Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@16:38:43 GMT

ماجرای نامه باقری کنی به «آنتونیو گوترش»

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۴۲۷۶

ماجرای نامه باقری کنی به «آنتونیو گوترش»

باشگاه خبرنگاران جوان:  علی باقری‌کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، ضمن انتقاد از عملکرد دوگانه حقوق بشری کشور‌های اروپایی علیه ایران، اظهار کرد: برخورد سیاست‌زده، غیرمنصفانه، ناعادلانه، تبعیض‌آمیز و غیرحرفه‌ای دولت‌های غربی با مفاهیم و مسائل حقوق بشری، نه‌ تنها هیچ گره‌ای را از مشکلات باز نمی‌کند، بلکه حقوق بشر را به ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تلاش برخی از دولت‌های مدعی حقوق بشر غربی برای تصویب قطعنامه حقوق بشری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل علیه کشورمان، تصریح کرد: قطعنامه‌ای که قرار است در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود، مبتنی بر واقعیت‌های حقوق بشری ایران نیست. کانادا که بانی قطعنامه حقوق بشری علیه ملت ایران است به طور سیستماتیک ناقض حقوق بشر است؛ چرا که صاحبان اصلی این سرزمین را از حقوق اولیه و بدیهی خود محروم کرده و مهاجران اروپایی را بر آن‌ها مسلط کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، کانادا و سوئد که بیشترین هجمه‌های حقوق بشری را در سطح بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند، با وضع یا اجرای تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و جنایت‌بار، بزرگ‌ترین ناقضان حقوق مردم ایران و همچنین ملت‌های منطقه هستند. بی توجهی دبیر کل سازمان ملل نسبت به نقض حقوق ملت ایران به واسطه تحریم‌های رژیم آمریکا که از سوی دولت‌های غربی اجرا می‌شود و نیز آثار و پیامد‌های آن بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایران هیچ منطقی ندارد.

وی تأکید کرد: بی‌طرفی، استقلال، انصاف و عدالت اقتضا می‌کند که گزارش جنابعالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در کنار ذکر ادعا‌ها و اتهام‌های گروه‌های تروریستی و معاند ملت ایران، نگاهی نیز به واقعیت‌های حقوق بشری ایران داشته باشد و تدابیر و اقدام‌های زمینه‌ساز و یا منتهی به صیانت از حقوق بشر و نیز تعبیه و ایجاد سازوکار‌ها و ساختار‌های ارتقابخش وضعیت حقوق بشر را ارائه دهد؛ اما در کمال تأسف و تعجب گزارش نهایی به‌طور کامل چشم خود را بر روی واقعیت‌های حقوق بشری ایران می‌بندد.

باقری در انتقاد از رویکرد گزارش اذعان داشت: با وجود اینکه در پیش نویس گزارش دبیرکل موضوع تأثیر تحریم‌های رژیم آمریکا و دولت‌های غربی بر وضعیت معیشتی مردم ایران و مبارزه با بیماری کرونا آمده بود، اما متأسفانه در گزارش نهایی حذف شده است که موجب تعجب و تأسف کارشناسان منصف قرار گرفته است. در نهایت ضمن اعلام آمادگی برای همکاری حقوق بشری با سازمان ملل به دور از هرگونه سیاست‌زدگی، انتظار دارد که جنابعالی به‌عنوان عالی‌ترین مقام سازمان ملل متحد، تدابیر و اقدام‌های لازم در خصوص اصلاح و بازنگری فرآیند مخرّب و غیرسازنده و سیاست‌زده برخورد با مقوله حقوق بشر را به عمل آورید تا بیش از این حیثیت و آبروی بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی دستخوش اهداف و مقاصد سیاسی چند قدرت زیاده‌خواه و خودبرتربین قرار نگیرد.

گفتنی است امروز قرار است قطعنامه پیشنهادی حقوق بشری کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: حقوق بشر غربی حقوق بشری حقوق بشر سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۴۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، یک مقام سازمان ملل با نام گریفیتس خواستار توقف طرح حمله اسرائیل به رفح شده و گفته است: جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند، اما عملیات زمینی در رفح نزدیک به نظر می‌رسد.

گریفیتس همچنین افزود: تهاجم زمینی به رفح منجر به مرگ بیشتر صدها هزار نفری خواهد شد که از قحطی و گورهای دسته جمعی فرار می کنند.

به گفته گریفیتس، ما در مسابقه ای برای جلوگیری از گرسنگی و مرگ هستیم و در عین حال اگر گروگان های اسرائیلی باقی مانده در دستان حماس آزاد نشوند، بازنده خواهیم شد.

از سوی دیگر، یک تحلیلگر نظامی اسرائیلی تاکید کرد که آخرین حمله زمینی گسترده ارتش رژیم صهیونیستی در خان یونس بود و از آن زمان دیگر شاهد علمیات زمینی گسترده در نوار غزه نبوده‌ایم.

«آوی یسخاروف» تاکید کرد: پس دیگر از القای توهم ضرورت ادامه جنگ به ما دست بردارید، جنگ پایان یافته، اما فراموش کرده‌اند به ما اطلاع دهند.

وی گفت: رفح توهمی بیش نیست و تهدید به حمله به آن می‌کنند تا ایده "پیروزی مطلق" را که پس از جنگ در غزه هیچ چیزی را حل نخواهد کرد، به ما بفروشند.

علاوه بر این، «اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا امروز سه شنبه با اتخاذ مواضعی عوام فریبانه با عملیات نظامی برنامه ریزی شده اشغالگران قدس به «رفح» در جنوب نوار غزه که مملو از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی است، مخالفت کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، این مقام اروپایی در مناظره ای که توسط پولیتیکو در ماستریخت هلند برگزار شد، در این خصوص گفت: کاملاً غیرقابل قبول است که اسرائیل به رفح حمله کند.

رئیس کمیسیون اروپا که برای دور دوم این تصدی نامزد شده است، با اشاره به بازدید خود از شهر رفح گفت که وضعیت در آنجا غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است.

فون در لاین در پاسخ به این سوال که آیا حمله به رفح خط قرمز خواهد بود، گفت: من هرگز خط قرمز نمی‌کشم، اما فکر می‌کنم اگر نتانیاهو (نخست وزیر صهیونیست های اشغالگر) حمله کند، کاملاً غیرقابل قبول است.

از طرف دیگر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی اعلام کرد که پس از گذشت نزدیک به ۷ ماه از رخ‌دادهای هفتم اکتبر سال گذشته میلادی وضعیت ساکنان غزه روز به روز بدتر می‌شود.

گوترش گفت: از کابینه اسراییل و سران حماس می‌خواهم که به توافقی برای آتش‌بس و آزادی اسیران دست پیدا کنند. از کشورهای هم‌پیمان اسراییل می‌خواهم که اسراییل را به عدم عملیات نظامی زمینی در رفح قانع کنند.

وی ادامه داد: حمله به رفح تاثیرات ویرانگری روی فلسطینیان در غزه و پیامدهای خطرناکی در کرانه باختری و تمامی منطقه دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: حمله به کاروان‌ها و تاسیسات بشردوستانه و افراد نیازمند مجاز نیست. از کابینه اسراییل می‌خواهم که روند ورود کمک‌ها به غزه را تسریع ببخشد و امنیت کاروان‌های همراه آن از جمله آنروا را تامین کند.

گوترش ادامه داد: مهم است که تحقیقاتی مستقل در خصوص گورهای جمعی تازه یافته‌شده در غزه صورت بگیرد. جنگ، نظام بهداشتی غزه را ویران کرده است و برخی بیمارستان‌های این باریکه اکنون به گورستان شباهت دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: طرحی برای اجرای توصیه‌های گزارش مستقل آماده‌شده درباره آنروا وجود دارد. از کشورهای عضو و طرف‌های کمک‌کننده می‌خواهم که تامین مالی لازم برای تداوم کار آنروا را انجام بدهند.

گوترش در پایان مدعی شد: ما به اقدام برای دستیابی به راه حلی بر پایه پایان اشغالگری و تاسیس کشور قابل زندگی فلسطین پایبندیم.

کد خبر 6093680

دیگر خبرها

  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم
  • جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • تکذیب پیوست نامه وزیر درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ خط و نشان صحرایی برای رئیس سازمان نوسازی
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • تصمیم کمیساریای عالی حقوق بشر؛ محکومیت دیگری به جای آمریکا