Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@16:32:30 GMT

پاشیدن نور روی جاده آرزوها

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۶۸۹۸

پاشیدن نور روی جاده آرزوها


بیست‌وهفت سال می‌گذرد از روزی که این روزها، به‌عنوان روز‌های کتاب، کتابخوانی و کتابدار تعیین شد. در این سال‌ها چه تحولاتی را پشت سر گذاشته‌ایم؟ آن روزها سهم کتاب را در انتقال دانش به مراتب بیشتر از دیگر ابزار ناقل در نظر می‌گرفتیم و امروز لابد باید در قطعیت این باور، تردید کنیم. با این حال، حتی اگر امروز کتاب بیشترین سهم را در این رابطه ندارد، می‌توان گفت که هنوز مهم‌ترین سهم را از آن خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرهنگ مکتوب، میراثی بزرگ برای نسل‌هاست. گفته‌اند که وقتی جهل و بی‌خبری و خرافه جامعه را از پای درمی‌آورد، این کتاب است که آفت جهل را می‌زداید و محاصره‌شدگان در میان انبوه پرسش‌ها و شبهه‌ها را نجات می‌دهد که قلم‌های سربلند جرأت رشید شکوفایی انسانند. گفته‌اند خالقان کتاب‌ها، همانند ستارگانی هستند که در پیشانی تاریخ فرهنگ هر ملتی می‌درخشند، اما حتماً همه آنها در زمره این ستاره‌ها نمی‌توانند باشند؛ تاریخ، غربالگری است گردنده و گرداننده. در غربال تاریخ، هر آنچه باقی می‌ماند، به تکامل می‌پیوندد.
در این سال‌ها از کتاب‌گریزی بارها نوشته‌اند و آمارهای اسفناکی از خلأ مطالعه ارائه داده‌اند، اما برای من که سال‌ها مدیر کتابخانه‌های عمومی مختلف بوده‌ام، این خلأ، تصویر واضحی است از دانش‌آموزان و دانشجویانی که صرفاً ماه‌های منتهی به برگزاری کنکور کتابخانه‌ها را و آن هم فقط سالن‌های مطالعه‌شان را شلوغ می‌کنند؛ و البته تصویرِ خاطره‌انگیز و مهربان همان چندنفر معدودی که لابه‌لای کتاب‌های غیردرسی دنبال کتاب آن روزشان می‌گردند.
اما امروز که روز کتابگردی است، باید اینگونه نوشت: کتاب خوب، گام لرزان سبیل عشق را پویایی می‌آموزد؛ مستان که گام در حرم کبریا نهند/ یک جام وصل را دو جهان در بها دهند. مطالعه مثل همین است، مثل گام‌نهادن در حرم کبریا. برای نویسنده‌ها هم همین است؛ آنها آینده خود را از کسی به ارث نمی‌برند، خودشان آن را می‌سازند و برای آیندگان به ارث می‌گذارند. آنها بر جاده آرزوهای ما نور می‌پاشند. حال کتاب، حال کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها خوب نیست؛ تنهایشان نگذاریم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۶۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تاریخ سازی دونده ایرانی در آسیا
  • ببینید | سنگین‌ترین مشت تاریخ
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • فیلم| قایدی بهترین گلزن تاریخ ایران در لیگ امارات
  • (ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد