Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از صنایع که به طور طبیعی و خدادادی در اختیار ماست تا با بهره برداری صحیح، تولید اشتغال کنیم و معیشت زندگی و اقتصاد کشور را به حرکت دربیاوریم، صنعت صید و صیادی است که با استفاده بهینه از دریا می توانیم چراغ حل مشکلات را روشن کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، با توجه به وجود دو دریا و یک خلیج بزرگ و حساس در شمال و جنوب کشور و اتصال آنها به آب های آزاد مسئله صید و محصولات آبزی پروری در اقتصاد و معیشت مردمان ایران اسلامی بسیار با اهمیت و اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
دریای بزرگ چابهار و کنارک در جنوب شرق ایران که در محدوده منطقه سواحل مکران واقع شدند به آب‌های اقیانوس هند متصل هستند و با وجود ظرفیت و پتانسیل های فراوان در زمینه شیلات و صیادی موقعیت مناسبی برای آبزی پروری دارند که می توان به راحتی با استفاده از اقتصاد دریا مشکلات معیشتی مردم را حل کنند.



چابهار؛ قطب صیادی کشور

ظرفیت چابهار به گونه ای است که امروز به عنوان قطب مهم و تاثیرگذار اقتصادی در صنعت صید و صیادی در کشور به شمار می آید که با داشتن ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه جنوب استان فعال و از جایگاه ویژه ای در این صنعت برخوردار است.
 
این پتانسیل بی نظیر سواحل مکران امروز با بیش از 30 تعاونی فعال صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان و حدود 2هزار و 500 فروند لنچ و قایق های صید توانسته زمینه اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی با اتکا به اشتغال دریا محور در سواحل چابهار و کنارک در بخش شیلات ایجاد کند.
 
اقتصاد پایدار مردم جنوب شرق در گرو اشتغال دریا محور

دسترسی به آبهای آزاد اقیانوس هند و موقعیت استراتژیک بندر چابهار و همسایگی و مراودات تجاری با کشورهای همسایه، صنعت صیادی، شیلات و محصولات آبزی پروری را در قالب اشتغال دریا محور برای ما مهم و حیاتی کرده است به گونه ای که با بهره گیری و سرمایه گذاری صحیح نقش موثری در ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و گسترش و آبادانی منطقه به ویژه توسعه سواحل مکران دارد.
 
اما این صنعت مهم و حساس دریایی زمانی از یک ظرفیت و پتانسیل به فرصت طلایی اشتغال و اقتصاد تبدیل می شود که همه امکانات و تجهیزات مناسب آن در کنار نیروی انسانی دارای مهارت و تخصص مهیا و فراهم باشد تا با سرمایه گذاری به توسعه اقتصادی و عمرانی دست پیدا کنیم.
 
وجود لنچ و قایق های شناور مناسب، جایگاه سوخت، ادوات صید، مهیا بودن کارگاه و کارخانجات تبدیلی و تولیدی محصولات دریایی، اتحادیه های صیادی و توجه به بحث بیمه صیادان و شناورهای آنها از جمله امکانات و تجهیزاتی است که برای استفاده بهینه اشتغال دریا محور و صنعت صیادی و شیلات در راستای تبدیل اقتصاد پایدار در منطقه و کشور نیازمند است.



فرسودگی شناورهای صیادی از مهم ترین معضلات صیادان چابهاری

محمدصالح صفایی؛ مسئول امور صیادان و عضو تعاونی روستای رمین با اشاره به مشکلات مالکان شناورهای صیادی در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: این مالکان با مشکلات بسیاری روبرو هستند که به عنوان نمونه می توان به چالش و معضل لایروبی نشدن بنادر، وجود صیادان غیرقانونی و بیمه نبودن روبرو هستند.
 
وی ادامه داد: فرسودگی شناورهای صیادی یکی از مهمترین یکی از مهمترین معضلات صیادان چابهاری است که باید هرچه زودتر مرتفع شود این موضوع درحالیست که هزینه‌های تامین یا نوسازی شناور، سبب شده تا مشکلات پیشروی آنها طاقت فرسا شود.
 
عضو تعاونی روستای رمین با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان دریایی تصریح کرد: نوسازی ناوگان دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است اما مشکلات مالی ودرآمد اندک سبب شده تا صاحبان این لنج های صیادی نتوانند اقدام به نوسازی ناوگان خودکنند.
 
ارائه تسهیلات باعث افزایش کیفیت کار و کاهش رنج صیادان می شود

وی افزود: شناورهای صیادی چوبی به دلیل کاربرد میخ،‌ چوب و پنبه، عمر مفید کمتری دارند و زودتر در دریا از بین می‌روند و می‌توان گفت بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر مفید این شناورها برای صیادی است.
 
صفایی با اشاره به بنیه ضعیف مالی صیادان، اذعان کرد: شناورداران برای نوسازی ناوگان خود با توجه به طرح جدید بنیاد برکت از تسهیلات بانکی استفاده کنند تا بتوانند شناورها را به سیستم ناوبری روز و مناسب تجهیز کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: این کار همچنین می‌تواند همزمان با افزایش کیفیت کار، کمیت صید را در بازار بالا ببرد و رنج صیادان را کاهش دهد.
 


 نوسازی شناورهای صیادی؛ افزایش بهره وری شیلات را به همراه دارد

عطا اله رئیسی؛ معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه شناورهای صیادی، بزرگترین بخش ناوگان دریایی کشور را تشکیل می‌دهند بیان کرد: نوسازی و تجهیز شناورهای صیادی نه تنها می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های صید کمک کند بلکه می‌تواند ارزش‌افزوده شیلات را بهبود بخشیده و گام مهمی در راستای افزایش بهره‌وری باشد.
 
وی افزود: سازمان شیلات کشور با همکاری بنیاد برکت جهت پیشگام شدن برای حل مشکل صیادان و تشکلهای صیادی و همچنین توانمندسازی تعاونی ها، طرح و برنامه هایی را برای اقدام در دستور کار خود دارد.
 
ارائه تسهیلات به صیادان با همکاری بنیاد برکت

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان با اشاره به دریافت تسهیلات برای مردم و کارآفرینان تصریح کرد: طبق توافقی که با بنیاد برکت شده است به شناورهای کلاس قایق بابت خرید وسایل و ادوات صید لانگ لاین دو میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و برای شناورهای کلاس لنج پنج میلیارد ریال با نرخ سود چهار درصد توسط بانک عامل به صیادان و کارآفرینان پرداخت خواهد شد
 
وی ادامه داد: کلیه شناورهایی که فرسوده هستند و برای رفتن به دریا امکان حادثه برای آنها وجود دارد، می توانند در قالب پرونده جایگزینی اقدام به تعویض بدنه شناور کنند و اداره طرح و برنامه شیلات سالانه با همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان جهاد کشاورزی استان تسهیلاتی را برای خرید ادوات صیادی به مالکان شناورها پرداخت می کند.
 
رئیسی گفت: به صیادانی که روش صید قلاب را جایگزین روش قبلی خود کنند، جهت خرید ادوات این صید از سقف دو تا پنج میلیارد ریال تسهیلات اعطا می شود.
 
وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات به زودی آغاز و تا پایان سال ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: کار معرفی افراد واجد شرایط اعطا تسهیلات از طریق اتحادیه تعاونی های صیادی استان سیستان و بلوچستان و با نظارت اداره کل شیلات انجام می شود.
 

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: اشتغال دریا محور شناورهای صیادی نوسازی ناوگان بنیاد برکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۸۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در مراسم افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به برگزاری این رویداد‌ها باید ابتدا رویداد«عارضه‌یابی عدم حضور دانشجویان در این همایش‌ها و برنامه‌ها» را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید بخشی از استقبال کمرنگ دانشجویان به خاطر عدم عمل‌گرایی مسئولان در تحقق وعده‌ها بوده، افزود: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان است که در استان همدان نیز روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با طرح این سؤال که با وجود ایجاد اشتغال در استان و رشد در این زمینه چرا این اتفاق در جامعه محسوس نیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع عمده ایجاد اشتغال برای جامعه غیردانشگاهی بوده و انتظار بیشتر نیز از سوی این قشر است.در سال جاری ۴۲ درصد تسهیلات و تعهد اشتغالزایی در استان را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهیم داد در همین راستا از ۱۷ هزار و ۶۹۹ مورد تعهد اشتغال برای قریب به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان استان اشتغال پایدار ایجاد می‌کنیم.

حسینی روح رویداد صدرا را نقطه اتصال دانشگاه و صنعت عنوان کرد و با طرح این سؤال که دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها چقدر کارایی داشته، تأکید کرد: باید چگونه مهارت‌آموزی را به دانشجو آموزش دهیم و بعد از او انتظار داشته باشیم. آموزش؛ کارآفرینی و اشتغال سه مؤلفه رشد جامعه بوده و دنیای امروز عصر دانش است و گذار به سمت هوش مصنوعی و دنیای پیچیده دیجیتال. نمی‌توان مفاهیم سال‌های پیش را به دانشجو آموزش داد و انتظار تحول داشت.

وی با بیان اینکه باید به‌روز بود و رویکرد آینده‌پژوهی داشت، اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های فناورانه؛ برخورداری از خلاقیت، تکنیک حل مسئله و تفکر خارج از چارچوب اداری برای تحول باید مدنظر باشد امروز دیگر وقت آزمون‌وخطا نیست. تحقیقات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌واسطه سونامی فناوری برخی مشاغل از دست خواهد رفت؛ بنابراین حتماً باید نوآور و به‌روز باشیم؛ البته به لطف دانشگاه در بسیاری از علوم فناورانه پیشرو هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی را برگزار کند و از ابتدا و تا انتها یک شغل مولد را آموزش دهد، خلق ایده و ایجاد مشاغل پیگیری را کند و آموزش‌ها کاملاً عملیاتی شود.
حسینی بر لزوم برگزاری«ایده بازار» در دانشگاه تأکید کرد و توضیح داد: برای مشارکت مردم در اقتصاد ایده‌ها به جد پیگیری می‌شود؛ در استانداری نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای نحوه واگذاری به مردم را احصا کرده‌ایم ضمن اینکه اقناع‌سازی مردم برای مشارکت با تضمین سود لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • محور کندوان از سمت شمال به جنوب یک‌طرفه شد
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ چالوس و هراز قفل شد
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • جاده چالوس یکطرفه شد/بارش باران در جاده‌های ۱۰ استان