Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «بی قاب نقاب» با موضوع صید ترال و خطر نابودی زیستگاه‌های آبی با حضور دکتر اصغر عبدلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس روانه آنتن شد.

اصغر عبدلی در ابتدا با بیان این‌که صید ترال پیش از ورود کشتی‌های چینی وجود داشته است، اظهار کرد: این روش صید مدتها در خلیج فارس و دریای عمان رواج داشته و برای صید میگو از آن استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اثرات صی ترال بر زیست‌بوم آبی اشاره کرد و گفت: صید ترال به صورت کفی تخریب بیشتری به دنبال دارد، چرا که کف دریا محل زندگی نرم تنان، سخت پوستان، مرجان‌ها و ماهی‌های کف زی است و این روش صید، آشیانه همه این موجودات را از بین می‌برد.

عبدلی با اشاره به اقدامات مجلس برای رسیدگی به موضوع صید ترال اظهار کرد: در فراکسیون محیط زیست مجلس، کارگروه ساماندهی صید تشکیل شده است که افراد متخصص در دانشگاه و شیلات و همچنین تعدادی از صیادان حضور پیدا می‌کنند و نظرات خود را بیان می‌کنند تا با یک خرد جمعی تصمیم درستی درباره این موضوع که علاوه بر ابعاد زیست محیطی، ابعاد اجتماعی و اقتصادی هم دارد، گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این که بهره برداری از منابع آبی دریا باید به شکل پایدار باشد، عنوان کرد: مخالفتی برای استفاده از ذخایر آبی وجود ندارد، چرا که منبع درآمد و غذای بسیاری از افراد جامعه است اما اگر بهره برداری به شکل پایدار نباشد، ذخایر آبی کشور در چند آینده نابود شده است.

عبدلی با یادآوری این موضوع که دریای عمان و خلیج فارس بر اثر صید بی رویه دچار آسیب شده است، عنوان کرد: قرار بود بهره برداری نزدیک به ۱۰۰ هزارتن فانوس ماهی با ۲۵ کشتی انجام شود، اما این رقم به ۹۶ کشتی رسید و اگر روند متوقف نمی‌شد به ۲۵۶ کشتی می‌رسید.

وی افزود: آثار این تخریب زیست محیطی در کاهش صید صیادان بومی و معیشت آنها به وضوح مشخص است.

فراکسیون محیط زیست مجلس، راهکار نجات زیست بوم دریایی را تشریح کرد و گفت: در شرایط فعلی دریا به یک دوره تنفس نیاز دارد و نمی‌توان بهره برداری را به همین شکل و بی تفاوت به اثرات تخریبی آن در آینده ادامه داد.

عبدلی ادامه داد: در حال حاضر دوره تنعسی با نام «آیش» مطرح شده است که موجب بازیابی ذخایر دریا خواهد شد و همزمان با این آیش پژوهشی هم انجام شود تا وضعیت ذخایر روز در آبهای سطحی و عمقی مشخص شود.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری مرکز تحقیقات شیلات و نظارت مجلس محاسبات زیست محیطی و اقتصادی درست صورت بگیرد تا مجوزهای صید ترال بدون حساب صادر نشود.

این نماینده مجلس با انتقاد از این که مناطق ممنوعه برای صید در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: باید چنین مناطقی وجود داشته باشد تا از تولیدات این نواحی در بخش‌های دیگر استفاده کرد.

عبدلی تاکید کرد: تنها توقف صید راهگشا نیست. برای آن که بتوانیم موضوع صید را ساماندهی کنیم باید تمام اکوسیستم و روش‌های صید را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/

حامد افروغ کد خبر: 1081470 برچسب‌ها اصغر عبدلی ماهیگیری سازمان محیط زیست ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ماهیگیری سازمان محیط زیست ایران بهره برداری محیط زیست صید ترال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۶۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس

در آستانه روز ملی خلیج فارس جمعی از پاراگلایدرسوارهای بندرعباسی بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس پرواز کردند. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075436 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • انتقاد تند یک امام جمعه از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس /چرا سرمایه این هلدینگ خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود /این خیانت است
  • سرمایه هلدینگ خلیج فارس نباید خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد