Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:08:39 GMT

کتاب، فردا به خانه‌ تهرانی‎‌ها می‌آید

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۰۸۳۹

کتاب، فردا به خانه‌ تهرانی‎‌ها می‌آید

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره چگونگی برگزاری برنامه «کتابگردی» با شعار «کتاب می‌آید» با توجه به شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: این نهاد ناشر و متولی نشر نیست و مانند سایر موارد، سعی دارد نقش تسهیل‌گری و حمایتی از کتابفروشان و صنعت نشر را ایفا کند.

«محسن فتاحی» گفت: امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا و جلوگیری از تجمع و تسهیل دسترسی مردم به کتاب و حمایت از کتابفروشی‌ها که به عنوان پاتوق‌های فرهنگی پایتخت محسوب می‌شوند، با مشارکت خانه کتاب و اتحادیه کتابفروشان تصمیم گرفته شد که در قالب طرحی، نقل و انتقال کتاب در روز «کتابگردی» به خانه شهروندان تسهیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در قالب این طرح، شهرداری تهران، هزینه نقل و انتقال کتاب را تقبل کرده و شهروندان علاوه بر بهره‌مندی از تخفیف‌ ۲۰ درصدی در طرح پاییزه کتاب از کتابفروشی‌هایی که عضو طرح هستند، در صورتی که کتاب‌های مورد نظر خود را به صورت غیرحضوری؛ تماس تلفنی یا اینترنتی از تمامی کتابفروشی‌های پایتخت خریداری کنند، سفارش‌ها با همکاری شرکت «پیک بادپا» به صورت رایگان برای آنان ارسال خواهد شد.

«فتاحی» بیان کرد: در روز کتابگردی، افرادی که تا ظهر سفارش‌های خود را ثبت و کتاب‌های موردنظر را خریداری کنند همان روز برایشان ارسال خواهد شد و افرادی که ظهر به بعد خرید کنند، شب یا روز بعد به دستشان می‌رسد، یک روز هم اختصاص داده شده به اینکه اگر فردی به آدرسش مراجعه شد و حضور نداشت، کتاب مجددا برای او ارسال شود، امیدواریم نقل و انتقال رایگان کتاب در درازمدت به گونه دیگری ادامه پیدا کند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مشارکت این نهاد امسال، در طرح پاییزه به نقل و انتقال رایگان کتاب اختصاص پیدا کرده و براساس ماموریت‌های شهرداری، این نهاد باید تسهیلگر ارتباط بین مردم و کتابفروشی‌ها، خانه کتاب و اتحادیه کتابفروشی‌ها باشد، این نوع تسهیل‌گری شیوه مناسب‌تری است تا اینکه بخواهیم صرفا در ارائه تخفیف مشارکت داشته باشیم و مساله مراجعه نکردن حضوری مردم را هم حل نکرده باشیم.

وی، تدوین ویژه نامه‌ای به مناسبت روز کتابگردی برای معرفی نویسندگان و ناشرانی که کمتر شناخته شدند اما آثار ارزشمندی دارند و تجلیل از ۵۰ نویسنده پیشکسوت پایتخت با ارسال بسته‌هایی به درب منازل آنان را از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران عنون کرد.

«فتاحی» گفت: برنامه «کتابگردی» روز پنجشنبه(۲۹ آبان) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت محدود با حضور «احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولان در تعدادی از کتابفروشی‌ها برگزار می‌شود اما برنامه ویژه‌ای در این روز وجود ندارد و تبلیغ ما بیشتر این است که شهروندان تهرانی به صورت غیرحضوری کتاب خریداری کنند و از تسهیلات شهرداری بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از کتابفروشی‌ها اظهارداشت: در این روزها بحث‌های مختلفی برای حمایت از حوزه نشر از طریق فضای مجازی مطرح می‌شود اما در این بحث‌ها کتابفروشی‌های خردتر در راسته خیابان انقلاب و بسیاری از مناطق تهران که پاتوق فرهنگی محسوب‌ می‌شوند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند و به سمت حذف شدن سوق پیدا می‌کنند و این اتفاق خوبی نیست.

«فتاحی» افزود: پیش از شیوع بیماری کرونا، شهرداری تهران، طرحی را برای معرفی کتابفروشی‌ها و راسته کتاب در مناطق مختلف از جمله کتابفروشی‌های خاص‌ به عنوان یک مقصد گردشگری تدوین کرده بود که با شیوع کرونا، طرح متوقف شد و ما با مشورت با خانه کتاب و اتحادیه کتابفروشان به دنبال اجرای برنامه‌ها و سیاست‌هایی هستیم که کتابفروشی‌ها از بین نروند و بتوانند نقششان را کماکان ایفا کنند که نقل و انتقال رایگان کتاب یکی از این طرح‌هاست.

اجرای «کتابگردی» برای روشن نگه‌داشتن چراغ کتابفروشی‌ها

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز درباره چگونگی اجرای پویش «کتابگردی» در شرایط شیوع کرونا به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این پویش یکی از طرح‌های «تهرانگردی» است که از سال ۱۳۹۳ در هفته کتاب آغاز شده و با حضور مردم، اصحاب فرهنگ، هنر، ورزشکاران، شخصیت‌های علمی و سیاسی در کتابفروشی‌ها برگزار می‌شود، سال گذشته در این روز ۳۰ تا ۶۰ درصد فروش کتابفروشی‌ها افزایش پیدا کرد.

«مهرشاد کاظمی» کتابفروشی‌ها را پاتوق فرهنگی و کانون فکر و اندیشه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و نبود استقبال مخاطبان از کتابفروشی‌ها، صاحبان بعضی از آنها قصد تغییر کاربری داشتند که با راه‌اندازی پویش «کتابگردی» سعی کردیم ضمن تقویت و کمک به صنعت نشر، چراغ کتابفروشی‌ها روشن بماند.

وی افزود: امسال نیز برای هفتمین سال با توجه به شرایط شیوع کرونا، پویش «کتابگردی» متوقف نشد و شعار «من هم می‌آیم» به «کتاب می‌آید» تغییر کرد و اصحاب فرهنگ، اندیشه، هنرمندان، نویسندگان همچون سال‌های گذشته از طریق فضای مجازی به این پویش پیوستند و مردم را هم برای مشارکت در آن دعوت می‌کنند.

«کاظمی» با اشاره به اجرای پویش «کتابگردی» با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه کتابفروشان، خانه کتاب و شهرداری بیان کرد: امسال با توجه به توافق انجام شده برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از تجمع در کتابفروشی‌ها، شهروندان می‌توانند از طریق تماس با کتابفروشی‌های مورد علاقه خود، کتاب‌های مورد نظر را خریداری کنند و سفارش‌ها توسط کتابفروشی‌ها با همکاری شرکت «پیک بادپا» به صورت رایگان به منازل شهروندان ارسال می‌شود.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه از طریق اتحادیه کتابفروشان انجام شده، اظهارداشت: اسامی این کتابفروشی‌ها نیز اعلام شده، ۸۵ کتابفروشی پایتخت جزء طرح پاییزه کتاب هستند و تخفیف ۲۰ درصدی را درنظر گرفتند و بعضی از کتابفروشی‌ها عضو این طرح نیستند اما تخفیف‌هایی را به مناسبت هفته کتاب، در نظر گرفتند.

وی گفت: همچنین به مناسبت هفته کتاب برخی از ناشران، طرح‌های خلاقانه‌ای از جمله برگزاری وبینار، نشست‌های نقد و بررسی کتاب و معرفی کتاب توسط نویسنده را در فضای مجازی اجرا می‌کنند.

«کاظمی» افزود: با این وجود کتابفروشی‌ها روز پنجشنبه(۲۹ آبان) دایر هستند و شهروندان تهرانی می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آنها حضور داشته باشند و کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنند.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس اعلام و تاکید موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگان به ضیافت برگزاری هفته کتاب دعوت هستند.

به گزارش ایرنا، پویش «کتابگردی» از سال ۱۳۹۳ به مناسبت هفته کتاب با شعار «من هم می‌آیم» به همت «احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و وی هر ساله طی فراخوانی از همگان؛ مردم کتابخوان و کتاب‌دوست، اهالی قلم، اصحاب فرهنگ و اندیشه، اساتید، شخصیت‌های سیاسی و هنرمندان برای پیوستن به این پویش، حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب (در پنجشنبه آخر هفته کتاب) و احیای فرهنگ کتابخوانی دعوت می‌کند که امسال روند اجرای این پویش به دلیل شیوع بیماری کرونا مانند تمامی برنامه‌های فرهنگی تغییر کرد.

«مسجدجامعی» در دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: روز پایانی هفته کتاب به نام روز کتاب‌گردی است و این روز هر سال با شعار «من هم می‌آیم» گرامی داشته می‌شد اما امسال به دلیل شرایط خاص این شعار تبدیل شده به «کتاب می‌آید».

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: امسال و تحت این شعار ساختاری طراحی و پیش‌بینی شده که با همراهی خانه کتاب و شرکت پست، کتاب در روز کتاب‌گردی با قیمت نازلی به دست کتاب دوستان و خوانندگان برسد.

به گفته «مسجدجامعی»، بیش از ۱۵۰ کتابفروشی تهران امسال در این امر مشارکت دارند.

برچسب‌ها هفته کتاب شهرداری تهران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته کتاب شهرداری تهران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران کتاب هفته کتاب شهرداری تهران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران کتاب اخبار کنکور شورای اسلامی شهر تهران فرهنگی شهرداری تهران اتحادیه کتابفروشان شرایط شیوع کرونا کتابفروشی ها کتاب های مورد خریداری کنند نقل و انتقال خانه کتاب هفته کتاب روز کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۰۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبض مسکن در کلان‌شهر همسایه تهران

کرج به دلیل مجاورت با تهران، زودتر و بیشتر از سایر شهر‌های بزرگ کشور، تحت‌تاثیر وقایع و روند‌های بازار مسکن تهران قرار می‌گیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، سال گذشته، بخشی از مهاجرت‌های مستاجران تهرانی به مناطق شهری اطراف، در قالب ورود به کرج و حومه استان البرز رقم خورد.

طی دهه ۸۰ نیز بعد از جهش قیمت مسکن (سال‌های پس از ۸۶) بخش قابل‌توجهی از زوج‌های جدید تهرانی، کرج را برای صاحب خانه شدن انتخاب کردند.

با این حال تحولات شهری در این کلان‌شهر همسایه تهران طی سال‌های اخیر از یک سو نیروی جاذبه سکونتی برای تهرانی‌های ناتوان از خرید و اجاره را بیشتر کرد –از جمله تجهیز شبکه متروی تهران-کرج- و از سوی دیگرعاملی برای تغییرات قیمت مسکن با آهنگ سازگارتر با تهران شد.

در نبض مسکن امروز، فایل‌هایی که زمستان سال گذشته در بازار مسکن کرج و برخی مناطق شهری حومه‌ای عرضه شده بود، آورده شده است.

میانگین قیمت پیشنهادی فروش در این فایل‌ها ۴۲ میلیون تومان است که برای واحد‌های مسکونی با میانگین مساحت ۹۷ مترمربع و میانگین سنی ۷ سال ساخت برآورد شده است.

این سطح قیمت با توجه به سطح قیمت آپارتمان‌های تهران در زمستان سال گذشته بیانگر آن است که فاصله قیمت مسکن بین این دو کلان‌شهر کمتر از نصف است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت مسکن در مناطق مختلف کرج را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • قتل یکی از مدیران شهرداری تهران به دست همسرش
  • نبض مسکن در کلان‌شهر همسایه تهران
  • برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ توزیع نقشه جانمایی غرفه‌ها از فردا
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • بازی ما با بارسلونا را ببینید، تاریخی می‌شود!