Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان روشی به نام PANORAMA را ابداع کردند که با استفاده از آن، بدون نیاز به برچسب‌زنی، می‌توان نانوذرات با ابعاد بسیار کم را شناسایی کرد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، روش‌های پیشرفته فعلی در تصویربرداری از نانوذرات بسیار کوچک محدودیت‌هایی دارند؛ بنابراین، مطالعه ویروس‌ها و سایر ساختار‌ها در سطح مولکولی را برای محققان دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دانشمندان دانشگاه هوستون و مرکز سرطان آندرسون تگزاس، در مقاله‌ای که به ‌تازگی در نشریه Nature Communications به چاپ رساندند، فناوری جدید تصویربرداری نوری از اجسام در مقیاس نانو را معرفی کردند، این فناوری با تکیه بر پراکندگی نور شناسایی نانوذرات کوچک در حد ۲۵ نانومتر را انجام می‌دهد. در این فناوری که با نام PANORAMA شناخته می‌شود، از یک اسلاید شیشه‌ای پوشیده شده از نانودیسک‌های طلا استفاده می‌شود که به دانشمندان امکان می‌دهد تغییرات انتقال نور عبوری را رصد کرده و ویژگی‌های ساختار هدف را شناسایی کنند.

PANORAMA نام خود را از روش Plasmonic Nano-aperture Label-free Imaging (PlAsmonic NanO-apeRture lAbel-free iMAging) گرفته است.

از PANORAMA می‌توان برای شناسایی، شمارش و تعیین اندازه نانوذرات دی الکتریک منفرد استفاده نمود.

وی چوان شی، استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه هوستون و نویسنده اصلی مقاله این پروژه می‌گوید: «کوچکترین جسم شفافی که میکروسکوپ استاندارد می‌تواند تصویربرداری کند بین ۱۰۰ نانومتر تا ۲۰۰ نانومتر است. دلیل اصلی این محدودیت آن است که این ذرات علاوه‌بر اینکه بسیار کوچک هستند، نور کافی را منعکس، جذب یا پراکنده نمی‌کنند، چیزی که معمولا به سیستم‌های تصویربرداری امکان می‌دهد تا حضور آن‌ها را تشخیص دهند.

برچسب زدن یکی دیگر از روش‌های معمولی است که توسط محققان استفاده می‌شود که البته برای این کار لازم است کاربر درباره ذره مورد مطالعه اطلاعاتی داشته باشد؛ به‌عنوان مثال، کاربر باید بداند که ویروس مورد نظر وی دارای یک پروتئین سنبله است و در نتیجه کاربر روشی برای برچسب‌گذاری این ویژگی با رنگ فلورسنت یا روش دیگری به‌منظور شناسایی راحت‌تر این ذره، به کار می‌گیرد.

شی می‌گوید: «در غیر این صورت، این ذرات در زیر میکروسکوپ دیده نمی‌شوند، چرا که ابعاد آن‌ها بسیار کوچک است.»

یک اشکال دیگر روش برچسب‌زنی آن است که برچسب زدن فقط در صورتی مفید است که محققان حداقل چیزی در مورد ذره‌ای که می‌خواهند مطالعه کنند، بدانند.

شی افزود: «با PANORAMA، نیازی به برچسب زدن نیست. شما می‌توانید به‌ صورت مستقیم ذرات را مشاهده کنید، زیرا PANORAMA به تشخیص از طریق پراکنده نور از نانوذره متکی نیست.»

در عوض این سیستم به ناظر این امکان را می‌دهد تا با رصد انتقال نور از طریق اسلاید شیشه‌ای پوشیده شده از نانودیسک‌های طلا، ذرات شفاف به اندازه ۲۵ نانومتر را تشخیص دهند. با رصد تغییرات نور، آن‌ها قادر به شناسایی نانوذرات نزدیک به هم هستند. این سیستم تصویربرداری نوری یک میکروسکوپ استاندارد با زمینه روشن است که معمولاً در هر آزمایشگاهی یافت می‌شود. دیگر نیازی به لیزر یا تداخل‌سنج نیست که در بسیاری دیگر از فناوری‌های تصویربرداری بدون برچسب، معمولا مورد نیاز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: میکروسکوپ نانوذرات فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۰۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام تبریک به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ اردیبهشت ماه روز  بسیج سازندگی گفت: حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئوولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمود‌های حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی از شاخصه‌های برجسته‌ی «سازمان بسیج سازندگی» است.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 کار جهادی به معنای کار برخاسته از ایمان و به کارگیرنده هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

۱۷ اردیبهشت ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام "بسیج سازندگی" از نهاد‌های روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های خدمت خالصانه و بی منّ و اذی در پرتو ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و نهضت مسکن محرومان و شتافتن به کمک مردم در بلایای طبیعی، به شایستگی از توانمندی‌های شگفت آور و غیر قابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش موثر پویا و حیاتبخش تجربه گرانبها و الهام بخشی فراروی علاقمندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمود‌های حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) از شاخصه‌های برجسته‌ی " سازمان بسیج سازندگی" است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولین ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار و خرسندی رهبر عزیز و جانباز انقلاب و آرامش بخشی به ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ‌تر از گذشته تداوم یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تردد در گردنه ژالانه سروآباد بدون زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست
  • کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است
  • سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست