Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش پارسینه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی، فرید نجفی را به عنوان سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری این وزارتخانه منصوب کرد.

سعید نمکی در این حکم خطاب به نجفی آورده است: «مدت‌هاست جهت راه‌گشایی محققان جوان و پرتلاش و تغییر رویکرد در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری جست‌وجو کردم تا بتوانم در میان پزشکان و اساتید بالنده، مبتکر، نوآور و خلاق عنصری را بیابم و از وجودش در مسند معاونت تحقیقات و فناوری بهره‌مند شوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن‌جه که اولویت با پژوهشگران صاحب نام جوان در استان‌ها بود، سوابق ارزنده علمی جناب عالی، تعداد پژوهش‌های مسئله محور و ارجاعات متعدد، نسبت به سن و سال و همچنین ضیق منابع و امکانات در یکی از استان‌های محروم کشور یعنی کرمانشاه مرا بر آن داشت تا از جناب عالی در این جایگاه مهم بهره‌مند شویم. لذا به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری منصوب می‌شوید.

لازم به ذکر است که استفاده از جوانان خلاق از توصیه‌های رییس جمهوری است. اهم انتظارات از جناب عالی به شرح زیر است:

۱. اولویت کنونی کشور مدیریت تمام عیار بیماری کووید ۱۹ است که متاسفانه نظام سلامت، اقتصاد، جامعه و سیاست را در جهان متاثر ساخته و همکاران سخت کوش‌مان در نظام سلامت ماه‌هاست در فشار سنگینی قرار دارند و در این راستا داغ تعداد زیادی از هموطنان و همراهان‌مان را بر دل داریم.

سال گذشته در نامه مهم و آنی از معاونت محترم تحقیقات و فناوری درخواست کردم تا با استفاده از ظرفیت بی بدیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به جنبه‌های مختلف بیماری که در نامه مذکور قید شده بود بپردازند و اینجانب را به طور مستمر در جریان قرار دهند، متاسفانه تا این لحظه به هیچ‌کدام از این موارد نپرداختند و هرگز مکتوب قابل استنادی که بتوان به عنوان چراغ راه آینده مدیریت بیماری به کار گرفت، ارائه نکردند. بعضی از موارد غیرعالمانه از قبیل عدم ابتلا مجدد، گرفتاری سی میلیون نفر هموطن و ترویج اندیشه ایمنی دسته جمعی از تراوشات آن مجموعه بود که کار را در مدیریت بیماری و اوضاع مدیران ارشد سخت‌تر کرد. پرداختن جناب عالی به مفاد نامه بسیار حائز اهمیت است.

۲. تعیین اولویت‌های پژوهشی در نظام سلامت به خصوص کار بین بخشی به دلیل تاثیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، تاثیر شیوه زندگی مردم بر شاخص‌های تندرستی، تحقیق در اجزای نظام ارائه دهنده خدمت، HSR و رابطه تنگاتنگ با معاونت‌های محترم ذیربط، پیش بینی ضرورت‌های نظام سلامت مبتنی بر یافته‌های علمی و همچنین بار بیماری‌های آینده و ارائه راه‌کارهای پیشگیرانه جهت پرهیز از تلنبار آنها بر نظام سلامت سال‌های آتی از وظایف گران‌سنگ آن مجموعه است.

۳. گرچه چاپ مقالات ارزشمند می‌تواند یکی از شاخص‌های پیشرفت کشور عزیزمان در عرصه پژوهش جهان باشد و قدردان دانشمندانی هستم که در چاپ مقالات فاخر افتخار آفرینی می‌کنند. مع‌الوصف چاپ مقاله صرفا نمی‌تواند راه‌گشای مشکلات کشور در حال توسعه باشد. پژوهش‌های ما باید بتواند محصولات دیگری هم داشته باشد که با تولید فرآورده‌ای، ارائه شیوه پیشگیری یا بیماریابی سریع‌تر یا راهکاری برای اصلاح نظام ارائه خدمت و افزایش بهره‌وری آن بتوان گره‌ای از گرفتاری‌های کشور گشود. بدیهی است این اندیشه مانع از تحقیقات بنیادین که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به دستاوردی بینجامد نخواهد شد.

۴. توزیع عادلانه منابع پژوهش و بهره‌مندی پژوهشگران با بضاعت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی دور دست حتما مورد توجه قرار گیرد.

نباید احساس بی عدالتی، دانشمندان جوان کشور را در دانشگاه‌های مناطق محروم مایوس کند. جناب عالی رنج کشیده فعالیت در یک دانشگاه نسبتا محروم بوده‌اید و می‌دانید که پایتخت نشینی نباید امتیاز بزرگ بهره‌مندی از منابع کلان کشور باشد.

۵. گرچه در بند ۳ ابلاغ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ معاون محترم قبلی نیز ذکر کردم که مراکز تحقیقاتی باید از شیوه مدیریت جزیره‌ای به شبکه تحقیقاتی متصل بدل شوند و بتوانند با تبادل تجربه و حاصل پژوهش با تقسیم وظایف و اولویت‌ها از دوباره کاری بپرهیزند، مع‌الوصف هنوز کارهای موازی و تکراری تحقیقات مشابه با درصدی مختصر تفاوت ادامه دارد.

قطب‌های تحقیقاتی باید بر مسائل مختلف کشور، متمرکز و حمایت شوند و حاصل تحقیقات‌شان جهت طی طریق مناسب به وزیر و دست‌اندرکاران نظام اجرایی کشور ارائه گردد.

۶. ارتباط مستمر با پژوهشگران دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی و همچنین مراکز تحقیقاتی خصوصی در داخل و خارج از کشور به خصوص متخصصان هموطنان‌مان در دانشگاه‌های خارج با برنامه ریزی منسجم، اولویت سنجی و استفاده از ظرفیت‌های مادی، معنوی و تخصصی آنها می‌تواند موجب اعتلای کمی و کیفی پژوهش شود.

۷. تمرکز بر شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت بی بدیل آنها باید تسریع گردد. در این راستا هرگونه پیشنهاد جهت ارتقای آنها مورد حمایت مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و دیگر مسئولان قرار خواهد گرفت.

۸. در مورد ساخت واکسن و داروهای موثر بر کووید ۱۹ اینجانب کمیته‌ای تشکیل داده‌ام که دست آوردهای مطلوبی در عرصه بین المللی بروز خواهد داد. ورود سریع جناب عالی به این امر مهم موجب تسریع خواهد شد.

به دنبال صحبت‌ها و انتقادات اخیر وزیر بهداشت نسبت به وضعیت تحقیقات سلامت، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روز جمعه از سمت خود استعفا کرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: وزیر بهداشت سعید نمکی انتصاب ملک زاده کرونا پروتکل های بهداشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۱۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه در مسیر کمک به ارتقای نظام حکمرانی در کنار اساتید بسیجی، اساتید غیربسیجی هم پای کار خواهند آمد و طعم شیرین خدمت به مردم و محرومیت زدایی با کمک به ارتقای کارآمدی نظام را خواهند چشید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست رئیس و اعضای شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور با محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این دیدار محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن آرزوی موفقیت‌های بیشتر برای آموزش عالی در سال جدید، گزارشی از فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری ارائه کرد.

 

مردانی از جمله این فعالیت‌ها را برگزاری دو دوره جشنواره علمی شهید چمران  در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برشمرده و همچنین  از انتشار نشریات علمی این سازمان در راستای گفتمان انقلاب اسلامی سخن گفت.
تشکیل اندیشکده‌های مطالعات راهبردی؛ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی؛ چاپ ۱۵ جلد کتاب؛ تهیه ۵۰ بسته سیاستی در حوزه‌های کشاورزی، آب، محیط زیست و اقتصاد که تهیه شده و در اختیار مسئولان اجرایی کشور قرار گرفته است؛ برگزاری همایش بین‌المللی تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری؛ از جمله دیگر فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید بود که مردانی به آن پرداخت.

 

تشکیل مرکز افکار سنجی نخبگان در چارچوب طرح اعتلای سازمان بسیج مستضعفین، با ۶ کارگروه تخصصی و انجام پیمایش‌های افکارسنجی نخبگان از دیگر اقدامات بسیج اساتید بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به آن پرداخت.
وی همچنین به فعالیت‌های مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اشاره کرده و از تشکیل ۶۱ گروه علمی از اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های بین‌المللی،  ترجمه کتابهای مختلف برای استفاده اساتید مسلمان جهان، برگزاری نشست های متعدد از جمله در حمایت از فلسطین مانند همایش جهان عاری از استکبار، اعلام فراخوانی برای تحریم علمی رژیم صهیونیستی و رونمایی از وبگاهی که در دانشگاه صنعتی اصفهان در این موضوع راه‌اندازی شده است، نام برد.

 

اقدام تبیینی با نشریه تحلیلی جهادگران تبیین، برگزاری همایش جهادگران تبیین طی ۳ مرحله نهضت روشنگری، اجرای ۲۰۰۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی توسط اساتید تبیین‌گر، ارائه تحلیل سیاسی و تبیین مواضع، برگزاری ۴۰۰۰ نشست تبیینی، راه‌اندازی ۱۲۲ کانال تولید محتوا در فضای مجازی و شبکه‌سازی اساتید در فضای مجازی، ارائه بیانیه‌های سیاسی در مناسبت‌های مختلف و در بزنگاه‌ها، برگزاری نشست‌های مجازی از جمله نشست مجازی با ۳۰۰ دانشگاه سراسر کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزش ویژه جهادگران تبیین سراسر کشور، ارتباط مستمر با جهادگران تبیین و انجام نظرسنجی‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده در سخنان مردانی بود.

وی در ادامه ضمن قدردانی از وزیر علوم برای تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها و اظهار امیدواری برای تقویت این قرارگاه‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور، از شرکت حدود ۹۰۰۰ نفر در اردو‌های راهیان نور و راهیان فناوری و پیشرفت این سازمان و نیز برگزاری نشست‌های خانوادگی اساتید هر ماه یکبار در تهران بزرگ و سایر استان‌ها و برگزاری جلسات نشست هیات اندیشه ورزی بسیج اساتید و ارائه ۸۰ یادداشت سیاسی سخن گفت.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن ارائه توصیفی از اقدامات قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی با ۲۰ کارگروه تخصصی و با حضور اساتید برجسته دانشگاهی، بیان کرد: برای تحقق مردمی‌سازی حکمرانی بهترین کار حضور نهاد علم برای کمک به دولت است.
وی ادامه داد: بسیج اساتید با بکارگیری ظرفیت‌های اساتید متخصص در مسأله شناسی و با تکیه بر دانش تخصصی اساتید می‌تواند در این مسیر کمک مهمی برای ارتقای نظام حکمرانی باشد و لازم است این ظرفیت از سوی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به رئیس جمهور محترم انتقال داده شود.
مردانی با بیان اینکه در مسیر کمک به ارتقای نظام حکمرانی در کنار اساتید بسیجی، اساتید غیربسیجی هم پای کار خواهند آمد و طعم شیرین خدمت به مردم و محرومیت زدایی با کمک به ارتقای کارآمدی نظام را خواهند چشید، گفت: اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درموضوع تربیت و آموزش به تشکیل مرکز تربیت مربی بسیج اساتید اشاره کرد و از حضور اساتید در دوره‌هایی در مشهد مقدس و همچنین دوره تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب و برگزاری ۲۹۰۰ کارگاه با موضوعات علمی، فرهنگی سخن گفته و این اردو‌ها را حرکت جهادی بزرگی در موضوع گفتمان سازی دانست.
این استاد دانشگاه همچنین به برگزاری ۱۱ دوره توانمندسازی با حضور۱۶۵۰ استاد شرکت‌کننده سخن گفته و از وزیر علوم درخواست کرد دوره‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی در ممیزی‌ها جهت ارتقای اساتید مورد تایید قرار گیرد.

تشکیل ۱۵۷۸ حلقه صادقیان استادی، برگزاری همایش الگوی سوم زن مسلمان، ۱۸ جلسه وبیناری پیرامون سبک زندگی و مطالعات زن و خانواده، ۶۰ همایش در موضوع نقش زنان و خانواده، ارائه طرح‌های ملی در موضوع عفاف و حجاب، ارائه ۹۹ بیانیه سیاستی در حوزه مطالعات زنان، برگزاری همایش الگوی سوم زن مسلمان، برگزاری جلسات متعدد عفاف و حجاب، انتشار بیانیه با امضای۱۳ هزار و ۲۴۵ نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در حمایت از عملیات وعده صادق و حمایت از مردم مظلوم غزه از دیگر موارد مطرح شده توسط مردانی در نشست با وزیر علوم بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین به تاثیر بیانیه و نامه‌های اساتید دانشگاه و حضور میدانی اساتید تاکید کرده و از تشکیل شورای تخصصی، اندیشکده حکمرانی آموزش عالی، مجمع پیشکسوتان بازنشسته، تهیه طرح وحدت حوزه و دانشگاه، حضور نماینده‌ای از میان اساتید در اتاق فکر‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و امضای تفاهمنامه‌های همکاری با مرکزپژوهش‌های مجلس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشخیص مصلحت نظام، وزارت صنعت معدن و تجارت و مدرسه عالی حکمرانی سخن گفت.

 

دیگر خبرها

  • کاخ سفید و سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره گورهای دسته جمعی در غزه شدند
  • کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم
  • واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه: تحقیقات اسرائیل کفایت می‌کند
  • عفو بین‌الملل: گور‌های دسته جمعی در غزه نیازمند تحقیقات مستقل است
  • درخواست اتحادیه اروپا برای تحقیقات مستقل درباره گورهای جمعی خان‌یونس
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • درخواست برای تحقیقات بین‌المللی درباره گورهای جمعی در غزه
  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی