Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@13:33:06 GMT

سه نشانه برای اینکه فریب لبخند شی را نخوریم

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۷۱۰۸

سه نشانه برای اینکه فریب لبخند شی را نخوریم

ساعت 24 - شی جین پینگ رهبر حزب کمونیست چین به میزانی که مستبد است و توانسته با استفاده از نیروی امنیتی- نظامی بر مخالفان داخلی و نیز بر آزادیخواهان هنگ‌کنگی غلبه کند خوش‌شانس نیز هست.

یکی از خوش‌شانسی‌های او شرایطی است که دونالد ترامپ در جهان پدیدار کرد و عدم تعادل‌های جدی در مناسبات با اروپا و خاورمیانه ایجاد کرد و از جمله با محاصره اقتصادی ایران راه را برای پناه بردن ایران به چین باز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این هنگامه‌ای که ترامپ به راه انداخت و به چشم جهان خاک پاشید اما چینی‌ها تبلیغات پرسروصدایی درباره جاده ابریشم راه انداختند و به گونه‌ای جا انداختند که گویی هیچ کجی و کاستی در این جاده نیست و همه چیز مطابق با برنامه‌ها پیش می‌رود.

اما حالا و به مرور آشکار شده است که بسیاری از کشورها از بدعهدی چینی‌ها به ستوه آمده و از جاده خارج شده‌اند.

رهبران حزب کمونیست چین درباره ایران اما به دلیل اینکه ایران را در بدترین موقعیت می‌بینند رفتارهای غیر از عرف بین‌المللی نشان داده و آرام‌آرام آشکار می‌شود نباید هرگز دل به لبخندهای مصنوعی شی دوخت.

برخی از تازه‌ترین بحث‌ها درباره بی‌اخلاقی چینی‌ها در مناسبات با ایران را این روزها از زبان و قلم افراد آگاه می‌شنویم و می‌خوانیم.

به طور مثال در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که یکی از مدیران دولت درباره جاده ابریشم و سهم ایران از این جاده می‌گفت، فریال مستوفی رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ضمن اشاره به بخش‌هایی از این گزارش در مورد سرمایه‌گذاری چینی‌ها در خطوط ریلی ایران عنوان کرد که این سرمایه‌گذاری‌ها خلاف آنچه در پاکستان انجام شده، به هیچ‌وجه مستقیم نبوده و در قالب فاینانس با هزینه بالا انجام شده است که هزینه‌های قابل اعتنایی برای ایران دارد .

سیدرضا تقوی پژوهشگر همکار با پژوهشکده تحقیقات راهبردی نیز در مردادماه درباره راهبرد چین در بندر گوادر و ارتباط آن با بندر چابهار ایران نوشته بود: پروژه یک کمربند یک جاده با بن‌بست روبه‌رو شده است.

بسیاری از کشورهایی که توافقنامه‌هایی با چین امضا کردند در حال انصراف هستند. ما باید از این بن‌بستی که چین با آن روبه‌رو شده، استفاده کنیم و به جای اتصال گوادر به چابهار، چین را به چابهار بیاوریم… اگر این گزاره را قبول کنیم که چابهار و گوادر مکمل یکدیگر هستند ضرورتی ندارد این اتصال از طریق ریل یا جاده باشد چرا که هم‌اکنون از طریق دریا به هم متصل هستند که بسیار کم‌هزینه و منطقی‌تر است.

این همه سرمایه‌گذاری و اولویت دادن روی چابهار به طور کلی با اتصال به گوادر، اگر به طور کامل از بین نرود، بسیار آسیب خواهد دید.

یک تحلیلگر دیگر این پژوهشکده نیز درباره رفتار نامناسب چین با ایران به ویژه در داستان قرارداد راهبردی ۲۵ ساله دو کشور نوشته است: چین به دو دلیل عمده درصدد ایجاد مانع برای حاکمیتی شدن موضوع و متعاقبا احاله مسوولیت‌های انرژیک خود به بخش خصوصی برآمده است: نخستین عامل آن است که پکن به‌ سبب نیازی که به صنعت نفت غرب ‌آسیا دارد و بنا به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در پروژه‌های زیربنایی و ساخت‌وساز کشورهای حوزه خلیج‌فارس کرده است، به هیچ‌وجه نمی‌خواهد با درگیر کردن خود در پروژه‌های مرتبط با صنعت انرژی جمهوری اسلامی ایران، عربستان‌ سعودی و امارات متحده عربی را به ‌عنوان بزرگ‌ترین شرکای تجاری و انرژیک خود آزرده‌خاطر و خود را درگیر رقابت پادشاهی‌های منطقه با تهران کند. دومین دلیل نیز آن است که طرف چینی نمی‌خواهد در شرایطی که ایران تحت فشارهای بی‌سابقه مجموعه غرب و مشخصا ایالات‌ متحده قرار دارد و چشم‌انداز روشنی نیز برای رفع تخاصمات تهران- واشنگتن قابل تصور نیست، خود را با ایجاد تعهد طولانی‌مدت در صنعت انرژی ایران زمینگیر کند.

از این ‌رو می‌کوشد با ارجاع تعهدات خود به بخش خصوصی، مانع از حاکمیتی شدن رابطه انرژیک خود با تهران شود.

با بررسی‌ها می‌توان چنین اظهار داشت که برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله از برنامه‌ای واحد که بر اساس آن بتوان توافق بردـ بردی را در حوزه انرژی منعقد کرد، تبعیت نمی‌کند.

ماحصل سطحی‌نگری مقامات ایرانی آن بوده که در شرایط موجود که کشور دستخوش مشکلات عدیده اقتصادی و سیاسی است، در بخش انرژی مورد توافق، طرف ایرانی قرارداد تلویحا موضع ضعیف‌تر را اتخاذ کرده‌ و متعاقبا ابتکار عمل را به طرف چینی سپرده‌اند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد سرمایه گذاری چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۷۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام مشکوک باشگاه پرسپولیس در خصوص ۲ ستاره | سانسور خودخواسته یا فریب بزرگ؟

به گزارش همشهری آنلاین آخرین تمرین پرسپولیس قبل از دیدار مقابل سپاهان عصر روز سه‌شنبه در شرایطی برگزار شد که انتظار می‌رفت با توجه به اخبار ساعتی قبل از تمرین، امید عالیشاه کاپیتان سرخ‌ها با تیم تمرین کند و با همین یک جلسه تمرین راهی اردو شود تا بلکه به لیست بیست نفره راه پیدا کرده و شانس بازی کردن در این میدان حساس را داشته باشد.

همچنین در مورد بیرانوند با توجه به اینکه اخبار مثبتی درباره برطرف شدن مصدومیت او و پایان دوران توان‌بخشی‌اش به گوش می‌رسید، انتظار می‌رفت حداقل تصویر او در تمرین آخر منتشر شود اما به نظر می‌رسد رسانه باشگاه پرسپولیس در مورد این دو بازیکن احتیاط کرده است.

حالا یا عالیشاه و بیرانوند باز هم با تیم نکرده‌اند یا اینکه باشگاه نخواسته تصاویر تمرین‌شان را منتشر کنند چرا که ظاهرا هنوز شرایط این دو بازیکن نهایی نیست و روز مسابقه مشخص می‌شود.

به هر حال گزارش تصویری تمرین آخر پرسپولیس در حالی منتشر شد که هیچ عکسی از بیرانوند و عالیشاه در آن دیده نمی‌شد و حتی در گزارش مربوط به تمرین هیچ اشاره‌ای به این دو بازیکن نشد تا اگر هیچ کدام به بازی سپاهان نرسیدند حاشیه‌ای به وجود نیاید.

کد خبر 848572 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • از حسرت کودکان نیازمند تا لبخند گرمابخش یک معلم
  • اقدام مشکوک باشگاه پرسپولیس در خصوص ۲ ستاره | سانسور خودخواسته یا فریب بزرگ؟
  • استقلال برای قهرمانی باید خیلی خوش شانس باشد/ تیم نکونام اصلا فریب پرسپولیس را نخورد
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • شگرد عجیب یک کلاهبردار برای خرید سکه و طلا
  • هشدار استقلال ؛ فریب نخورید!
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید
  • سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز:سکه‌های حراج شده استاندارد بانک مرکزی هستند/مراقب فریب سودجویان باشید