطینه بمانی.

خانمی جوان به همراه دخترش که هر ۲ مبتلا شده‌اند می‌گوید، چهار روز از ابتلای به کرونا آنها می‌گذرد و تمام تلاش خود را کرده اند که به مراکز درمانی مراجعه نکنند اما حال نامساعد باعث‌ شد که برای مداوا خود را به نزدیک ترین مرکز و پزشک معالج برسانند.

کافیست در میان مردم شهر چند دقیقه ای بیشتر گذر کنی تا متوجه شوی هنوز هم عده‌ای هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند و اما به دلیل خفیف بودن آن براحتی به میان مردم آمده اند.

برخی هم که بدون هیچگونه توجه به نکات بهداشتی و بدون ماسک در کوچه و بازار مشغول تهیه مایحتاج روزانه خود هستند.

روند صعودی تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و افزایش شمار مرگ و میر این بیماری نگران‌کننده است که باید در این راستا مردم همگام با مصوبات ستاد استانی کرونا برای کاهش شیوع ویروس کرونا تلاش کنند.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مردم باید ضمن همراهی و همدلی خود با کادر درمان و پزشکان، دولت را برای کاهش شیوع ویروس کرونا همراهی کنند. چرا که موفقیت این طرح بستگی به نحوه تعامل، همکاری و همدلی مردم دارد.

طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا حداقل ۲۵ مرکز استانی و نیز همه کلانشهرها شامل دور جدید محدودیت‌های شدید خواهند شد.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۴ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه قربانیان روزانه کرونا به رکورد ۴۸۶ نفر رسید که با احتساب این رقم، تلفات کشوری به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

قرار است از روز شنبه یکم آذر ماه برای اعمال مهار کرونا محدودیت بیشتری از جمله ممنوعیت تردد شهر به شهر و حضور یک سوم کارکنان در ادارات اعمال شود.

یکهزار و ۱۴۷بیمار جدید کرونایی طی ۴۸ ساعت منتهی به ۲۴ آبان در لرستان شناسایی شده است.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۴ آبان، ۱۳۳ هزار و ۹۳۲نمونه مشکوک به آزمایشگاه‌های استان ارسال و پاسخ ۱۳۲ هزار و ۲۵۹ مورد اعلام شده است.

تا ۲۴ آبان ابتلای قطعی۵۰ هزار و ۴۷۱ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد ۹۹۶ نفر نیز جان باخته اند.

تا ۲۲ آبان ابتلای ۴۹ هزار و ۳۲۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد ۹۷۵ نفر جان باخته بودند بنابراین در ۴۸ ساعت منتهی به ۲۴ آبان علاوه بر شناسایی یکهزار و ۱۴۷بیمار جدید، ۲۱ نفر دیگر از مبتلایان جان خود را از دست داده اند.

لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است و بجز شهر چگنی که وضعیت زرد دارد مابقی شهرهای آن در حالت فوق حاد یا بحرانی هستند.

برچسب‌ها ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی لرستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی لرستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی لرستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت اخبار کنکور ویروس کرونا ۲۴ آبان عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟

آفتاب‌‌نیوز :

 براساس گزارش لایوساینس، اکثر مردم حداقل یک بار در سال سرما می‌خورند، اما انسان خردمند چه زمانی برای اولین بار سرماخورد؟ 

پاسخ به این سوال دشوار است، تا حدی به این دلیل که بسیاری از ویروس‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند و تعداد کمی از آن‌ها در بقایای انسان باقی می‌مانند. اما این امکان وجود دارد که برخی از انسان‌های خردمند حداقل ۳۰۰ هزار سال پیش سرما خورده باشند.

سرماخوردگی معمولی یک اصطلاح کلی برای گروهی از عفونت‌های تنفسی است. راینوویروس‌ها، کروناویروس‌ها و ویروس سنسیشیال تنفسی اغلب باعث این بیماری می‌شوند. اما قبل از اینکه این پاتوژن‌ها بین مردم پخش شوند، احتمالاً انسان آن‌ها را از مهره داران دیگر گرفته‌است.

جوئل ورتهایم، ویروس شناس تکاملی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، گفت زندگی در نزدیکی حیوانات باعث ابتلا به ویروس جدید و تبدیل شدن آن به بیماری بومی بین انسان‌ها می‌شود.

معمولاً وقتی یک ویروس حیوانی به درون بدن انسان می‌رود، نمی‌تواند عفونت ایجاد کند، زیرا با میزبان جدید خود سازگار نیست. با این حال، یک ویروس گه گاه دارای مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب برای جهش موفقیت آمیز و حتی انتشار در بین انسان‌ها می‌شود. به عنوان مثال، ویروس‌های کووید-۱۹ و آنفولانزای خوکی اینگونه پدید آمدند.

دانشمندان فرضیه‌های متفاوتی درباره زمان اولین ابتلای انسان به ویروس‌های سرماخوردگی دارند. برخی از محققان بر این باورند که ویروس‌ها می‌توانستند از حیوانات به انسان‌ها در طلوع تمدن بشری (تقریباً ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش) شروع به انتشار کنند. آن زمان انسان‌ها شروع به زندگی در محل‌هایی کردند که پاتوژن‌ها می‌توانستند به راحتی پخش شوند و سپس شروع به پرورش حیوانات پر از ویروس کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • شوخی دور از ذهن ابراهیم رئیسی با محافظان خود + ویدئو
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم