Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@06:02:55 GMT

شبکه مهدهای کودک، منجی مهدهای کودک کشور

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۹۰۴۰

شبکه مهدهای کودک، منجی مهدهای کودک کشور

ایسنا/اصفهان اواخر سال ۸۳ که گروهی از جوانان اصفهانی ایده مهدکودک الکترونیک را برای نخستین بار در کشور مطرح کردند کمتر کسی فکر می‌کرد "شبکه مهدهای کودک" روزی بتواند ۱۰ هزار مهدکودک را در ۲۸ استان تحت پوشش قرار دهد. طرحی که امروز آن هم در بحبوحه بحران کرونا قطعا می‌تواند یکی از مناسب‌ترین و امن‌ترین بسترها برای به روزرسانی و ارتقا سطح آموزش در مهدهای کودک سراسر کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت ایجاد بستر تخصصی در حوزه کودک درحالی یک نیاز اساسی بوده و هست که تا پیش از راه اندازی شبکه مهدهای کودک، فعالان و متخصصان حوزه کودک هیچ سازوکاری برای ایجاد تعامل و ارائه خدمات تخصصی خود نداشتند، اما هم اکنون بستری امن و بومی در داخل کشور طراحی شده که می تواند جایگزین مناسبی برای شبکه های اجتماعی خارجی باشد.

سعید باطنی، مدیر پروژه شبکه مهدهای کودک در گفت و گو با ایسنا، در تشریح این طرح بزرگ، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه طرح "شبکه مهدهای کودک ایران" اظهار کرد: در آن سال‌ها نه اتوماسیون به شکل امروزی وجود داشت و نه از پیام‌رسانی‌های مجازی خبری بود؛ به همین دلیل ایده شبکه مهدهای الکترونیک بسیار بزرگ و دور از ذهن به نظر می‌رسید. ایده‌ای که اهمیت آن امروز، آن هم با شیوع پاندمی کرونا و نگرانی فزاینده خانواده‌ها در خصوص سلامتی فرزندانشان بیش از پیش به چشم می‌آید.  

وی با بیان اینکه هدف ما از همان ابتدا ایجاد یک بستر یکپارچه مجازی در حوزه کودک بود تا مهدهای کودک بتوانند با استفاده از آن به ارائه محتوای تخصصی و هماهنگ بپردازند و جریان آموزش در این فضا اتفاق افتد، افزود: پس از اخذ مجوزها و تاییدیه های لازم در نهایت ۱۹ آبان سال ۸۴ این طرح کار خود را با ۳ مهدکودک به صورت آزمایشی شروع کرد. به مرور دامنه پروژه گسترش یافت و در سال ۸۵ با ورود به شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان فعالیت‌های این مجموعه رسما به عنوان یک شرکت دانش بنیان با ایده محوری ایجاد و توسعه شبکه مهدهای کودک در سطح کشور توسعه یافت.

ضرورت‌های ایجاد شبکه مهدهای کودک کشور

باطنی در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت شبکه مهدهای کودک، تصریح کرد: ایجاد بستر تخصصی در حوزه کودک یک نیاز اساسی است، چراکه حوزه کودک یک حوزه استراتژیک است و داشتن بستری پاک، امن و بومی برای این حوزه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. وجود بسترهای تخصصی نه تنها ابزاری راهبردی برای مدیریت و هدایت جریان تربیت و آموزش کودک خواهد بود، بلکه به ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش هزینه های عرضه محصولات و محتواهای تولید شده نیز کمک بسیاری خواهد کرد. هم اکنون بسیاری از مهدهای کودک آموزش غیرحضوری خود را در بستر پیام رسان‌های خارجی انجام می دهند که این موضوع به دلیل عدم نظارت دقیق بر روی اینگونه پیام رسان‌ها می تواند مشکلات تربیتی بسیاری را برای کودکان به همراه داشته باشد. فراهم آوردن بستری جایگزین برای آموزش مجازی کودکان طی یک سال اخیر یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی حوزه کودک بوده‌ که این شبکه با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تخصصی، خود را به عنوان گزینه‌ای قابل اعتماد معرفی کرده‌است.  

وی با اشاره به اینکه پیام رسان های داخلی فعلی، تخصصی حوزه کودک نیستند و مشکلاتی دارند، گفت: از جمله این مشکلات رعایت نشدن موارد امنیتی است، به طوری که شماره های مخاطبان به سادگی قابل دسترسی است، همچنین محتوا در این پیام رسان ها مدیریت نشده، کپی رایت رعایت نمی شود و محتوایی که مهدهای کودک می سازند یا می خرند به راحتی منتشر می شود، درحالی که همه این موارد در شبکه مهدهای کودک رعایت شده است.

تجربه موفق شبکه شاد برای محصلان و ضرورت شبکه مهدهای کودک برای کودکان 

باطنی در ادامه به راه اندازی شبکه شاد از سوی وزارت آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش با آسیب شناسی صحیح فضای مجازی برای نوجوانان به این نتیجه رسید که شبکه بومی خود را راه اندازی کند و علی رغم وجود اشکالات و کاستی‌های احتمالی و تلاش برای اصلاح ایرادات، با قاطعیت می‌توان گفت این بستر بومی، تهدیدات فرهنگی و تربیتی موجود در پیام‌رسان‌های خارجی را به حداقل کاهش داده است.

مسئولیت‌های اجتماعی و طرح رایگان "همراهِ مهد" در دوران کرونا

مدیر پروژه شبکه مهدهای کودک ایران در ادامه با اشاره به شعار شبکه مهدهای کودک با عنوان "آینده از آن کودکان ماست"، گفت: تنها به گسترش فعالیت این شبکه در سراسر کشور بسنده نکردیم و از اوایل امسال و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، طرحی با عنوان "همراهِ مهد" تعریف کردیم تا تمام مهدهای کودک در سراسر کشور بتوانند به صورت رایگان به این شبکه متصل شده و بستر لازم برای آموزش غیرحضوری کودکان سرزمین مان بیش از پیش فراهم شود.

از اوایل امسال و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، طرحی با عنوان "همراهِ مهد" تعریف کردیم تا تمام مهدهای کودک در سراسر کشور بتوانند به صورت رایگان به این شبکه متصل شده و بستر لازم برای آموزش غیرحضوری کودکان سرزمین مان بیش از پیش فراهم شود.

وی اضافه کرد: در بحران کرونا با همکاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و حمایت آقای دکتر ممیز از دانشکده کارآفرینی و استاد راهنمای برتر کشور و خانم دکتر شریفیان، کارشناس ارشد علوم تربیتی، طرحی با عنوان "همراهِ مهد" تعریف کردیم تا بر اساس آن ضمن مکاتبه با سازمان بهزیستی کشور، ادارات کل بهزیستی استان ها و کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک، امکانات موجود در این شبکه را به صورت رایگان در اختیار کلیه مهدهای کودک‌های کشور قرار دهیم.

باطنی با بیان اینکه در قالب این طرح، ("همراهِ مهد")، به صورت رایگان  یک سامانه و پنل کاربری اختصاصی در اختیار تک تک مهدهای کودک کشور قرار می دهیم، خاطرنشان کرد: آموزش و پشتیبانی از واحدهای تحت پوشش از دیگر مزایای طرح "همراهِ مهد" است. طرحی ملی که تا امروز بیش از ۷ هزار مهدکودک از استان‌های مختلف را تحت پوشش قرار داده و امیواریم این عدد تا پایان سال به بیش ۱۰ هزار مهد افزایش یابد.  

شبکه مهدهای کودک بستری قابل اطمینان و اجرایی است  

مدیر پروژه شبکه مهدهای کودک با قدردانی از سازمان بهزیستی کشور و کانون‌های توسعه و همیاری مهدهای کودک سراسر کشور به خاطر حمایت از این طرح، گفت: تعداد مهدهای کودک با مدارس قابل مقایسه نیست، بنابراین شبکه شاد بدون سرورهای متمرکز در سطح کشور نمی‌تواند پاسخگوی همه دانش آموزان باشد، درحالی که در مهدهای کودک تعداد گروه هدف به نسبت بسیار محدودتر و مشخص است، به همین خاطر پروژه با امکانات سخت افزاری داخل ایران قابل اجرا است.

باطنی اینترنت را نیاز بزرگ شبکه مهدهای کودک در شرایط کنونی دانست و خاطرنشان کرد: وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اینترنت رایگان برای سامانه شاد پیش بینی کرد، همچنین حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها برای آموزش های مجازی خود از اینترنت رایگان برخوردار شدند، اما این اتفاق تاکنون برای مهدهای کودک نیفتاده است. بنابراین پیشنهاد می کنیم حداقل ۱۰ هزار مهدکودکی که در شبکه مهدهای کودک هستند در بحران کرونا از اینترنت رایگان برخوردار شوند.  

شبکه های اجتماعی  و پیام رسان های خارجی شرایط امنی برای مهدهای کودک نداشت 

آمنه نظریان سامانی، رئیس کانون مهدهای کودک استان البرز نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تقریبا ۱۲ سال قبل سازمان بهزیستی شبکه مهدهای کودک را به ما معرفی کرد، گفت: آن زمان قرار بود این شبکه در کل کشور اجرا شود، منتها حمایت های لازم صورت نگرفت و برخی استان ها به این شبکه متصل نشدند.

وی با بیان اینکه در همه گیری کرونا ناچار به برگزاری کلاس های آنلاین و آموزش مجازی شدیم، گفت: این درحالی است که پیام رسان های خارجی شرایط امنی برای مهدهای کودک نداشت، چون ما مجبور بودیم گروه تشکیل دهیم و شماره های خانواده ها دیده می شد. به همین خاطر از امکانات امن موجود در شبکه مهدهای کودک به عنوان جایگزین استفاده کردیم که خوشبختانه به خوبی پاسخگوی نیازهای ما بود.

رئیس کانون مهدهای کودک استان البرز با بیان اینکه در شبکه مهدهای کودک صفحات عمومی و اختصاصی پیش بینی شده، گفت: در این شبکه محتوا قابل روئیت است و امکان ذخیره سازی محتوا، تشکیل گروه های جداگانه، حضور و غیاب و درگاه پرداخت شهریه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع از شبکه مهدهای کودک رضایت دارم و امیدوارم با حمایت بیشتر از این شبکه، همه مهدهای کودک بتوانند از امکانات آن استفاده کنند، خاطرنشان کرد: هم اکنون امکان استفاده رایگان از این شبکه فراهم است و نیازی به پرداخت هزینه نیست، به همین خاطر به استان های دیگر هم پیشنهاد دادم به این شبکه بپیوندند.  

استفاده از شبکه مهدهای کودک؛ پایان نگرانی والدین از سرایت کرونا

پروانه صفدریان، از مدیران باسابقه فعال در امر آموزش کودکان در استان خوزستان نیز در گفت و گو با ایسنا، در تایید ضرورت فراگیر شدن هرچه سریعتر شبکه مهدهای کودک در کشور به ایسنا گفت: ما در عصر ارتباطات زندگی می کنیم و باید با پیشرفت دنیا حرکت کنیم، از طرف دیگر با بحران کرونا روبرو شده ایم و باید با استفاده از بسترهای اینترنتی امن به سمت آموزش مجازی برویم.

وی با اشاره به استفاده از بستر شبکه مهدهای کودک، گفت: مردم اطلاعاتی که باید از مهدکودک داشته باشند را می توانند از طریق این شبکه دریافت کنند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست، این موضوع باعث می شود از نظر فیزیکی ارتباط کمتری داشته باشیم و به تبع خطر شیوع کرونا هم کمتر می شود، در عین حال که والدین می توانند از آموزش های آنلاین و غیرحضوری برای فرزندانشان استفاده کنند.

صفدریان اضافه کرد: محتوای تخصصی برای کودکان و والدین از طریق متخصصان بر روی سایت های مهدهای کودک قرار داده شده و می تواند بستر مناسبی برای آموزش های جدید برای مدیران نیز باشد.

وی با یادآوری اینکه استان خوزستان دومین استانی بود که به شبکه مهدهای کودک پیوست، گفت: شبکه مهدهای کودک بستری فراهم کرده تا مهدکودک در هر زمان و هرمکانی با گوشی همراه در دسترس والدین و کودکان قرار گیرد، بنابراین امیدوارم مدیران مهدهای کودک همت کرده و با پیوستن به این شبکه، از مراجعه و آموزش حضوری جلوگیری کرده و به کاهش خطر سرایت کرونا در جامعه کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مهدكودك همه باهم علیه کرونا مسئولیت اجتماعی در برابر کرونا پیام رسان های خارجی سازمان بهزیستی صورت رایگان پیام رسان ها بحران کرونا سراسر کشور برای آموزش حوزه کودک استان ها هزار مهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند. 
در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده تر فی مابین بحث و گفتگو شد.
در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه ها و نهاد ها را به عمل آورد.
همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی،آواز،تصنیف و مناجات خوانی،ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • پرسپولیس و پارادوکس مدافعان میانی؛ ستاره‌های منجی یا پاشنه آشیل؟
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!