Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- پس از استعفای ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت واکنش های مختلفی را از مسئولان مختلف داشتیم که در حمایت و مخالفت با این اقدام اظهاراتی را داشتند.

به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر رضا ملک زاده که معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بود، در واکنش به اظهارات اخیر و انتقاد نمکی از روند تحقیقات حوزه سلامت در کشور، از سمت خود استعفا کرد که واکنش های مختلفی را در پی داشت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضا ملک زاده در در متن استعفای خود نوشت:
بدین وسیله مراتب استعفای خود از مسئولیت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را به دلایل زیر اعلام می دارم:
"مدیریت بسیار غلط، پرنقص در پاندمی کرونا که به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است و در عین حال مدعی درس «مدیریت بحران کرونا» دادن به سایر کشورها هستید.
اظهارات غیرعلمی و ناشی از شتابزدگی جناب عالی در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا که هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده اید.ادعاهای بی اساس جناب عالی و سازمان غذا و دارو در خصوص مؤثر بودن داروهای گیاهی که به اعتقاد این جانب بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته و همچنین دفاع و اقدام جناب عالی از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور که می تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در درازمدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره مندی از درمانهای پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد.

واکنش رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت
پس از این ماجرا رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت به استعفای دکتر ملک زاده، معاون وزیر بهداشت واکنش نشان داد.
جهانپور پس از استعفای معاون تحقیقات این وزارتخانه در توئیتی نوشت: « نوآوری، علم و فناوری، طب سنتی و مکمل، سلامت، مقابله مبتنی بر شواهد با ⁧کرونا⁩، جملگی میان دولبه مقراض افراط و تفریط، نفی و انکار، خصلت ها و منیت ها گرفتار است، اما بر سبیل اعتدال می مانیم و به یکسو کشانده نخواهیم شد، در طریقت ما کافریست رنجیدن!»


الهیان: مواضع تند دکتر ملک زاده پذیرفته نیست
پزشک متخصص و نایب رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی گفت: استعفای آقای دکتر ملک زاده همراه با انتقادات جدی ایشان به وزیر محترم بهداشت مطرح شد.دکتر زهره الهیان،  پزشک متخصص و نایب رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی در واکنش به استعفای رضا ملک زاده گفت: استعفای آقای دکتر ملک زاده همراه با انتقادات جدی ایشان به وزیر محترم بهداشت مطرح شد؛ در صورتی که یکی از معاونین که مجلس نسبت به ایشان انتقاد جدی داشته است خود جناب آقای دکتر ملک زاده هستند.این پزشک متخصص در واکنش به مخالفت صریح ملک زاده با طب سنتی در متن استعفای او، افزود: متأسفانه چندی پیش نیز مشاهده کردیم که نامه ایشان مبنی بر برچیده شدن علم طب سنتی که بسیار شتاب زده نوشته شده بود منتشر شد و تلاش شده بود امضای برخی انجمن های علمی نیز با این نامه همراه شود. موضع ایشان نسبت به طب سنتی موضعی غیرعلمی است؛ با توجه به ظرفیت علمی کشور در زمینه طب سنتی و کاربرد داروهای گیاهی، اظهارات ایشان غیرعالمانه است و گواه این حرف بنده نیز این است که ما در تولید علم و ارائه مقالات علمی در مجلات معتبر علمی جهان در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در رتبه پنجم کل دنیا قرار داریم. در شرایطی که کل کشور درگیر بحران کروناست، به شدت نیاز است از هر ظرفیتی برای پیشگیری و درمان کرونا استفاده شود؛ طب سنتی دارای ظرفیت آکادمیک و علمی است که در شرایط حاضر، می تواند به کمک پیشگیری و درمان بیماران کرونایی بیاید و در این شرایط، زدن ریشه این علم منحصر به فرد که در ایران، پیشینه 7000 ساله دارد؛ نوعی رویکرد غیرعلمی و شتاب زده است و قاعدتاً این نوع نگرش آقای دکتر ملک زاده مورد انتقاد جدی مجلس قرار گرفته است.

انتقاد مصطفی معین از وزیر بهداشت
در ادامه این ماجرا دکتر مصطفی معین، رییس شورایعالی نظام پزشکی، در یادداشتی نوشت:
دو چیز طیره عقل است دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی . این اخلاق و رفتار و تدبیر مدیریتی آقای وزیر، یکی از علل اصلی تداوم امواج مهیب کرونا و کشتار گسترده کادرهای پزشکی، پرستاری و عموم ملت و نیز استعفای آقای دکتر ملک زاده، معاون دانشمند تحقیقات و فناوری و مشاور محترم وزیر، آقای دکتر نوبخت، نایب رییس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا، بوده است!


40 شکایت از ملک زاده به کمیسیون اصل 90 مجلس رسیده
اما رییس کمیسیون اصل نود مجلس  در این رابطه عنوان کرد که بیش از 40 شکایت از شخص آقای ملک زاده معاون پژوهشی مستعفی وزارت بهداشت در ماه های گذشته به این کمیسیون واصل شده است.حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: تاکنون بیش از 40 شکایت از شخص آقای ملک زاده معاون پژوهشی مستعفی وزارت بهداشت در ماه های گذشته به کمیسیون اصل 90 واصل شده است.
طبق قوانین کمیسیون اصل نود با استفاده افراد پیگیری شکایات متوقف نمی شود و فرد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.


پس از پذیرش استعفای ملک زاده و انتصاب معاون جدید

اما وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این رابطه پس از پذیرش استعفای ملک زاده و انتصاب معاون جدید نامه ای به معاون جدید تحقیقات و فناوری نوشت که حاوی نکاتی بود. او در این نامه‌ انتظارات از دکتر فرید نجفی را در 8 بند برشمرده و بر توسعه و تحقیق حوزه بهداشت و درمان بویژه مسایل مرتبط با ویروس کرونا تأکید کرد.
متن نامه وزیر بهداشت به معاون جدید تحقیقاتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ متن نامه دکتر سعید نمکی به این شرح است:
جناب آقای دکتر فرید نجفی
مدتهاست جهت راه گشائی محققین جوان و پرتلاش و تغییر رویکرد در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری جستجو کردم تا بتوانم در میان پزشکان و اساتید بالنده، مبتکر، نوآور و خلاق عنصری را بیابم و از وجودش در مسند معاونت تحقیقات و فناوری بهره‌مند شوم. از آنجا که اولویت با پژوهشگران صاحب نام جوان در استان‌ها بود، سوابق ارزنده علمی جنابعالی، تعداد پژوهش‌های مسأله محور و ارجاعات متعدد، نسبت به سن و سال و همچنین ضیق منابع و امکانات در یکی از استان‌های محروم کشور یعنی کرمانشاه مرا بر آن داشت تا از جنابعالی در این جایگاه مهم بهره‌مند شویم.



اهم انتظارات از جنابعالی به شرح زیر است:
1. اولویت کنونی کشور مدیریت تمام عیار بیماری COVID-19 می‌باشد که متأسفانه نظام سلامت، اقتصاد، جامعه و سیاست را در جهان متأثر ساخته و همکاران سخت کوشمان در نظام سلامت ماههاست در فشار سنگینی قرار دارند و در این راستا داغ تعداد زیادی از هموطنان و همراهانمان را بر دل داریم. سال گذشته در نامه مهم و آنی که ضمیمه می‌باشد از معاونت محترم تحقیقات و فناوری درخواست کردم تا با استفاده از ظرفیت بی بدیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به جنبه‌های مختلف بیماری که در نامه مذکور قید شده بود بپردازند و اینجانب را بطور مستمر در جریان قرار دهند، متأسفانه تا این لحظه به هیچکدام از این موارد نپرداختند و هرگز مکتوب قابل استنادی که بتوان بعنوان چراغ راه آینده مدیریت بیماری بکار گرفت ارائه نکردند. بعضی از موارد غیر عالمانه از قبیل عدم ابتلا مجدد، گرفتاری سی میلیون نفر هموطن و ترویج اندیشه ایمنی دسته جمعی از تراوشات آن مجموعه بود که کار را در مدیریت بیماری و اوضاع مدیران ارشد سخت‌تر کرد. پرداختن جنابعالی به مفاد نامه ضمیمه بسیار حائز اهمیت است.
2. تعیین اولویت‌های پژوهشی در نظام سلامت، بخصوص کار بین بخشی بدلیل تأثیر مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت، تأثیر شیوه زندگی مردم بر شاخص‌های تندرستی، تحقیق در اجزا نظام ارائه دهنده خدمت، HSR و رابطه تنگاتنگ با معاونت‌های محترم ذیربط، پیش بینی ضرورت‌های نظام سلامت مبتنی بر یافته‌های علمی و همچنین بار بیماری‌های آینده و ارائه راهکار‌های پیشگیرانه جهت پرهیز از تلنبار آن‌ها بر نظام سلامت سال‌های آتی از وظایف گرانسنگ آن مجموعه است.
3. گرچه چاپ مقالات ارزشمند می‌تواند یکی از شاخص‌های پیشرفت کشور عزیزمان در عرصه پژوهش جهان باشد و قدردان دانشمندانی هستم که در چاپ مقالات فاخر افتخارآفرینی می‌کنند، مع الوصف چاپ مقاله صرفاً نمی‌تواند راهگشای مشکلات کشور در حال توسعه باشد پژوهش‌های ما باید بتواند محصولات دیگری هم داشته باشد که با تولید فرآورده ای، ارائه شیوه پیشگیری یا بیماریابی سریع‌تر و یا راهکاری برای اصلاح نظام ارائه خدمت و افزایش بهره وری آن بتوان گره‌ای از گرفتاری‌های کشور گشود. بدیهی است این اندیشه مانع از تحقیقات بنیادین که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به دستاوردی بینجامد نخواهد شد.
4. توزیع عادلانه منابع پژوهش و بهره مندی پژوهشگران با بضاعت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی دور دست حتماً مورد توجه قرار گیرد.
نباید احساس بی عدالتی، دانشمندان جوان کشور را در دانشگاه‌های مناطق محروم مأیوس کند. جنابعالی رنج کشیده فعالیت در یک دانشگاه نسبتاً محروم بوده اید و می‌دانید که پایتخت نشینی نباید امتیاز بزرگ بهره مندی از منابع کلان کشور باشد.
5. گرچه در بند 3 ابلاغ 29/10/1397 معاون محترم قبلی نیز ذکر کردم که مراکز تحقیقاتی باید از شیوه مدیریت جزیره‌ای به شبکه تحقیقاتی متصل بدل شوند و بتوانند با تبادل تجربه و حاصل پژوهش با تقسیم وظایف و اولویت‌ها از دوباره کاری بپرهیزند، مع الوصف هنوز کار‌های موازی و تکراری تحقیقات مشابه با درصدی مختصر تفاوت ادامه دارد.
قطب‌های تحقیقاتی باید بر مسائل مختلف کشور، متمرکز و حمایت شوند و حاصل تحقیقات شان جهت طی طریق مناسب به وزیر و دست اندرکاران نظام اجرائی کشور ارائه گردد.
6. ارتباط مستمر با پژوهشگران دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی و همچنین مراکز تحقیقاتی خصوصی در داخل و خارج از کشور بخصوص متخصصین هموطنمان در دانشگاه‌های خارج با برنامه ریزی منسجم، اولویت سنجی و استفاده از ظرفیت‌های مادی، معنوی و تخصصی آن‌ها می‌تواند موجب اعتلای کمی و کیفی پژوهش شود.
7. تمرکز بر شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت بی بدیل آن‌ها باید تسریع گردد. در این راستا هرگونه پیشنهاد جهت ارتقاء آن‌ها مورد حمایت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور محترم و دیگر مسئولان قرار خواهد گرفت.
8. در مورد ساخت واکسن و دارو‌های موثر بر COVID-19 اینجانب کمیته‌ای تشکیل داده ام که دست آورد‌های مطلوبی در عرصه بین المللی بروز خواهد داد.


5 سؤال از معاون مستعفی وزیر
اما تعدادی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خصوص استعفای معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و حواشی ایجاد شده بیانیه‌ای صادر کردند.
در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«باید صد درصد کار علمى، تلاش علمى، تهیه‌ مقاله‌ علمى ناظر باشد به نیازهاى شما»
انتشار خبر استعفای جناب آقای دکتر ملک‌زاده، معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در شب آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی باعث شگفتی بسیاری از جامعه بهداشت و درمان کشور شد. ضمن تشکر از زحمات آقای دکتر ملک‌زاده در سال‌های طولانی مسئولیت در نظام سلامت، تعدادی از بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بنا بر وظیفه خود و به دور از مسائل حاشیه‌ای و بی‌مبنا، لازم می‌داند 5 سؤال از دوره عملکرد ایشان در این معاونت کلیدی مطرح نماید تا به رسم معمول مسئولین ارشد کشور، استعفا بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و عدم پاسخ‌گویی نسبت به افعال و ترک افعال در دوره مسؤولیت نباشد:

1)  رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر موضوع جهت‌دهی تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی به سمت رفع نیازهای کشور تأکید داشته‌اند؛ من‌جمله در دیدار چند سال قبل با اساتید دانشگاه‌ها که فرمودند: «ببینیم واقعاً کشور به چه احتیاج دارد و پژوهش‌ها را در جهت نیازهاى کشور قرار بدهیم... والّا صرف اینکه مثلاً یک مقاله در یک مجله ISI منتشر کرده یا چه تعداد مقاله منتشر کرده، کافى نیست؛ یعنى محقق و پژوهشگر ما نباید براى کسب رتبه‌ علمى به دنبال این باشد که مقاله‌اى را تهیه و تولید کند که براى کشور هیچ فایده‌اى ندارد و هیچ خلأیى از خلأهاى پژوهشى کشور را پر نمی‌کند. بله، آن کسى که آن را در مجله چاپ می‌کند، ممکن است برایش مفید باشد یا براى کس دیگرى و جاى دیگرى مفید باشد؛ اما براى کشور مفید نیست. این کار را مى‌کند صرفاً براى اینکه رتبه علمى به دست آورد».
متأسفانه مسئله پژوهش‌های بی‌فایده در حوزه بهداشت و درمان و ارزشیابی اعضای هیئت علمی و نیز دانشجویان علوم پزشکی کشور به صرف شاخص‌های کمی و بی‌توجهی به انجام تحقیقاتی که برای کشور مفید باشند، تبدیل به یکی از چالش‌ها و مشکلات بزرگ نظام سلامت شده است که پس از مدت‌های فراوان، سرانجام رسماً توسط وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مورد تأکید قرار گرفت. مطرح شدن این موضوع از نفر اول مدیریت بهداشت و درمان کشور که «98 درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم» و تأکید بر آن در حکم انتصاب سرپرست جدید این معاونت، هرچند جای خرسندی دارد؛ اما بسیار دیرهنگام صورت پذیرفت و در صورتی که همچون بسیاری از موضوعات دیگر در وزارت بهداشت، به بیان انتقاد بسنده شود و راهکاری برای آن ارائه نگردد، صرفاً ضربه‌ای بر پیکر پردرد نظام سلامت وارد خواهد نمود.
سوق دادن پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و گره زدن مسئله ارتقای اعضای هیئت علمی به ارائه مقاله در مجلات ISI و پر کردن رزومه بدون توجه به کیفیت مقالات و کم‌رنگ شدن تحقیقات بنیادی و کاربردی و عدم تأثیر آن‌ها در حل معضلات نظام سلامت ایران، همواره از دردهای بزرگ نخبگان و دلسوزان کشور بوده است.
لازم است آقای دکتر ملک‌زاده نسبت به عملکرد 7 ساله خود در این این زمینه پاسخگو باشند. آیا پایشی در خصوص جهت‌دهی وضعیت تحقیقات حوزه علوم پزشکی به این سمت صورت گرفته است؟

2)  هم‌زمانی استعفای ایشان با آغاز محدودیت‌های جدید کرونا بهانه مناسبی است تا عملکرد ایشان در این حوزه مورد سؤال قرار گیرد. متأسفانه اولویت نظام تحقیقات و فناوری در حیطه کرونا به سمت انجام کارآزمایی‌های بالینی و همکاری گسترده با سازمان جهانی بهداشت و ارائه نظریات غلط و هزینه‌ساز رفت و نسبت به ارائه راهکار در جهت چگونگی مدیریت بیماری و استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور، توجه کافی صورت نگرفت. به علاوه اعتماد بیش از حد رئیس‌جمهور به عنوان رأس ستاد ملی مقابله با کرونا به مشاوره‌های اشتباه آقای دکتر ملک‌زاده هزینه‌های بالایی را برای کشور ایجاد نمود. من‌جمله فرضیه ابتلای 25 میلیون ایرانی نسبت به کرونا و یا اعلام موضوع غیرعلمی و غیراخلاقی ایمنی دسته‌جمعی که در جلسه چهارم ستاد مورخ 26 اسفند ماه 98 به صراحت از سوی ایشان توسط رئیس‌جمهور مطرح گشت.

3)  مدت‌هاست که دلسوزان و کارشناسان نظام سلامت، تعارض منافع را بزرگ‌ترین معضل کشور در این عرصه می‌دانند. آقای دکتر ملک‌زاده می‌بایست نسبت به ابهامات مطروحه در این خصوص پاسخگو باشند. تأسیس شرکت دارویی و تصدی سمت ریاست هیئت مدیره آن، هم‌زمان با حضور در سمت معاونت وزیر و تجویز برخی داروهای بی‌تأثیر برای درمان کرونا از ابهاماتی‌ست که پاسخ معاون مستعفی را می‌طلبد.

هم‌چنین علی‌رغم منع پرداخت بودجه مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور (نیماد) -که وظیفه حمایت مالی از طرح‌های پژوهشی کلان و مهم مرتبط با علوم پزشکی را بر عهده دارد- به اعضای اصلی و رؤسای کمیته‌های آن، بیشترین تخصیص صورت‌گرفته از زمان تأسیس این مؤسسه تاکنون، مربوط به پژوهشکده تحت مدیریت و وابستگان علمی ایشان بوده است. موارد مذکور ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع را می‌طلبد.

4)  اسناد بالادستی نظام، تأکیدات فراوانی بر استفاده از طب سنتی در نظام سلامت کشور دارند؛ من‌‌جمله بند دوازدهم سیاست‌های کلی نظام سلامت با موضوع «بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه‌کردن طب سنتی ایران»، نقشه جامع علمی کشور، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، برنامه‌های پنج‌ساله پنجم و ششم توسعه کشور، منشور احیاء و کاربرد طب سنتی ایران و... . با این حال معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بی‌اعتقادی به استفاده از درمان‌های مکمل به تمسخر طب سنتی پرداخته و در حالی که می‌بایست 5 درصد از پژوهش‌های کشور در حیطه طب سنتی و گیاهان دارویی باشند، به عنوان مخالف توسعه این پژوهش‌ها و ادغام طب سنتی در شبکه بهداشت و درمان قد علم کردند.

5)  علاقه دکتر ملک‌زاده بر انجام مطالعات کوهورت متعدد در سالیان طولانی که مسئولیت‌های مختلف وزارتخانه را به عهده داشتند، من‌جمله کوهورت پرشین، گلستان و... و نیز مشارکت‌های گسترده جمهوری اسلامی در طرح‌های مطالعاتی جهانی حیطه علوم پزشکی، که در همه‌گیری کرونا هم نمایان بود، باعث دستاوردهای فراوان و درخشش کشور در مجامع علمی جهانی شده است -که به نوبه خود جای تقدیر و تشکر فراوان دارد- اما جا دارد به دور از هیاهوی سیاسی و دادن آدرس غلط، مسائل امنیتی این تحقیقات و انتشار اطلاعات مردم ایران، که جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه علیه آن‌ها به راه افتاده، توسط نهادهای مربوطه بررسی شود.

بسیج دانشجویی بدون جانب‌داری از هیچ شخص و مسئولی در مسائل اخیر، مطالبه مذکور، در خصوص هدایت تحقیقات به سمت رفع نیازهای کشور را، از جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول 23 ماه تصدی منصب وزارت نیز دارد و از هم‌اکنون منتظر دریافت پاسخ درمورد مسائل مطروحه می‌باشد که بدون شک چشم‌انداز درخشان نظام سلامت تنها در این مسیر قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزارت بهداشت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی تحقیقات و فناوری وزیر محترم بهداشت استفاده از ظرفیت علوم پزشکی کشور جناب آقای دکتر بهداشت و درمان معاون تحقیقات نظام سلامت وزیر بهداشت کمیسیون اصل دانشگاه ها معاون جدید طب سنتی طب سنتی پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالکریم مباشر جنت گفت: نزدیک به یک سال است مرکز آمار و فناو ری اطلاعات و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی به صورت شبانه روزی در حال تولید و طراحی سامانه جامع انتظامی هستند، این سامانه در بلند مدت امکان پاسخگویی به نیازمندی‌های حوزه سلامت الکترونیک کشور را در جهت احقاق حقوق جامعه پزشکی و مردم فراهم می‌کند.

وی افزود: تمامی فرآیندهای رسیدگی و دادرسی در معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی به شکل جامع در قالب این سامانه انجام خواهد شد. بیماران پس از ثبت پرونده شکایت خودشان، کد منحصر به فردی را دریافت می‌کنند و روند پیشرفت طرح شکایت از طریق همین کد قابل پیگیری است همچنین افرادی که از آنها شکایت شده است می‌توانند وضعیت پرونده شأن را به صورت بر خط و در لحظه پیگیری کنند.

جنت با اشاره به حجم شکایت‌ها و پرونده‌های مورد بررسی کارشناسی و ارجاع شده در سازمان نظام پزشکی، گفت: با گسترش سامانه جامع انتظامی و قابلیت استفاده بر خط مراجعین در ۲۲۲ نظام پزشکی کشور شاهد نظارت عالی، وحدت رویه و دیتا بیس هایی خواهیم بود که می‌تواند در سیاست گذاری ها کمک کند. از طرفی می‌توانیم زحمات هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی‌های سراسر کشور را به صورت جامع رصد و ارزیابی کنیم و در جاهایی که نیاز به کمک بدنه کارشناسی در شهرهای مختلف است، از ظرفیت موجود به صورت بر خط استفاده کنیم.

مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نسخه اولیه سامانه جامع انتظامی قابلیت توسعه و اضافه شدن جزئیات بیشتری را دارد، درباره اینکه آیا کاربران در هنگام استفاده از این سامانه باید هزینه هم پرداخت کنند، اظهار داشت: خیر. هزینه‌ها طبق روال سابق ادامه دارد و هیچ هزینه اضافی تحمیل نخواهد شد بلکه این سامانه به دلیل کاهش رفت و آمد مراجعین برای کسب اطلاع از روند پرونده و نیز حذف یا کاهش فرایندهای کاغذی و سنتی منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌ها خواهد شد.

جنت با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های انتظامی در سازمان نظام پزشکی تنها شامل اعضای سازمان نیست و پرونده سایر حرف پزشکی نیز در سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: برای این افراد تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده است. از طرفی دسترسی به احراز هویت افراد از طریق وب سرویس‌های مستقر در نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان ثبت احوال، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به طور کلی نهادهایی که برای احراز هویت افراد مانند پنجره هوشمند دولت الکترونیک تعریف شده است، در زیر ساخت‌های سامانه جامع انتظامی در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی در پایان تاکید کرد: تمامی نگهداری داده‌ها و سرورها به منظور حفظ امنیت داده‌ها توسط سازمان نظام پزشکی کشور انجام می‌شود، امیدواریم این سامانه در جهت کمک به مردم و جامعه پزشکی باشد.

کد خبر 6086730 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تسلیت معاون صدا در پی درگذشت همسر محمدرحمان نظام اسلامی، مجری و گوینده صدا و سیما
  • دیدار وزیر بهداشت با ساکنان منطقه ۱۸ تهران
  • نخست وزیر اسپانیا به دلیل پرونده فساد مالی همسرش در آستانه استعفا قرار گرفت
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • معاون وزیر دفاع روسیه بازداشت شد
  • معاون وزیر دفاع روسیه به ظن دریافت رشوه بازداشت شد
  • بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • جلسه جدید دادگاه پسران معاون مستعفی قوه قضائیه / مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟