Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@04:33:01 GMT

ضرورت مذاکره؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۳۹۶۵۱

ضرورت مذاکره؟

به گزارش جماران؛ حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی پیشین دفتر رییس جمهور، در حساب توییتری خود نوشت: «التهاباتِ انتخاباتِ آمریکا درحال کاهش است، امّا انتظار برای تحوّل در تعاملات ایران وآمریکا و بازگشتِ همه به برجام روز به روز افزایش می‌یابد؛ 

آیا بازگشتِ بدون مذاکره، و یا بی برنامه‌ی طرفین، خطایی استراتژیک نیست؟

ابتدا باید مشخص شود بازگشت آمریکا به برجام وفق کدام محملِ حقوقی-برجامی خواهد بود؟ چراکه بازگشت یکباره و غیرحقوقی، هم تایید کننده‌ی ضمنی خروج یک‌جانبه‌ی آمریکا است و هم هرگونه ادّعا وانتظار ایران و ایجاد زمینه برای استحکام تعاملات و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را انفعالی و بی اعتبار خواهد کرد.

آیا بازگشت طرفین به برجام،باتوجه به اسنپ‌ بک وساختارانتقال تحریم ‌های دوجانبه وبین‌المللی کردن آن، و ناتوانی آمریکا درلغو تمامی تحریم‌ها و صرفا تعلیق برخی از آنها، به نفع ایران است، یا به نفع آمریکا؟ آیا فشاری است بر ایران، یا بر آمریکا؟ آیا ابهام در وضعیت ایران است یا آمریکا؟

بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد؛ و اعلام کرده است که خواهان مذاکره ای همه جانبه با ایران برای بازگشت و رفع تحریم ها است. ایران چه استراتژی روشنی در این برهه برای بازگشتِ طرفین دارد؟ و چه اهدافی را برای تامین منافع ملّی دنبال خواهد کرد؟

ترامپ منطقه را هم به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را دربر می‌گیرد؛ ازاین رو،رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در میز مذاکره خواهد بود.

صحنه‌ی سیاست در آمریکا تغییر نموده، و در داخل و خارج ایران نیز این صحنه در حال تغییر است؛ این امر نیز نیازمند رویکردی ملّی برای مواجهه‌ا‌ی قدرتمند با مشکلات و استفاده‌ی درست اززمان می‌باشد. 

از دست دادن زمان، خسرانی جبران ناپذیر است.

مبنای هر مذاکره در سیاست خارجی، نه قابل اطمینان بودنِ طرفین است و نه قابل اعتماد بودن و نه دست برداشتن از خلق و خو؛ چنین امکانی در هیچ کجای دنیای روابط بین‌الملل وجود ندارد. 

هدفِ مذاکره در روابط خارجی، صرفا تامین منافع ملی است؛ نه ایجاد تغییر در مسئولین کشورها.

چنانچه مشکلات ایران و آمریکا یکجا حلّ و فصل نگردد، اجتماعیات و سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات سیاسی در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای، و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه های ناشی از آن خواهد بود. 

منطقِ علوم اجتماعی، غیر از این حکم نمی کند.

لذا، هرگونه ردّ یا تعلیقِ مذاکرات، حلِّ ناقص و بدون راهبرد، شروط مبهم پیش از مذاکرات، و بازگشتِ آمریکا ‌و ایران بدون مذاکره‌ی واقعی به برجام، خطاهایی اساسی ‌و استراتژیک اند؛ که نتیجه‌ای را جز خدشه‌دار نمودن منافع ملّی ایران رقم نمی‌زنند.»

اخبار مرتبط ادعای تروئیکای اروپا: نقض جدی برجام توسط ایران! ظریف با دستورکار قره‌باغ و برجام راهی مسکو می شود برجام کدام قطعنامه ها علیه ایران را باطل کرد؟ تازه ترین مواضع اتحادیه اروپا در خصوص برجام: ایران باید از مزایای اقتصادی توافق بهره مند شود پیام توییتری جدید ظریف خطاب به آمریکایی ها در خصوص برجام هشدار موگرینی به طرفین برجام در خصوص موضع ایران بایدن بدون بازگشت به برجام نمی‌تواند روابط خود را با اتحادیه اروپا سامان دهد آمریکا چگونه می تواند به برجام بازگردد؟/ پاسخ یک کارشناس مسائل بین‌الملل مشاور اوباما: بایدن بازگشت به برجام را در اولویت دارد/ قطعا سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان خواهد یافت پاسخ دو حقوقدان به اظهارات جلیلی درباره برجام

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا برجام حمید ابوطالبی جو بایدن مذاکره ایران و آمریکا بازگشت آمریکا به برجام سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۳۹۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانگنیک سرمربی بایرن مونیخ نمی‌شود!

به گزارش "ورزش سه"، رالف رانگنیک به بایرن مونیخ نه گفته و قرار نیست جانشین توماس توخل شود: این بهترین امروز خبر برای طرفداران بایرن مونیخ است!

بایرن مونیخ پس از آنکه مشخص شد قرار نیست توخل فصل آینده در باشگاه بماند و باید به دنبال مذاکره با گزینه‌های مختلف باشد، سراغ مربیان مطرح اروپایی رفت.

ژابی آلونسو، هانسی فلیک و حتی یولیان ناگلزمان گزینه‌های مطرحی بودند که بایرن با آن‌ها وارد مذاکره شد اما هر کدام به روشی این پیشنهاد را رد کردند. در نهایت رالف رانگنیک از هفته گذشته به جدی‌ترین گزینه بایرن تبدیل شد.

سرمربی سابق منچستریونایتد در این باشگاه عملکرد قابل توجهی نداشت و اکنون به عنوان سرمربی تیم ملی اتریش در انتظار مسابقات یورو 2024 است، به گزینه مورد علاقه باشگاه آلمانی تبدیل شد.

درحالیکه گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق بین طرفین زیاد بود، پس از بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین تیم‌های بایرن و رئال مادرید، بیلد تایید کرد که رانگنیک پیشنهاد همکاری را پذیرفته و قرار است طرفین روز گذشته یعنی چهارشنبه درمورد جزئیات با هم  گفتگو کنند.

اینطور به نظر می‌رسد که دو طرف روی جزئیات قرارداد به توافق نهایی نرسیده‌اند. در همین رابطه کریستین فالک، خبرنگار بیلد، دقایق قبل در اکس(توییتر سابق) نوشت:"رالف رانگنیک به بایرن نه گفت و جانشین توماس توخل نمی‌شود! اتریش با مربی‌اش توافق می‌کند تا بماند."

به این ترتیب در حال حاضر پرونده مربیگری رانگنیک در بایرن بسته شده و شاید در روزهای آینده یا همین امروز نام گزینه جدید جانشینی توخل از رسانه‌های آلمانی گوش برسد.

دیگر خبرها

  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • رانگنیک سرمربی بایرن مونیخ نمی‌شود!
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام