Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@05:19:47 GMT

تمام عمر خود را صرف مداحی اهل بیت (ع) کرد

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۹۲۵۳

تمام عمر خود را صرف مداحی اهل بیت (ع) کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز سالروز رحلت سلیم مؤذن زاده اردبیلی پیر غلام و مداح اهل بیت (ع) است.

سلیم موذن‌زاده اردبیلی مشهور به سلطان الذاکرین در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در اردبیل زاده شد. او از معدود مداحانی بود که به سه زبان ترکی، فارسی و عربی مدیحه سرایی می‌کرد. پدربزرگ سلیم موذن‌زاده اردبیلی، قدیمی‌ترین مؤذن کشور و پدرش عبدالکریم موذن‌زاده، نخستین مؤذن رادیویی در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اذان برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی، معروف ترین و محبوب ترین اذان حال حاضر به شمار می‌رود و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آنچه استاد سلیم مؤذن زاده اردبیلی را یک مداح توانمند کرده بود، عزم و اراده و پشتکار او بود. او تمام عمر خود را صرف مداحی اهل بیت (ع) کرد و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است.

حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی ایرانی، در بیان توانایی و هنرمندی سلیم مؤذن زاده می‌گوید: تسلط مرحوم مؤذن زاده به زبان عربی به او توانایی می‌بخشید که در کنار نوحه‌خوانی به زبان‌های ترکی و فارسی، اشعار عربی را نیز بخواند. توانایی شگفت‌انگیز دیگر مرحوم مؤذن‌زاده، خواندن ملودی‌های مختلف بود. او قادر بود که شعر عربی را با ملودی عربی بخواند و در همان لحظه، شعری با همان مضمون را به زبان ترکی یا فارسی و با لحن و ملودی ترکی یا فارسی بخواند. البته این حسی درونی بود و او این کار را بسیار روان و بدون هیچ تکلفی انجام می‌داد.

استاد موذن‌زاده سال‌های جوانی و میان‌سالی در ایام دههٔ محرم بیشتر در مساجد وحسینیه‌های شهرهای اردبیل، تبریز و گرمی (مغان) و در دهه‌های آخر عمر گران‌بارش در مساجد تهران به مداحی و نوحه خوانی پرداخت

استاد مؤذن زاده، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کرد که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنر است.

مرحوم مؤذن زاده درباره صدای خوش می‌گفت: صدای خوش یک امر موروثی در خانواده ما بود. پدرم در عزای امام حسین (ع) نوحه می‌گفت و می‌خواند، اما چیزی که او را در درجه‌ای برتر قرار می‌داد، آشنایی کامل او به موسیقی است. او در ردیف و گوشه‌های موسیقی، ید طولایی داشت و ما را نیز آموزش می‌داد. من هر چه در این زمینه یاد گرفته‌ام، از پدرم است.

استاد سلیم موذن‌زاده معتقد بود پاکی نیت و خلوص عمل، لازمه موفقیت و ماندگاری است.

نوحه "زینب زینب" استاد سلیم مؤذن زاده، معروف ترین اثر به جا مانده از اوست که حتی کسانی که ترکی نمی‌دانند، با آن همنوایی و همراهی می‌کنند.

مرحوم استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی صبح روز دوم آذرماه سال ۹۵ دار فانی را وداع کرد و با تشیع باشکوه و عظیمی توسط مردم اردبیل برگزار شد و پیکر او، در قطعه مفاخر بهشت زهرا (س) اردبیل به خاک سپرده شد.

کد خبر 5077525

منبع: مهر

کلیدواژه: سلیم مؤذن زاده اردبیلی نوحه و مداحی هیئت مذهبی حرم حضرت عبدالعظیم سازمان اوقاف و امور خیریه زیارت سازمان تبلیغات اسلامی حضرت عبدالعظیم حسنی علامه طباطبایی مهدویت سازمان دارالقرآن الکریم ویروس کرونا امامزاده ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ناصر رفیعی فعالیت های قرآنی اهل بیت ع سلیم مؤذن زاده سلیم موذن زاده زاده اردبیلی استاد سلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۹۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: ۲۱ هزار دانش‌آموز بدو ورود به اول ابتدایی در قالب طرح سنجش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. - اخبار استانها -

محمد شفاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: سنجش سلامت کودکان پیش‌دبستانی و بدو ورود به اول ابتدایی از مهرماه سال گذشته آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه این طرح ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون 17 هزار و 500 کودک بدو ورود به ابتدایی و پیش‌دبستانی در استان مورد سنجش و غربالگری قرار گرفتند تا از بین آنها دانش‌آموزان با نقصان بینایی، شنوایی و یا ذهنی و حرکتی بتوانند به مراکز تخصصی معرفی شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل گفت: والدین با ورود به سامانه دولت من می‌توانند پیش ثبت‌نام فرزندان خود را در این طرح انجام داده و در موعد مقرر به 25 مرکز تعیین شده سنجش سلامت کودکان مراجعه کرده و نسبت به انجام مراحل مختلف و دریافت مدرک اقدام کنند. در طرح سنجش سلامت شنوایی، بینایی، گفتاری، ذهنی، حرکتی و سایر مؤلفه‌های کودکان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا با کسب نمره قبولی امکان ثبت‌نام برای دانش‌آموزان ابتدایی فراهم آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از نیمه دوم اردیبهشت ماه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی آغاز می‌شود، ضروری است تا والدین با مراجعه به سایت و انجام مراحل پیش ثبت‌نام نسبت به انجام سنجش کودکان خود اقدام کرده و در این طرح مشارکت کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل اضافه کرد: همزمان با سراسر کشور از مهرماه سال گذشته اجرای این طرح در نواحی و مناطق 19گانه استان اردبیل آغاز شده و تاکنون 17 هزار و 500 کودک آماده ورود به پیش‌دبستانی و ابتدایی غربالگری شده و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم تا 21 هزار نفر ارتقا یابد.

شفاعی بیان کرد: تا آخر اردیبهشت ماه والدین فرصت ثبت‌نام دارند تا در این طرح مشارکت کرده و امکان دریافت شناسنامه سلامت کودک خود را فراهم کنند.کمتر از چهار تا پنج درصد کودکان با نارسایی‌های شنوایی، بینایی و سایر مؤلفه‌ها به مراکز تخصصی معرفی شده و تحت مداوا قرار گرفته و یا در صورت نیاز امکان تحصیل این کودکان در مدارس استثنایی فراهم می‌آید.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • اعلام اسامی اساتید نمونه کشوری/ چهار معاون وزیر علوم در بین برگزیدگان
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند