Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:46:18 GMT

نظارت مستمر، قلب تپنده نظام میراث جهانی است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۴۰۲۸

نظارت مستمر، قلب تپنده نظام میراث جهانی است

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از میراث آریا، فرهاد عزیزی زلانی در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی پایش وضعیت سلامت آثار تاریخی، گفت: در نیم سده اخیر مفاهیم میراث‌فرهنگی از بناها و محوطه باستان‌شناسی میراث صنعتی، مراکز شهری و روستایی گرفته تا مناظر فرهنگی به شکل قابل توجهی گسترش پیدا کرده است.

علاوه برگسترش مفاهیم میراث‌فرهنگی، تعریف محدوده‌های تأثیرگذار و محیط پیرامون آثار تاریخی به عنوان جزئی از کلیت آثار نیز باعث بروز انواع تهدیدها و چالش‌هایی شده است که اغلب تأثیر و عوارض نامطلوبی بر میراث‌فرهنگی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی تصریح کرد: این تهدیدها از مسائل و چالش‌هایی که با عوامل طبیعی به وجود می‌آید تا موضوعات مرتبط با توسعه، تعارض‌های بشری و تغییرات زندگی روزمره را شامل می شوند. تعدد این مسائل باعث پیچیدگی مدیریت میراث‌فرهنگی شده است به همین دلیل دستیابی به روش‌های مدیریتی مناسب کار دشوار بوده و چیرگی بر این چالش‌ها برای ادامه حیات آثار بسیار مهم است.

وی گفت: در فرایند نظام مدیریت میراث‌فرهنگی، بحث پایش و نظارت مولفه‌های چندگانه درگیر با آثار، موضوعی بسیار مهم و کلیدی است و می‌تواند برآورد و ارزیابی روشنی از وضعیت آثار در اختیار مدیران میراث‌فرهنگی قرار دهد. در مدیریت میراث‌فرهنگی فرایند پایش باید طوری انجام شود که مدیران بتوانند بر اساس آن سیاست‌های حفاظتی خود را به شکل پایدار انجام دهند، به این ترتیب پایش نباید به شکل ساده‌انگارانه‌ای فقط مجموعه‌ای از داده‌های خام را در بر گیرد، بلکه باید شامل فرآیندهایی باشد که داده‌ها را برای ارائه بینشی دقیق درباره شرایط محوطه یا نگرش درباره کارآمدی نظام مدیریتی فراهم کند.

عزیزی زلانی بیان کرد: پایش در مدیریت میراث جهانی نیز مانند قلب تپنده نظام میراث جهانی است و هدف نهایی از آن بازبینی این نکته است که آیا ارزش‌های برجسته جهانی به خوبی حفاظت می‌شوند؟ آیا اصالت و یکپارچگی محوطه دست‌نخورده باقی مانده است؟

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی اظهار داشت: هر چند پایش روش‌مند آماری به طور مستقیم به برنامه‌ها و برآیندها و اهداف وسیع‌تر مدیریتی مربوط نیست، اغلب می‌تواند اطلاعات ارزشمندی برای استفاده در طراحی رویه‌های آتی با هدف ایجاد تغییر در اثر ارائه کند. برای نمونه هیچگاه به طور معمول تعداد بازدیدکنندگان، یک دستاورد مشخص و محصول مستقیم عملکرد مدیریت نیست، اما پایش تغییرات در تعداد بازدیدکنندگان می‌تواند برخی از شاخص‌های مربوط به تقاضای این مورد را پدیدار کند.

ایجاد برخی رویه‌های پایش نظام‌مند می‌تواند به ایجاد اطلاعات ارزشمندی برای نظام مدیریتی اثر منجر شود.

عزیزی زلانی تصریح کرد: امیدوارم مباحثی که توسط اساتید در این چند روز ارائه می‌شود منجر به دستیابی همکاران‌مان به استانداردهای قابل توجهی در بخش پایش و در نهایت حفاظت مؤثرتر در محوطه‌های میراث‌فرهنگی در کشور شود.

 مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی در پایان از رند اپیچ و اوتاویا از اساتید بین‌المللی کارگاه آموزشی پایش وضعیت سلامت آثار تاریخی، اساتید ایرانی، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو و کارشناسان اداره‌کل امور پایگاه‌های میراث جهانی و معاون میراث‌فرهنگی کشور برای برگزاری این کارگاه تشکر کرد.

کارگاه آموزشی پایش وضعیت سلامت آثار تاریخی با حضور سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو، اساتید بین المللی و داخلی، ۵۰ نفر از مدیران پایگاه‌های میراث جهانی و تعدادی از مدیران پایگاه‌های فهرست موقت جهانی و کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی از روز دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹ به مدت سه روز در دفتر امور پایگاه‌های جهانی به شکل ویدئو کنفرانس و مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها گردشگری میراث فرهنگی یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی یونسکو گردشگری میراث فرهنگی یونسکو اخبار کنکور مدیریت میراث میراث فرهنگی آثار تاریخی میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۴۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها

با دستور رئیس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی که در پلتفرم‌های مختلف عرضه می‌شوند، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش از این سکو‌ها اخذ کنند.

به گزارش انتخاب، محمد خزاعی در این نامه خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکو‌های نمایش فیلم کشور آورده است:

«با استناد به ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ساز و کار راه‌اندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر سکو‌های نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.

در این نامه بر تهیه ساز و کار‌های لازم جهت تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌ها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکو‌های نمایش فیلم تاکید شده است.

خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر بستر‌های نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخش‌های مربوطه را خواستار شده است.

با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازه‌ای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی می‌شود.»

دیگر خبرها

  • فعالیت ٦١ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • اجرای طرح نور باید مستمر و اثربخش باشد
  • دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان