Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

ساشا کشوادی کارگردان و نویسنده تئاتر ، درباره فعالیت جدید هنری خود، گفت: مستند تئاتری به نام «عجز» را کار می‌کنیم به تهیه کنندگی رویا عظیمی که کار بسیار سنگینی است؛ از لحاظ پشتوانه مالی مشکلی وجود ندارد، اما نمی‌توانیم ریسک کنیم که کار را در این شرایط برای اجرا آماده کنیم؛ باید تمرین و تلاش بسیار کرد تا نمایش «عجز» به ثبات برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشوادی افزود: سالن «ایرانشهر» را برای به اجرا بردن این نمایش در نظر داریم و صحبت‌های اولیه انجام شده است. با وجود آماده بودن متن مجبوریم تمرینات را به تعویق اندازیم؛ زمانی می‌توانیم تمرین را آغار کنیم که از وضعیت قرمز کرونا خارج شده باشیم. در غیر این صورت با وجود بازیگران و عوامل زیاد این کار، ریسک بالایی را باید قبول کنیم که این اتفاق نخواهد افتاد. داستان‌هایی که برای نوشتن این نمایش از آن‌ها استفاده شده کاملا بر اساس واقعیت است.

او درباره موضوع نمایش «عجز» گفت:  «عجز» از داستان زندگی تعدادی خانم که درگیر بیماری اعتیاد هستند و ماجرا‌های بعد از ترک کردن آن‌ها صحبت می‌کند. چند تن از بازیگران «عجز» از بازیگران مطرح تئاتر و سینما هستند که متعاقباً اسامی این عزیزان اعلام خواهد شد. متن مستند نمایش «عجز» را به همراه بهنام سرلک نوشته ام که تحقیقات فراوانی برای جمع آوری اطلاعات انجام شده است.

او همچنین درباره نمایش «مرگ مشکوک» بیان کرد: بعد از اینکه نمایش «مرگ مشکوک» حین کار به دلیل تعطیلات کرونایی متوقف شد، تمرین ها را ادامه می‌دهیم تا در زمان بازگشایی سالن‌ها ادامه اجرا‌ها را به صحنه ببریم. در ۹ شب اول اجرا رکورد فروش را در سال ۹۹ کسب کردیم و به همین دلیل بر ادامه‌ اجرای آن اصرار داریم. باید از لحاظ مالی و هزینه تمرین به فکر باشیم هرچند که تهیه کننده «مرگ مشکوک» کم و کسری برای گروه نگذاشته است. پرونده «مرگ مشکوک» همچنان باز است اما تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا برنامه گروه‌های تئاتری را به تعویق انداخت.

این کارگردان تئاتر در پایان با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان، درباره اجرای آنلاین نمایش‌ها بیان کرد: وضعیت تئاتر غیر قابل پیش بینی، آزار دهنده و زجر آور است. با وجود اینکه عادت به گلایه ندارم، اما شرایط واقعاً دشوار و تأمین مخارج زندگی دشوار‌تر است. من به اجرای آنلاین نمایش‌ها هم اعتقاد ندارم؛ اجرای آنلاین مثال بارز خیانت به تئاتر و صحنه آن است هر چند که خیال مدیران و مسئولان را راحت کرده است! قطعاً اجرای آنلاین به بدنه تئاتر آسیب خواهد زد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تئاتر کرونا سینما نمایش کارگردان تئاتر تئاتر ایران نمایش آنلاین اجرای آنلاین اجرای آنلاین مرگ مشکوک اجرای آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۰۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست

داود زارع گاریزی، که این روز‌ها تهیه‌کنندگی نمایش «طلوع خونین» کاری از مسعود طیبی را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: طیبی را از حدود ۵ سال پیش و به واسطه حضور در کلاس‌های بازیگری و بیان و بدن او می‌شناسم و از نزدیک با نمایش‌ها و اجرا‌های وی آشنا شدم. او متنی با عنوان «انتقام سیاوش» داشت که من دوست داشتم آن را روی صحنه ببریم. این متن مدرنیزه شده سیاوش شاهنامه بود و از ویژگی‌های جالبی برخوردار بود که با ایرادات مرکز هنر‌های نمایشی عنوان اثر به «طلوع خونین» تغییر کرد.

وی درباره میزان موفقیت این اثر در اجرا تشریح کرد: گروه اجرایی نمایش «طلوع خونین» با اعتقاد بر اینکه باید چراغ تئاتر روشن نگه داشته شود برای اجرای این اثر زحمات زیادی کشیدند و بازیگران چیزی حدود ۱۰ماه به تمرین اثر پرداختند ولی با توجه به شرایط جامعه، تئاتر ما آنچنان که باید حمایت نشد. من از شرایط جامعه ناراضی هستم و با اینکه تولید، تبلیغات و اجرای یک اثر نمایشی هزینه‌های بسیار گزافی دارد، اما هیچ ارگانی از تولید تئاتر حمایت نمی‌کند و جامعه هنری هم پشتیبان و حامی یکدیگر نیستند. این شرایط به گونه‌ای است که حتی وقتی از بازیگرانی که به واسطه تئاتر به جایگاه و نامی رسیده‌اند، دعوت می‌کنیم برای دیدن اثر به سالن‌های نمایشی نمی‌آیند.

این تهیه کننده تئاتر ادامه داد: علی‌رغم اینکه عاشق تئاتر هستم و دوست دارم به عنوان تهیه‌کننده از نمایش و فعالیت جوانان حمایت کنم، اما دلم پر از درد است و نمی‌دانم نمایش بعدی را تولید کنم یا نه؟ تا کی می‌توان ادامه داد و در بحث فروش متحمل ضرر و زیان شد؟

وی درباره کمک ارگان‌های دولتی بیان کرد: هر ارگان دولتی یک واحد فرهنگی دارد و طبیعتا برای خانواده‌های کارمندان و نیرو‌های خود یک بسته فرهنگی دارند و می‌توانند از تخفیف‌های نمایش‌ها بهره‌مند شوند و از طریق آوردن خانواده‌های هنردوست به سالن‌ها از تئاتر حمایت کنند.

زارع گاریزی درباره اجرای نمایش «طلوع خونین» در تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: ۲۰درصد از فروش یک اثر نمایشی مختص سالن است، که نسبت به سالن‌های خصوصی که ۴۰ تا ۵۰درصد از فروش نمایش را طلب می‌کنند، بسیار شرایط مساعدتری دارند. همچنین نوع سالن و امکانات فضای نمایش و موقعیت جغرافیایی و دسترسی آن برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. من موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم، چون هزینه‌های گزافی از گروه‌های نمایشی گرفته می‌شود. اما تماشاخانه ایرانشهر یکی از سالن‌های خوب دولتی با امکانات و دیسیپلین خوبی است و من از اجرای نمایش در این سالن راضی هستم. دراین تماشاخانه از نمایش «طلوع خونین» هم به لحاظ تبلیغاتی و هم از نظر احترام به گروه اجرایی و مخاطب حمایت خوبی شد و امکان بسیار خوبی برای گروه نمایش مهیا شد.

وی ادامه داد: مرحوم آتیلا پسیانی قبل از فوت خود اشاره کرد که از تئاتر باید حمایت شود و هنرمندان نباید از تئاتر فاصله بگیرند، اما متاسفانه برخی هنرمندان وقتی وارد عرصه تئاتر می‌شوند، دستمزد‌های نجومی می‌گیرند و چون اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست هزینه مضاعفی برای تهیه کننده اثر و کم شدن رغبت برای تولید از حمایت تئاتر می‌شود.

این تهیه کننده تئاتر «طلوع خونین» گفت: در این اجرا علیرضا جلالی‌تبار، هیچ بحثی نسبت به میزان دستمزد با ما نکرد. او تئاتر را دوست دارد و فردی بسیار حرفه‌ای و باشخصیت است و فقط به تئاتر و اجرا فکر می‌کند و من از نحوه برخوردش نکات زیادی را آموخته‌ام.

وی در پایان اظهار کرد: ما می‌توانستیم در کار فروش بهتری داشته باشیم، ولی تبلیغات هزینه گزافی دارد و گروه «طلوع خونین» بیش از ۱۵۰میلیون صرف طراحی و ساخت اقلام تبلیغاتی کرده در حالی که فروش نمایش تا الان ۱۶۰میلیون تومان به رسیده است. جدای از این هزینه دستمزد بازیگران و عوامل و طراحی‌ها و ... چیزی حدود ۶۵۰میلیون هزینه داشت. با اینکه از گروه نمایشی‌ام بسیار راضی هستم و افراد کارشان را به نحو احسن انجام داده‌اند، اما این میزان فروش در مقابل این حجم تلاش برای من دلشکستگی ایجاد کرد. از تئاتر ما حمایت نشد تا گروه نمایشی دیده شوند.

نمایش طلوع خونین تا اواخر هفته آینده، هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست