Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@02:23:09 GMT

جشن اهدای خون

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۷۴۱۱

جشن اهدای خون

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ پس از اعلام نگرانی از کاهش شدید ذخایر خونی در کشور به‌ویژه در استان تهران که بالاترین مصرف‌کننده و تامین‌کننده خون کشور است، کمپین‌ها و هشتگ‌هایی برای دعوت به اهدای خون در فضای مجازی و رسانه‌ها به راه افتاد. در هفته گذشته بارها در اینستاگرام و توییتر، درباره کمبود ذخایر خونی و نیاز بیماران به‌ویژه تالاسمی‌ها و هموفیلی‌ها و مبتلایان به سرطان اطلاع‌رسانی شد و هشتگ‌هایی با عنوان «خون»، «اهدای خون»، «همدلی» و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به راه افتاد و صدها پست و توییت به اشتراک گذاشته شد که در آن مردم از تجربه اهدای خونشان نوشتند و دیگران را دعوت به این کار کردند. خیلی‌ها خبرها را بازنشر کردند که حکایت از وخامت اوضاع ذخایر خونی داشت و خیلی‌های دیگر از جزئیات و ممنوعیت‌های اهدای خون نوشتند. آدرس تمام مراکز استان تهران هم در خبرهای جداگانه‌ای منتشر شد. همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام سازمان انتقال خون افراد از طریق ورود به این سایت و سامانه نوبت‌دهی به‌راحتی زمان و روز اهدای خونشان را می‌توانند مشخص کنند.

اوایل هفته، روزنامه همشهری در گفت‌وگو با مسئولان سازمان انتقال خون استان تهران و کشور، نسبت به بحران ذخایر خونی هشدار داد. در آن گزارش اعلام شد که میانگین اهدای خون روزانه در استان تهران 1200واحد بود که به 800واحد رسیده است. شیوع ویروس کرونا، سردی هوا، آلودگی و شرایط اقتصادی و اجتماعی به‌عنوان عوامل مؤثر در کاهش میزان مراجعه به مراکز انتقال خون اعلام شد. از اسفند سال گذشته روند اهدای خون با کاهش عجیبی مواجه شد و کمبود آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش به 75درصد در کشور هم رسیده بود. هفته گذشته مسئولان سازمان انتقال خون اعلام کردند میزان اهدای خون در استان تهران 20 تا 25درصد نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و اگر مردم 5.5روز برای اهدای خون مراجعه نکنند ذخایر تمام می‌شود. در روزهای گذشته سازمان انتقال خون با ارسال پیامک‌هایی مردم را برای اهدای خون دعوت به کمک کرد. در این پیامک اعلام شد که هر واحد خون می‌تواند جان 3نفر را نجات دهد. همان موقع سخنگوی سازمان انتقال خون کشور هم از همکاری سازمان داوطلبان هلال‌احمر با این سازمان برای افزایش تیم‌های سیار اهدای خون خبر داد. حالا از تهران و استان‌های دیگر خبرهای خوبی از میزان بالای مراجعه مردم به گوش می‌رسد. با فراخوان‌های مکرر، افراد بیشتری برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کرده‌اند. این سازمان می‌گوید به تمام گروه‌های خونی نیاز است.

محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با همشهری از استقبال قابل تقدیر مردم برای اهدای خون در روزهای گذشته خبر داد و گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته با شروع موج اهدای خون تاکنون به‌طور متوسط بین 1200تا 1400واحد خون به‌صورت روزانه اهدا شده و روز گذشته یعنی چهارشنبه بالاترین میزان اهدای خون با 1500واحد ثبت شد. به گفته او، استقبال مردم برای اهدای خون شگفت‌انگیز بوده و تنها نگرانی موجود این است که این اهدا دائمی و همیشگی نباشد؛ چراکه نیاز به خون به‌دلیل وجود بیماران هموفیلی، تالاسمی، مبتلایان به سرطان و مجروحان سوانح و بیماران نیازمند جراحی، همیشگی است و نباید قطع شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران که میزان مراجعه مردم در روزهای گذشته را از 12پایگاه انتقال خون استان تهران رصد کرده، این را هم اضافه کرد که تا هفته قبل میزان ذخایر خونی در این استان، 5.5روز بود و حالا با مراجعه بالای مردم این کمبود جبران شده اما نباید قطع شود؛ چراکه امکان ذخیره طولانی‌مدت فرآورده‌های خونی وجود ندارد و برای نمونه عمر پلاکت، تنها 3روز است. براساس اعلام مهدی‌زاده در برخی مراکز انتقال خون میزان مراجعه مردم به اندازه‌ای بوده که امکان پاسخگویی به تمام آنها نبوده است. به همین دلیل بهتر است افراد از طریق سایت سازمان انتقال خون و سامانه نوبت‌دهی که در این سایت قرار گرفته، نسبت به انتخاب روز و ساعت اهدای خون و حتی مرکز مورد نظرشان اقدام کنند تا در زمان مراجعه با شلوغی جمعیت و معطلی مواجه نشوند.

مهدی‌زاده تأکید کرد که مردم اگر در مراجعه به مرکزی با ازدحام جمعیت مواجه شدند در روزهای بعدی برای اهدای خون اقدام کنند. به گفته او این روند بالای اهدای خون نه‌تنها دراستان تهران که در استان‌های دیگر هم دیده شده است: «این میزان مراجعه یک موج هیجانی است و تنها نگرانی این است که مردم تصور کنند ذخایر خونی تامین شده و دیگر مراجعه نکنند. درحالی‌که اینطور نیست. ما در استان تهران بیش از 160مرکز درمانی و بیش از 28هزار تخت بیمارستانی داریم که نیاز به خون دارند.»

کد خبر 566262 برچسب‌ها اهدای خون خون كرونا در ايران سازمان انتقال خون ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اهدای خون خون كرونا در ايران سازمان انتقال خون ایران انتقال خون استان تهران سازمان انتقال خون استان تهران برای اهدای خون میزان مراجعه ذخایر خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۷۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب از سد دز به سد کرخه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزایش ظرفیت سدهای استان در سامانه بارشی اخیر را نتیجه مدیریت تخصصی عنوان کرد و گفت: انتقال آب از سد دز به سد کرخه یک اقدام ارزشمند است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عباس صدریان فر در خصوص مدیریت بارش‌های روزهای پنجشنبه و جمعه در استان، اظهار داشت: استان خوزستان و حوضه‌های بالادستی منتهی به آن در دو روز گذشته تحت تاثیر دو سامانه قوی بارشی قرار گرفت.

وی افزود: این سامانه از 10 روز پیش و پس از هشدار سازمان هواشناسی و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو، تحت رصد قرار گرفت و جلسات متعدد و شبانه روزی در این خصوص برگزار شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه مدیریت این بارش‌ها به دلیل شرایط زمانی و مکانی دشوار است، تصریح کرد: در فصل بهار که روز های منتهی به آبگیری‌های نهایی سدها است تصمیم‌گیری برای ذخیره یا رهاسازی دشوار است، چرا که سامانه‌های بارشی در این فصل از سال به شدت شرایط متغیری دارند و بارها تقویت و تضعیف می‌شود و با عدم قطعیت بسیار زیادی مواجه هستیم.

صدریان فر ادامه داد: پس از جلسات متعدد و کارشناسی‌های تخصصی به این نتیجه رسیدیم که برای مدیریت سامانه بارشی به ویژه در حوضه دز، پیش از آغاز بارش‌ها 65 میلیون متر مکعب آب را از سد دز تخلیه کردیم تا ظرفیت کافی برای این سامانه بارشی ایجاد کنیم.

وی  با اشاره به اینکه بارش ها از نظر مکانی هم دز بالادست و هم در پایین دست سد ها رخ داد، خاطر نشان کرد: در جریان این سامانه بارشی هم روان‌آب در پایین دست داشتیم هم سیلاب در بالا دست و باید به گونه‌ای رهاسازی آب را از سد دز انجام می‌دادیم که همپوشانی با پیک سیلاب پایین دست نداشته باشد و آسیبی متوجه مردم، مزارع و منازل نشود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، افزود: با تدابیر تخصصی و اصولی که در مدیریت این سامانه بارشی اتخاذ شد و با پیش‌بینی ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی پیش از بارش‌ها، توانستیم خروجی سد را به 180 متر مکعب بر ثانیه کاهش دهیم و دبی ایجاد شده در پایین دست را به گونه‌ای مدیریت کنیم که برای مردم مشکلاتی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته 254 میلییون متر مکعب آب به ذخایر سدهای استان افزوده شد، بیان کرد: 81 درصد کل ذخایر سدهای استان آبگیری شده است که به تفکیک در زنجیره کارون 92 درصد، سد دز 100 درصد، سد مارون 84 درصد و سد کرخه 47 درصد ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

صدریان‌فر با تاکید بر اینکه با برنامه‌‌ریزی صحیح توانستیم از این موهبت الهی به بهترین نحو استفاده کنیم، عنوان کرد: از طریق کانال‌هایی که در سال‌های پیش ایجاد شده بود توانستیم حدود 70 متر مکعب بر ثانیه آب را از سد دز به سد کرخه انتقال دهیم و با مسدود کردن کامل خروجی سد کرخه موجب افزایش آبگیری در این سد و دبی مورد نیاز پایین دست کرخه و هورالعظیم را تامین کردیم که اقدامی بسیار قابل تامل و مهم است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • مدیران برای برنامه ریزی استان تهران نیاز‌ها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌ ریزی در استان تهران نیازها را شناسایی کنند
  • ثبت ۶ هزار مراجعه به مراکز مشاوره پلیس سمنان
  • الزام واجدان شرایط شرکت در دور دوم انتخابات مجلس به مراجعه به شعب قبلی
  • پاسخگویی به مسائل شرعی فرصتی برای ارتباط مردم با روحانیت است
  • اقدام بشردوستانه سرمربی ملوان در انزلی
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه
  • درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی