Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-28@22:27:18 GMT

ماجرای فوت مسن‌ترین مرد ایران

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۳۵۸۴

ماجرای فوت مسن‌ترین مرد ایران

صراط: «حاج احمد صوفی» مسن‌ترین فرد ایرانی متولد نهم اسفندماه سال ۱۲۶۰ هجری شمسی در روستای قشلاق از توابع دهستان مرخز بخش مرکزی شهرستان بانه به دنیا آمد و با ۱۳۹ سال کنار پسرخوانده خود در خیابان فخر رازی محله "چشمه، ولی خان" محله قدیم میدان آهنگران این شهر زندگی می‌کرد که بر اثر کهولت سن درگذشت.

به گزارش تسنیم، پیرترین مرد ایران از دوران جوانی تا سن ۸۰ سالگی فردی مجرد و به‌صورت سالیانه برای مردم روستا‌های شهرستان‌های بانه و سقز چوپانی می‌کرد تا اینکه با خانواده‌ای در سقز آشنا در همان سال با خانمی ازدواج کرد که پنج فرزند داشت و سرپرستی آن‌ها را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردی که خودش هیچ‌گاه صاحب فرزند نشد، ولی ۱۰۰ نوه داشت.  
حاج احمد صوفی که دو بار به خانه خدا مشرف شده بود از سال ۱۳۷۵ در سقز زندگی می‌کرد، «محمد امینی» پسرخوانده پیرترین مرد ایران پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفته بود از زمانی‌که مسن‌ترین فرد ایرانی را شناختیم و پی بردیم که وی آدم خوش‌اخلاق، خوش برخورد، خیر، صالح، پاک و درستکاری هست، تصمیم گرفتیم که او را به جمع خانواده خودمان بیاوریم تا از آن مراقبت کنیم تا اینکه پدرمان فوت کرد و پس از پیشنهاد مردم روستا و موافقت خودم، ۴ برادر و خواهرم؛ مادرم با او ازدواج کرد.

هفتم آذرماه سال ۹۵ بود که به منزل پیرترین مرد ایران رفتیم تا چند کلامی با این مرد قدیمی همراه شویم، در گپ و گفت صمیمی کوتاه که از نزدیک داشتیم راز سلامتی و چگونگی گذشت سال‌های عمرش را جویا شدیم. حاج احمد صوفی خاطرات زیادی از گذشته‌های دور همچون دوران احمد شاه قاجار و جنگ روس به یادگار داشت و از روز‌های تنهایی، رنج و مشقت‌هایی که در طول دوران زندگیش تحمل کرده بود، سخن به زبان آورد.  
پیرترین مرد ایران که هیچ سوادی نداشت و به‌دلیل کهولت سن به سختی می‌شنید و بسیار آرام آرام و به سختی حرف می‌زد، راز سلامتی خود را در مصرف روغن حیوانی، عسل و لبنیات محلی می‌دانست.

حاج احمد صوفی روز گذشته در سن ۱۳۹ سالگی و ۴ ماه قبل از تولد ۱۴۰ سالگی‌اش درگذشت و به‌دلیل شرایط کرونایی، مراسم ترحیم برای این مرد قدیمی برگزار نشد.  

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: مسن ترین مرد ایران کردستان سقز حاج احمد صوفی صراط پیرترین مرد ایران حاج احمد صوفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۳۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد | انگ زدن بی‌حجابی را حل نمی‌کند

خطبه‌های نمازجمعه پایتخت به امامت حجت الاسلام خاتمی امام جمعه موقت تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران گفت: انتقام خداوند غیر انتقام بشر است، انتقام بشر برای این است که دل خنک شود. خطیب این هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: بعضی‌ها زیر بار حق برو نیستند، چندین چراغ دارند و به بیراه می‌روند.

وی افزود: قرآن می‌گوید تردید نکنید ما به حساب مجرمین می‌رسیم و نابودشان می‌کنیم. آنچه را که ایران اسلامی در برابر اسرائیل انجام داد یک کار الهی بود. انتفام الهی را ایران از رژیم صهیونیستی گرفت

خاتمی گفت: این عملیات وعده بود که بخشی از آن مربوط به گذشته و بخشی مربوط به آینده بود اگر بخواهند غلط مجدد کنند سیلی محکم تری خواهند خورد.

وی افزود:در هفته گذشته مناسب نیرو‌های مسلح را داشتیم. این مناسبت‌ها می‌طلبد بگویم نیرو‌های مسلح بازو‌های پر توان ملت هستند. نیرو‌های مسلح دژ مستحکم ملت هستند، این‌ها مایه عزت دین و نظام اسلامی هستند. این‌ها اگر نبودند باید با دشمن در خیایان‌های تهران می‌جنگیدیم. مردم نیاز به این عزیزان دارند.

خاتمی بیان کرد: ۴ شنبه ۵ اردیبهشت سالگرد شهادت حضرت حمزه و عبدالعظیم حسنی بود یک روایت دیدم که زنده زنده دفنش کردند و به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس در سال ۱۳۵۹ است. خود کارتر می‌گوید برای نجات گروگان‌های‌شان کارتر می‌گوید ۶ ماه برنامه ریزی کردیم، عملیات شروع شد، طوفان شن به راه افتاد و عملیات این‌ها را به فضل خدا ناکام گذاشت.

وی تاکید کرد: روز یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر است، مقام معظم رهبری فرمود طبق آمار نیمی از جمعیت ما کارگران و خانواده‌شان هستند و اگر حالی از این جمعیت خوب شود، حال نیمی از جمعیت ایران خوب نمی‌شود. کلمات حضرت آقا منشور است و باید‌های آقا را از جمله امنیت شغلی که آقا فرمود اجرایی و عملیاتی کنید.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران افزود: حق مطلب در مورد شهید مطهری زیاد است، اما من فقط یک مطلب می‌گویم، علمای شیعه مرزبان بودند و انصافا شهید مطهری مرزبان بود. با تمام وجودش شهید مطهری وارد میدان شد.

وی اظهار کرد: حرف‌های زیادی زده شده است، اما یک پدیده جدید اتفاق افتاده است، در آمریکا دانشجویان به حمایت از غزه پرداختند. این مدعیان حقوق بشر ۱۰۰ نفر از دانشجویان را بازداشت کردند، انصافا مرگ بر آمریکا حقش است. استاد روابط بین الملل در آمریکا می‌گوید، آمریکا باید بپذیرد نسل جدیدش تغییر کرده است.

وی با اشاره به حمله وعده صادق گفت: آنچه را که به فضل خدا ایران اسلامی انجام داد، مستند قرآنی داشت. این عملیات نمایش قدرت نظامی ایران اسلامی بود و کسانی که نفهمیدن بفهمند، آقا فرموند مذاکره موشکی نمی‌کنیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: برجام ۲ و برجام ۳ رفت هوا، مذاکره موشکی نکردیم و نخواهیم کرد و بر سر دشمنان می‌کوبیم. دشمن صهیونیستی در این عملیات فهمید اگر می‌گویم می‌زنیم، می‌زنیم. ما اول عمل می‌کنیم بعد می‌گویم و تا نباریم سیلاب جاری نمی‌کنیم. ما بیمارستان، مدرسه، مراکز اقتصادی نزدیم و فقط آن پادگان هوایی را زدیم که کنسولگری ما را زدند. این عملیات نشان داد دوره موشک نگذشته است.

خاتمی بیان کرد: یک جا را زدیم، اما جا‌های زیادی را هشدار دادیم و به فضل خدا همه دشمنان را جای خودشان نشاندیم. بازی با ایران بازی با دم شیر است.

وی افزود: کشور‌های عرب از ارتباط با رژیم صهیونیستی قطع کنید.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: اگر کسانی هم ایران می‌خواهند بدانند ۸ سال متدینن از ایران دفاع کردند. حجاب از ضروریات دین است بی حجابی خلاف شرع و قانون است و به فضل خدا نظام اسلامی خواهد ایستاد. به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد. در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید. منطقی و استدلالی بحث کنید و انگ نزنید. انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد؛ محمدی بهترین سنگربان
  • فوتسالیست های ایران جوایز را درو کردند؛ احمد عباسی آقای گل، محمدی بهترین دروازه بان
  • گل سعید احمد عباسی به تایلند در جام ملت های فوتسال آسیا (تایلند 0-2 ایران)
  • هم‌افزایی با دهیاران و شورای روستا راه‌حل غلبه بر مشکلات 
  • سیمینی که دانشور بود
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد | انگ زدن بی‌حجابی را حل نمی‌کند
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • احمد خاتمی : به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است