Web Analytics Made Easy - Statcounter

رافائل گروسی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود که اینک آژانس باید بتواند به راستی آزمایی از طریق تعامل و همکاری با ایران پرداخته و رو به جلو حرکت کند.

وی با ادعای وجود برخی ذرات اورانیوم در یک مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده از تهران خواست تا سریعا و به طور کامل در این باره توضیح داده تا هرگونه نگرانی درباره پایندی درست و کامل ایران به موافقت‌نامه‌های پادمانی را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.  

با این حال دو طرف، چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.  

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است دقایقی دیگر در نشست خبری در وین به سووالات خبرنگاران درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های آژانس پاسخ دهد. 

او هفته پیش در گزارشی برای اعضای آژانس تائید کرد که ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و بهره‌مند شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

گروسی همچنین توضیح داد که براساس یافته‌های بازرسان آژانس، کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز از وضعیت آزمایشی به آماده بهره‌برداری تبدیل شده، اما هنوز فعالیتی صورت نگرفته است.   

وی با بیان اینکه این مساله فراتر از تعهدات ایران در برجام است، خاطر نشان کرد که این تحول در برآیند فعالیت‌های هسته‌ای ایران چندان چشم‌گیر به شمار نمی‌رود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز نیز با انتشار گزارشی کوتاه، اعلام کرد که بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان)، آغاز تزریق گاز  «یو اف شش» به یک زنجیره ۱۷۴  سانتریفیوژی «آی. آر. ام دو» در کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز را راستی‌آزمایی کردند.

پیشتر برخی رسانه‌های خارجی با استناد به این خبر مدعی شدند که این اقدام گامی دیگر از سوی ایران برای نقض توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود که در آن تهران تنها مجاز است تا اورانیوم غنی شده را با دستگاه‌های نسل اول انباشته کند.

311311

کد خبر 1454923

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رافائل ماریانو گروسی آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهدات برجامی بین المللی غنی سازی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک گرم چای سنواتی هم تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی صبح شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها اظهار کرد: دولت بر اساس راهبردی که تعیین شده و در راستای نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» جلسه‌ای با چایکاران و هیأت مدیره سندیکای کارخانجات چای در سازمان چای برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه حمایت و پشتیبانی خود را از چایکاران اعلام کردیم، افزود: همانطور که ۳۰ درصد افزایش تولید در سال گذشته افزایش قیمت نیز در خرید تضمینی برگ سبز چای نیز داشته‌ایم.

استاندار گیلان با تاکید با تاکید بر اینکه تاکنون یک گرم از چای سنواتی در چرخه مصرف قرار نگرفته است، اضافه کرد: به زودی در جهت تعیین تکلیف چای سنواتی تصمیم گیری خواهد شد و به این دغدغه جامه عمل پوشانده می‌شود.

عباسی با اشاره به واردات چای طی هماهنگی با آقای مخبر انجام شده تلاش می‌شود پس از تولید چای و ارزیابی‌های صورت گرفته به اندازه نیاز کشور وارد شود، گفت: چایکاران در تولید تلاش کنند ما نیز پای کار هستیم.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی نیز برای کارخانجاتی که سرمایه گذاری کرده و چایکاران برای بهسازی باغات چای پیش بینی شده است، ادامه داد: کارخانجات مطالبات باقیمانده چایکاران را پرداخت کنند لذا در سال آینده اجازه نخواهیم داد به طول بیانجامد.

کد خبر 6089681

دیگر خبرها

  • راهنمای کامل دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳+ فیلم
  • مکان بازی پیکان - استقلال تغییر می‌کند!
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • کار از جاره کارت سوخت خودرو گذشت / فروش با قیمت ۳۰ میلیون تومان!
  • مورد عجیب فروش کارت سوخت با ۳۰ میلیون تومان
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • یک گرم چای سنواتی هم تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا