Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد که این فرصت یعنی دستیابی به یک بازار حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری و اگر جمهوری اسلامی ایران فقط بتواند درصد کمی از این بازار را در دست بگیرد، طبعا نیازمندی‌های اقتصادی کشور برآورده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با طرح این سوال که چرا در بازار روسیه به قدر سهم خود فعال نیستیم، پاسخ داد: یک بخش آن به بحث‌های زیرساختی ما برمی‌گردد، هنوز راه آهن ما به روسیه متصل نیست و به لحاظ مسیر دریایی بنادر ما دارای ضعف‌هایی هستند، البته طی سال‌های گذشته خیلی در این زمینه کار شده است.

سفیر ایران در مسکو بیان کرد: کشتیرانی مناسب نداریم که این یک ضعف جدی است و مسیر راه آهن هم دچار مشکل است که باید زود حل شود. مسیر رشت به آستارا که کوتاه هم هست و بارها عنوان کرده‌ام از نان شب واجب‌تر است. 

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل این اتحادیه مذاکرات با آن اتحادیه را جهت انعقاد موافقتنامه تجاری آغاز کرد که نهایتا موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت ۱۳۹۷ به امضای طرفین رسید و از پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد.

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرده بود: در ماه آبان یکمین سال موافقتنامه با اوراسیا پایان می‌یابد و باید طبق توافق وارد مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا شویم. ۲ سال برای مذاکرات فرصت داریم و در پایان سه سال باید بتوانیم وارد مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد شویم.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو تیر ماه سال جاری در اظهاراتی عنوان کرده بود: از زمان اجرایی شدن موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم تجارت خارجی بین دو طرف به بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.(اینجا بخوانید)

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ بین رهبران روسیه، قزاقستان و بلاروس به امضا رسید و سپس ارمنستان و قرقیزستان نیز در سال ۲۰۱۵ به آن پیوستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه اتحادیه اقتصادی اورآسیا روسیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمهوری اسلامی ایران تجارت آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۰۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال

کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات متحده عربی بعد از ۱۰ سال، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، به عنوان روسای ایرانی و اماراتی این کمیسیون در تاریخ سه شنبه و چهارشنبه (11 و 12 اردیبهشت ماه 1403) در ابوظبی؛ برگزار می‌شود.

این نشست پس از گذشت 10 سال، به منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار می‌شود. توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدور‌های ترانزیتی بین المللی بویژه کریدور شمال- جنوب به منظور ترانزیت کالا‌های اماراتی به سمت کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست است.

در حاشیه این اجلاس همایش تجار، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش‌های خصوصی دو کشور نیز برگزار خواهد شد. در این نشست تجار و کار آفرینان ایرانی و اماراتی با همتایان خود بصورت رو در رو مذاکره خواهند نمود. همچنین تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه گذاری در خصوص توسعه فضای کسب وکار دو کشور و قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری و تجارت و فرایند‌های مربوطه مبادرت به سخنرانی خواهند نمود. پیش بینی می‌شود در این اجلاس دو سند همکاری توسط رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور به امضا برسد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امارات متحده عربی یکی از شرکای اصلی کشورمان در تجارت است. تجارت ایران و امارات در سال گذشته حدود 27 میلیارد دلار بوده، که سهم صادراتمان به این کشور حدود 6.5 میلیارد دلار بود و سهم واردات کالا از این کشور هم به بیش از بیست میلیارد دلار رسید. این کشور به دلیل اینکه هاب لجستیکی منطقه و واسط تجاری کشور هاست، برای ما با اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۱ اردیبهشت ماه
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم