Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

فوتی‌های روزانه کرونا تا دو هفته دیگر به ۸۰۰ نفر می‌رسد

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی درباره وضعیت پیش روی کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر میزان مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی در کشور ما ۴۰۰ نفر است که بر اساس پیش بینی موسسه «آی اچ ام ای» تا دو هفته دیگر میزان فوتی‌های کرونایی در کشور به ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: این آمار پیش بینی ما نیست بلکه پیش بینی موسسه «آی اچ ام ای» است و امیدواریم درست نباشد. مبنای این پیش بینی روند گذشته شیوع بیماری در کشور و محاسبه میزان تردد اجتماعی بر اساس حرکت موبایل‌ها است، زیرا در شرایط فعلی فرد تمام اصول بهداشتی را هم که رعایت کند با حرکت در سطح شهر و بیرون رفتن به کرونا مبتلا خواهد شد. زمانی که در کشور میزان فوتی‌های ما ۱۲۰ نفر بود پیش بینی موسسه «آی اچ ام ای» این بود که میزان فوتی‌ها در آبان به ۴۰۰ نفر برسد که در مقابل این پیش بینی اقدام خاصی صورت نگرفت.


خواهش می‌کنم از تردد‌ها و تجمع‌های غیرضروری پرهیز کنید؛ کرونا تعارف ندارد

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با ارسال دومین پیامک خود به مردم که در سطح شهر در حال تردد هستند از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط آنان قدردانی کرد.

فروش مکمل‌ها در داروخانه‌های آنلاین مجاز است

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیت خود نوشت: فروش دارو اعم از دارو‌های مستلزم نسخه یا بدون نسخه (OTC) منحصر به داروخانه است و فروش دارو حتی در داروخانه‌های آنلاین مجاز نیز ممنوع است.

او گفت: فروش فرآورده‌های سلامت محور غیر دارویی نظیر مکمل‌ها و... نیز تنها در داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز از سازمان غذا و دارو، مجاز خواهد بود.

واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد فاز انسانی می‌شوند

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عزیزانمان در شرکت‌های دانش‌بنیان، انستیتو پاستور و سرم سازی رازی و سازمان جهانی بهداشت به ویژه احمد المنظری و افرادی که در قسمت ساخت واکسن و دارو‌های بیولوژیک با ما همکاری می‌کنند، تشکر می‌کنم.

او با بیان اینکه موج جدید و پاییزه خیز جدیدی از بیماری کرونا را در جهان رقم زد، گفت: کشور ما هم درگیر این موضوع شده است و ما طرح جدیدی دنبال می‌کنیم تا با بیماریابی و تست بیشتر بتوانیم بیماری را کنترل کنیم و به زودی به صدهزار تست خواهیم رسید.

وزیر بهداشت بیان کرد: تولید تست‌های آنتی ژن در کشور از اواسط هفته آینده آغاز می‌شود و و پروانه صدور این تست‌ها به سرانجام رسیده است، امیدواریم بتوانیم با قرنطینه زودتر و مراقبت بیشتر در بیمارستان‌ها از آمار مرگ و میر و موارد بستری بکاهیم.

ایران جزو ۵ کشور تولیدکننده کیت تشخیص سریع کرونا قرار می‌گیرد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم رونمایی از خط تولید کیت هوشمند تشخیص سریع کرونا اظهار کرد: در زمینه بیماری کرونا، محدودیت کیت تشخیص سریع مبتنی بر آنتی ژن کرونا، مسئله مهمی بود که با رونمایی از این خط تولید، این محدودیت برطرف می‌شود و ایران جز پنج کشور اول دنیا در زمینه تولید این نوع تست‌ها قرار می‌گیرد.

او افزود: کیت هوشمند سریع کرونا امروز با ظرفیت روزانه ۱۰۰ هزار عدد در روز تولید می‌شود، این کار با هدف توسعه روحیه دانش بنیان و جهش تولید انجام شده است.

تلاش ۲۰ گروه ایرانی برای ساخت واکسن کرونا

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور گفت: برای ساخت واکسن کرونا می‌توان از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین راه یعنی استفاده از بدنه خود ویروس که غیر فعال شده و یا از قسمتی از پروتئین‌های ویروس استفاده کرد. در برخی از روش‌ها هم می‌توان از دستور‌های ژنتیکی «دی ان‌ای و یا آر ان ای» برای ساخت آنتی بادی علیه یک ویروس استفاده کرد.

بیگلری درباره میانگین زمان ساخت یک واکسن، اظهار کرد: با توجه به اینکه ساخت واکسن یکی از پیچیده‌ترین موارد بیولوژیکی به شمار می‌رود معمولا ممکن است ۵ تا ۷ سال طول بکشد که در مورد کووید ۱۹ با توجه به حاد بودن شرایط این موارد خیلی کوتاه شده است.

تکلیف تردد مشاغل ضروری در ساعات منع آمدوشد

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت گفت: اعمال محدودیت‌های دقیق مطالبه وزارت بهداشت بود. روسای دانشگاه‌ها برای تعطیلی دو هفته‌ای نامه دادند، زیرا نگران بودند که محدودیت‌های کنونی به خوبی اعمال نشود و موثر نباشد البته بعد از جلسه با مقام معظم رهبری و تشکیل قرارگاه خوشبین‌تر هستیم، زیرا فرایند‌ها دقیق‌تر مشخص شده است. رهبر انقلاب فرمودند که محدودیت‌ها را باید وزارت بهداشت پیشنهاد بدهد که همین روال در حال انجام است. در قرار گاه سه روز فرصت دارند که نظراتشان را روی محدودیت‌ها ارائه کنند و تمام دستگاه‌ها عملیاتی بودن محدودیت‌ها را می‌سنجند.

او ادامه داد: در حال حاضر با توجه به سازوکاری که در قرارگاه عملیاتی کرونا وجود دارد و وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است و نظارت عالیه هم با وزارت بهداشت است، امیدواریم این محدودیت‌ها به خوبی پیش رود. اتفاقی که از شبنه می‌افتد این است که در تمام مراکز استان‌ها و ۱۶۰ شهرستان که در شرایط قرمز هستند؛ جز مشاغل یک که ضروری هستند، سایر مشاغل تعطیل خواهندبود و سازوکار برای این محدودیت‌ها دیده شده است و جریمه‌ها بالاتر رفته و مشخص شده استکه چه کسی باید جریمه را اعمال و چه کسی باید نظارت کند و به نظر می‌رسد که محدودیت‌ها جدی‌تر اعمال شود.

مراکز درمانی پایتخت روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ واحد خون نیاز دارند

محمدرضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ذخایر خون ما بعد از شیوع گسترده موج سوم کرونا و نگرانی‌های مردم برای خروج از منزل با کاهش شدید و محسوس مواجه شد.

او با اشاره به اینکه ۱۶۰ بیمارستان در تهران به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند، ادامه داد: در فراخوان‌های روز‌های اخیر به مردم گفتیم که ذخایر خون به مرز هشدار رسیده و خوشبختانه مثل همیشه مردم پر شورتر از همیشه به مراکز اهدای خون مراجعه کردند.

مهدی زاده افزود: میزان توزیع خون و فر آورده‌های خونی مانند پلاکت و پلاسما بستگی به درخواست بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دارد و این میزان در هر روز متفاوت است.

صدور ۶ مجوز تردد برای داروخانه‌های شبانه روزی در طرح منع آمد و شد

علی فاطمی نائب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: بنابر هماهنگی‌های انجام شده با فرمانداری شهرها، نظام پزشکی استان‌ها و انجمن داروسازان اطلاعات داروسازان جمع آوری شد.

فاطمی ادامه داد: با فراخوان استانی انجمن داروسازان اطلاعات پلاک خودرو‌های داروسازان و افراد شاغل در داروخانه‌ها جمع آوری شد و این اطلاعات در اختیار نظام پزشکی هر استان و فرمانداری‌ها قرار گرفت تا داروسازان مشمول جریمه نشوند و بتوانند در دوران اعمال محدودیت همچنان به مردم خدمت رسانی کنند چرا که نیاز به دارو حیاتی است و باید روند خدمت رسانی مشاغل پزشکی مانند داروسازان بدون وقفه ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا در ایران داروخانه ها وزارت بهداشت تشخیص سریع محدودیت ها ساخت واکسن سریع کرونا پیش بینی فوتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۱۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، آزمایش بالینی واکسن مذکور توسط صندوق بنیاد NHS بیمارستان های کالج لندن رهبری می شود.

دکتر هدر شاو به پتانسیل این واکسن برای درمان افراد مبتلا به ملانوما نیز اشاره کرده است. واکسن هم اکنون برای بررسی کارآمدی در درمان سرطان های دیگر مانند ریه، مثانه و کلیه تحت آزمایش است. در مرحله قبلی آزمایش واکسن ریسک عود کردن ملانوما در بیماران را کاهش داد.

این واکسن که به طور دقیقmRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) نام دارد، درمان نئو آنتی ژن است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا نوع خاصی از سرطان را در بدن بیمار دنبال کند. هنگامیکه این واکسن با یک داروی ایمونو تراپی به نام پمبرولیزوماب (کیترودا) ترکیب می شود، خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

شاو در این باره می گوید: این روش یک درمان شخصی سازی شده و از بسیاری جهات بسیار هوشمندتر از واکسن است.

او در ادامه افزود: هدف اصلی این تحقیقات درمان دائمی بیماران مبتلا به سرطان است.

یکی از نخستین افرادی که این واکسن را دریافت می کند استیویانگ ۵۲ ساله از انگلیس است. او در این باره می گوید: این بهترین شانس من برای متوقف کردن مسیر سرطان است.

به گفته شاو به نظر می رسد درمان مذکور عوارض جانبی قابل تحملی مانند خستگی و درد در بازو دارد.

۲ سال قبل مرحله دوم آزمایش این واکسن نتایج نویدبخشی را نشان داد. در آن مرحله بیماران یک میلی گرم واکسن ام آر ان ای را به مدت ۳ هفته دریافت کردند. آنها همچنین هر ۳ هفته یکبار به مدت یک سال ۲۰۰ میلی گرم کیترودا مصرف کردند.

کد خبر 6089678 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند