Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - اسکلت نهنگ دفن شده درساحل سیمرغ به موزه محیط زیست کیش منتقل می شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، مریم محمدی رییس اداره محیط زیست این سازمان با اشاره به مشاهده لاشه یک نهنگ مرده در ساحل سیمرغ کیش در روز جمعه30 آبان گفت: در بررسی های اولیه علت مرگ این نهنگ مشخص نشد و با توجه به اینکه حدود 5 روز از مرگ این نهنگ می گذشت و هیچ ضایعه ای بر روی لاشه مشاهده نمی شد و همچنین فساد لاشه، امکان نمونه برداری جهت تعیین علت دقیق مرگ امکان پذیر نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه این نهنگ به طول 14 مترونیم از گونه "براید" است که در فهرست دوم سایتس (معاهده حفاظت از جانوران و گیاهان در معرض خطر انقراض) قرار گرفته اند گفت : برخورد با کشتی ها، ریزش مواد نفتی، آلودگی صوتی در اقیانوس ها، اکتشاف، تولید و استخراج انرژی از مهم ترین علل مرگ این نهنگ ها در اقیانوس ها است.
رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: با توجه به اینکه از زمان مرگ این نهنگ در اقیانوس بیش از 5 روز می گذشت ، لاشه برای پیشگیری از انتشار بوی نامطبوع و آلودگی بلافاصله درزمین ماسه ای جنب ساحل دفن شد تا در آینده امکان انتقال اسکلت نهنگ به موزه محیط زیست دریایی کیش فراهم شود.
محمدی با اشاره به اینکه در سال 2006 نیز جمجمه یک نهنگ جوان درسواحل قشم یافت شد که اکنون در موزه ژئو پارک این جزیره نگهداری می شود افزود: با توجه به اینکه به تازگی ساختمانی با عنوان مرکزآموزش و مطالعات محیط زیست در کیش ساخته شده و طبقه اول این مجموعه برای موزه محیط زیست با مقاصد آموزشی اختصاص یافته ، اسکلت این نهنگ درآینده در این موزه جانمایی خواهدشد.
به گفته محمدی ، طول این نهنگ ها بین12 تا 16 متر و وزن آنها بالغ بر 40 تن است و در گروه نهنگ های آبی و گوژپشت قرار می گیرند که در آبهای گرم زندگی می‌کنند و دراقیانوس های اطلس، آرام و هند دیده می شوند.
رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش افزود : این گونه از سال 2019 حمایت شده و در خلیج مکزیک در معرض انقراض اعلام شده است و بعضی از جمعیت‌های این گونه مهاجرت فصلی دارند.
وی افزود : معمولا تکی یا دوتایی و تا بیست نهنگ در یک حوزه تغذیه ای دیده می شوند
لازم به ذکر است نهنگ های گونه براید حدود 9 سالگی بالغ می‌شوند و زمان جفت گیریشان در فصل پاییز است. بدنشان براق و باله هایشان باریک و نوک دار بوده و سرشان حدودیک چهارم طول بدنشان است. بین 40 تا70شیار زیر بدنشان داشته و نرها اندکی کوچکتر از ماده ها هستند. معمولا زمان غوص آنها در آب بین 5 تا 15 دقیقه است و از ماهی های کوچک تغذیه می کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرگ این نهنگ محیط زیست نهنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۸۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند

به گزارش خبرنگار مهر، اسلام جاودان خرد ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: طرح‌های حافظ محیط زیست در حوزه صنعتی، کشاورزی، طرح‌های کاهش دهنده آلودگی هوا، آب و خاک، نیروگاه‌های تولید انرژیِ پاک به خصوص طرح‌های مدیریت پسماند شهرداری‌ها شامل پرداخت این تسهیلات می‌شوند.

وی بیان داشت: واحدهای صنعتی، معدنی، شهرداری‌ها، ادارات جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شرکت‌های صنعتی و فرمانداران می‌توانند نسبت به معرفی طرح‌های حائز اهمیت در راستای حفاظت از محیط زیست به ریاست این صندوق یا محیط زیست استان برای مراجعه کنند.

جاودان خرد افزود: هیچ نهادی تاکنون برای ارائه طرح‌های زیست محیطی و دریافت تسهیلات به صندوق ملی محیط زیست مراجعه نکرده است.

وی اظهار داشت: صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و تنوع زیستی و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست کشور فعالیت می‌کند.

وی اظهار داشت: این صندوق، تسهیلاتی با بهره کم به طرح‌های حافظ محیط زیست پرداخت می‌کند اما متأسفانه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت ملی استفاده نشده است.

جاودان خرد تصریح کرد: متأسفانه صنایع، شهرداری‌ها، شرکت‌های شهرک‌های صنعتی و حتی بخش خصوصی و غیردولتی از این فرصت برای ارائه طرح‌های محیط زیستی و بهره مندی از دریافت تسهیلات حمایتی این صندوق استفاده نکرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان داشت: بخش عمده منابع مالی این صندوق در چارچوب اساسنامه و در قالب اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای رفع آلودگی‌های محیط زیست و طرح‌هایی که منجر به حفظ محیط زیست شوند، مصرف می‌شود.

کد خبر 6094198

دیگر خبرها

  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست