Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی باقری‌کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، ضمن انتقاد از عملکرد دوگانه حقوق بشری کشور‌های اروپایی علیه ایران، اظهار کرد: برخورد سیاست‌زده، غیرمنصفانه، ناعادلانه، تبعیض‌آمیز و غیرحرفه‌ای دولت‌های غربی با مفاهیم و مسائل حقوق بشری، نه‌ تنها هیچ گره‌ای را از مشکلات باز نمی‌کند، بلکه حقوق بشر را به ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تلاش برخی از دولت‌های مدعی حقوق بشر غربی برای تصویب قطعنامه حقوق بشری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل علیه کشورمان، تصریح کرد: قطعنامه‌ای که قرار است در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود، مبتنی بر واقعیت‌های حقوق بشری ایران نیست. کانادا که بانی قطعنامه حقوق بشری علیه ملت ایران است به طور سیستماتیک ناقض حقوق بشر است؛ چرا که صاحبان اصلی این سرزمین را از حقوق اولیه و بدیهی خود محروم کرده و مهاجران اروپایی را بر آن‌ها مسلط کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، کانادا و سوئد که بیشترین هجمه‌های حقوق بشری را در سطح بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند، با وضع یا اجرای تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و جنایت‌بار، بزرگ‌ترین ناقضان حقوق مردم ایران و همچنین ملت‌های منطقه هستند. بی توجهی دبیر کل سازمان ملل نسبت به نقض حقوق ملت ایران به واسطه تحریم‌های رژیم آمریکا که از سوی دولت‌های غربی اجرا می‌شود و نیز آثار و پیامد‌های آن بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایران هیچ منطقی ندارد.

وی تأکید کرد: بی‌طرفی، استقلال، انصاف و عدالت اقتضا می‌کند که گزارش جنابعالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در کنار ذکر ادعا‌ها و اتهام‌های گروه‌های تروریستی و معاند ملت ایران، نگاهی نیز به واقعیت‌های حقوق بشری ایران داشته باشد و تدابیر و اقدام‌های زمینه‌ساز و یا منتهی به صیانت از حقوق بشر و نیز تعبیه و ایجاد سازوکار‌ها و ساختار‌های ارتقابخش وضعیت حقوق بشر را ارائه دهد؛ اما در کمال تأسف و تعجب گزارش نهایی به‌طور کامل چشم خود را بر روی واقعیت‌های حقوق بشری ایران می‌بندد.

باقری در انتقاد از رویکرد گزارش اذعان داشت: با وجود اینکه در پیش نویس گزارش دبیرکل موضوع تأثیر تحریم‌های رژیم آمریکا و دولت‌های غربی بر وضعیت معیشتی مردم ایران و مبارزه با بیماری کرونا آمده بود، اما متأسفانه در گزارش نهایی حذف شده است که موجب تعجب و تأسف کارشناسان منصف قرار گرفته است. در نهایت ضمن اعلام آمادگی برای همکاری حقوق بشری با سازمان ملل به دور از هرگونه سیاست‌زدگی، انتظار دارد که جنابعالی به‌عنوان عالی‌ترین مقام سازمان ملل متحد، تدابیر و اقدام‌های لازم در خصوص اصلاح و بازنگری فرآیند مخرّب و غیرسازنده و سیاست‌زده برخورد با مقوله حقوق بشر را به عمل آورید تا بیش از این حیثیت و آبروی بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی دستخوش اهداف و مقاصد سیاسی چند قدرت زیاده‌خواه و خودبرتربین قرار نگیرد.

گفتنی است امروز قرار است قطعنامه پیشنهادی حقوق بشری کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

بیشتر بخوانید

بی توجهی گزارشگر ویژه به تدابیر رئیس دستگاه قضا برای صیانت از حقوق مردم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حقوق بشر تحریم های آمریکا دستگاه قضا حقوق بشری حقوق بشر سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعا‌های مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

دیگر خبرها

  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران