Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز در نشست ویدئوکنفرانس با خبرنگاران گفت: بحث حمل و نقل و تردد به صورت هدفمند بررسی می‌شود، بر این اساس اطلاعات افرادی که تست‌شان مثبت شود، به طور هوشمند از طریق سامانه‌ها به مراکز حمل و نقل و تردد کشور منتقل می‌شود. اکنون شرکت‌های حمل و نقل ریلی سیستم‌هایشان را تطبیق دادند و شش تا هفت شرکت هواپیمایی‌ هم این اقدام را انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاری ادامه داد: در تاکسی‌های اینترنتی چراغ راننده‌ای که تستش مثبت بوده تا ۱۴ روز قرمز می‌ماند و طی این مدت نمی‌تواند مسافر بگیرد. همچنین در لیست مسافری که چه در مرحله صدور بلیت است و چه زمانی که دارد سوار قطار یا هواپیما می‌شود، اگر تستش مثبت باشد، از سوار شدنش ممانعت می‌شود. همه این موارد منوط به افزایش تست است که با تامین تست‌های رپید محقق می‌شود. تست‌های رپید بسیار راحت است و سوآپ‌های ریزی دارد که طی ۲۰ تا ۲۵ دقیقه پاسخ را نشان می‌دهد. این تست‌ها می‌تواند انقلابی را ایجاد کند. البته به شرط اینکه ایزولاسیون انجام شود و یک ضمانت اجرایی برای قرنطینه افراد مثبت باشد.

وی درباره تست و داروی رایگان کرونا در برخی مراکز، گفت: یکی از مسائلی که از بابت آن بسیار خوشحالیم و آن را یک عامل موفقیت می‌دانیم، موضوع تست است. کشورهایی که تست بیشتری انجام دادند، توانستند افراد مثبت دیگری را شناسایی کنند و آنها را ایزوله کنند و در نتیجه در کنترل بیماری موفق شدند. در ایران تا یک ماه قبل به طور متوسط بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار تست انجام می‌دادیم که این میزان برای ما ۶.۵ میلیارد تومان هزینه داشت. به هر حال ما افراد ثابتی داریم و این کار هم کار تخصصی است. اکنون ظرفیت انجام تست PCR را افزایش دادیم و آن را به روزانه ۴۰ هزار تست رساندیم.

لاری ادامه داد: از طرفی بحث تست‌های آنتی‌ژن رپید و سریع پیش آمد که گشایشی در کل دنیا است که ما درخواست دادیم تا هم از کره جنوبی خریداری شود و هم هفته آینده اولین نمونه این تست‌ها در کشورمان تولید می‌شود و با قیمت مناسب فقط در اختیار مراکز ۱۶ ساعته، ۲۴ ساعته و مراکز درمانی دولتی قرار می‌گیرد و به صورت رایگان این تست برای افراد انجام می‌شود. این یک نوید است. قبلا فقط افراد آسیب پذیر و بالای ۶۰ سال را در مراکزمان به صورت رایگان تست می‌کردیم، اما در حال حاضر تست‌های رپید وارد مراکز می‌شود و می‌توانیم تعداد افراد بیشتری را تست کنیم. البته فقط افراد علامت دار را تست می‌کنیم و می‌توانیم برای غربالگری استفاده کنیم.

تجویز داروهای بیماران بستری کرونا برای بیماران سرپایی

او درباره درمان سرپایی و ارائه داروی رایگان به بیماران کرونا، گفت: وزارت بهداشت یک بازنگری کرده تا بتواند در حوزه درمان‌های سرپایی بیماران، مراقبت بهتری کند. ما مشاهده کردیم که  اگر داروهای آنتی‌وایرال (ضد ویروس) در فاز ابتدایی به بیماران داده شود، به احتمال بسیار زیاد می‌تواند از شدت بیماری بعد از شش تا هفت روز پیشگیری کند که این موضوع با دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده و اجازه داده شده که داروهایی مانند اکتمرا، کلترا، هیدروکسی کلروکین، ایورمکتین که ضد انگل است و فاویپیراویر در مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته پیشنهادی دانشگاه‌ها باشد، حتی به صورت کارآزمایی بالینی در اختیار افراد گذاشته شود و این افراد پیگیری شوند.

وی گفت: در شهرها هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقب بهداشت دارند و در روستا هر ۶۵۰ نفر یک مراقب سلامت دارند، بر این اساس از این طریق بیماران می‌توانند فالو شوند که خود این موضوع می‌تواند یک کارآزمایی بالینی باشد تا نتیجه این داروها را بدهد. البته قطعا دقت می‌شود داروهایی ارائه شود که کمترین ضرر را داشته باشند و طی این مدت در کل دنیا استفاده شده است. این داروها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

لاری درباره زمان آغاز این طرح، گفت: فکر می‌کنم ابتدا باید رپید تستها (تستهای سریع) بیاید. به هر حال هماهنگی‌های آن انجام شده است. همه این موارد باید باهم اتفاق بیفتد و سازوکارش نوشته شده که از هفته‌های آتی عملیاتی می‌شود.

ایران در گروه ۸۵ کشور پرداخت‌کننده پول پیش‌خرید واکسن کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پیش‌خرید واکسن کرونا از کووکس، گفت: ما هم در حوزه تولید واکسن کرونا اقدام می‌کنیم و هم از آنجا که ممکن است کشورهایی در این حوزه از ما جلوتر باشند، باید در پیش خرید مشارکت می‌کردیم که این اقدام هم انجام شده است. در بین ۱۸۰ کشوری که در کوواکس هستند، برخی کشورهای ضعیف و متوسط هم هستند و اکثر  کشورهای اروپایی هم حضور دارند. در عین حال ۸۴ کشور پرداخت کننده پول هستند که ما هم جزو آن هستیم. البته آمریکا جزو این گروه کشورها نیست.

لاری گفت: مبلغ پیش پرداخت حدود ۵۲  میلیون دلار بوده که در حال انجام است. به هر حال ما مقداری مشکل تبادلات ارزی داریم، اما رییس جمهور روی این موضوع اصرار دارند. البته میزان واکسنی که از این طریق خریداری کنیم، تقریبا می‌تواند ۱۰ درصد جمعیت ما را پوشش دهد. سیاست سازمان بهداشت جهانی دسترسی عادلانه به واکسن است و اعلام می‌کنند که از آنجایی که این بیماری پاندمی است، اگر همه کشورها واکسن نداشته باشند، زنجیره انتقال بیماری قطع نمی‌شود.

واکسن خارجی ۲۰ درصد جمعیت کشور را پوشش خواهد داد

لاری ادامه داد: از طرفی یکسری پروژه‌ها با یکسری شرکت‌های بین المللی دنیا هم انجام شده مانند شرکت هایی در هند که دارند واکسن تولید می‌کنند تا بتوانیم ۱۰ درصد دیگر هم از این طریق تامین کنیم. بنابراین واکسن خارجی نهایتا ۲۰ درصد جمعیت ما را پوشش می‌دهد که افراد مسن، بیماران زمینه ای و کارکنانی که ارتباط مستقیم با بیماران دارند را شامل می‌شود. برای بقیه جمعیت اصرار داریم که پروژه واکسن خودمان را پیش بریم و از رقابتی که در دنیا است، عقب نمانیم و بتوانیم تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کنیم. گرچه هنوز هیچ واکسن تایید شده‌ای وجود ندارد و دارند کارآزمایی‌های خود را طی می‌کنند.

وی همچنین افزود: در عین حال هنوز مشخص نشده که ایمنی واکسن چقدر خواهد بود. همه واکسن‌ها دو دوزه است و مشخص نشده دوز دوم آن را کی باید تزریق کنیم و بعد از آن میزان تاثیر چقدر خواهد بود. این‌ها مواردی است که باید در تولید واکسن داخلی‌مان هم مورد نظر قرار دهیم.

لاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت محدودیت‌ها، گفت: اعمال محدودیت‌های دقیق مطالبه وزارت بهداشت بود. حتی اگر روسای دانشگاه‌ها برای تعطیلی دو هفته ای نامه دادند، نگران بودند که شاید محدودیت‌های قسمتی نتواند به خوبی اجرا شود. البته بعد از جلسه با مقام معظم رهبری و تشکیل قرارگاه خوشبین‌تر هستیم. زیرا فرایندها دقیق تر مشخص شده است. مقام معظم رهبری فرمودند که محدودیت ها را باید وزارت بهداشت پیشنهاد دهد که همین روال در حال انجام است. در قرارگاه سه روز فرصت دارند که نظراتشان را روی محدودیت‌ها ارائه کنند که بر این اساس تمام دستگاه‌ها عملیاتی بودن این محدودیت‌ها را می‌سنجند.

تعطیلی مشاغل ۲، ۳ و ۴ در مراکز استان‌ها و ۱۶۰ شهرستان قرمز از شنبه

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به سازوکاری که در قرارگاه وجود دارد و وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است و نظارت عالیه هم با وزارت بهداشت است، امیدواریم این محدودیت ها به خوبی پیش رود. اتفاقی که از شنبه می‌افتد این است که تمام مراکز استان‌ها و ۱۶۰ شهرستان در شرایط قرمز هستند و جز مشاغل یک که ضروری هستند، سایر مشاغل تعطیل هستند و سازوکار برای این محدودیت‌ها دیده شده است و جریمه ها بالاتر رفته و مشخص شده که چه کسی باید جریمه را اعمال و چه کسی باید نظارت کند. به نظر می‌آِید این محدودیت‌ها جدی تر انجام شود.

کد خبر 566124 برچسب‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران محدودیت ها وزارت بهداشت تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

به گزارش صدای ایران به نقل از ایرنا،دکتر فریبرز درویش روزجمعه افزود: این اتفاق ۲ روز گذشته در این بیمارستان رخ داد که متاسفانه همراهان و خود بیمار در اقداماتی کاملا غیر قانونی پرستار را مورد ضرب و شتم قرار دادند که از ناحیه سر و صورت به شدت آسیب دیده است.

وی اظهار کرد: این افراد به علت مراجعه زیاد بیماران آستانه تحمل آنان در ارائه خدمات پایین آمده بود که شروع به فحاشی و ضرب و شتم این پرستار که در نهایت او را زخمی کردند.

این مسوول اظهار داشت: در زمان حاضر این پرستار یک شب در این بیمارستان بستری بوده و برای ادامه درمان هم اکنون در منزل بستری است.

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی رازی چالوس گفت: هم اکنون شکایتی علیه ضاربان که دست کم چهار نفر بوده از سوی واحد حقوقی این مرکز درمانی انجام گرفته و امیدوارم هر چه زودتر به پرونده این افراد خاطی رسیدگی شود.

بیمارستان تامین اجتماعی رازی چالوس با داشتن حدود ۷۰تخت مصوب شامل بخش‌هایی از جمله داخلی، جراحی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، چشم پزشکی، اطفال، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه و ... به طور شبانه روزی به بیماران غرب مازندران خدمات ارائه می‌دهد.


نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر از شهرستان‌های غربی مازندران به شمارمی آیند.

دیگر خبرها

  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • هزینه‌های درمانی دهک‌های پایین در مراکز دولتی کرمانشاه رایگان است
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن
  • وزیر بهداشت خبر داد؛ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی