Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال اهانت اخیر به ساحت مقدس پیامبراعظم اسلام (ص) در فرانسه، رایزنی فرهنگی ایران در مانیل با همکاری و مشارکت نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی ایران و فیلیپین، موضوع جایگاه آزادی در حوزه مقدسات دینی را مورد گفتگوی علمی قرار داد.

در این راستا با همکاری دانشگاه کاتولیک سانتا توماس فیلیپین و انجمن علمی برنامه‌ریزی روابط فرهنگی، اجتماعی ایران، نشست مجازی بررسی رابطه آزادی و قداست دینی با حضور و سخنرانی محمود کریمی، از دانشگاه امام صادق (ع) و وال بریلو، از دانشگاه سانتا توماس در بستر زوم و همزمان در فیسبوک برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بونگ بای بادو، استاد دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیکی سانتاتوماس مانیل در ابتدای این وبینار، مقدمه‌ای را در چرایی ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری این نشست علمی بیان کرد و در ادامه، مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان به تبیین مسئله مورد بحث در سمینار پرداخت.

صبوری اظهار کرد: در طول تاریخ همیشه پیامبران الهی در انجام رسالت خویش مورد انواع هجمه و تهمت قرار داشته‌اند و عده‌ای از آنان هم در این راه کشته شده‌اند ولی توهین به مقدسات دینی که در چند دهه اخیر بنام آزادی بیان صورت می‌گیرد و نمونه اخیر آن را هم در فرانسه شاهد بودیم، عمدتاً به دوره پیدایش مدرنیته و عصر خردگرایی و روشنگری برمی‌گردد که عده‌ای از متفکرین و سیاستمداران رو به تقدس زدایی از دین و ارزش‌های دینی آوردند و بنام آزادی و نقد علمی، انواع هجمه‌ها و توهین‌ها را به ارزش‌های دینی و فرهنگ و سنت‌های پذیرفته شده ملت‌ها معمول داشتند.

وی بیان کرد: اینگونه ادعاها و سو استفاده از ارزش‌های انسانی می‌تواند به واکنش متقابل و حتی به رشد افراط گرایی بنام دین بیانجامد که موجب شده است جهان امروز سرشار از دین هراسی، نفرت پراکنی دینی و جنایات تروریستی شود.

سخنران بعدی، وال بریلو، استادیار دانشکده الهیات دانشگاه سانتاتوماس (یو - اس - تی) مانیل بود که به بیان دیدگاه‌های کلیسای کاتولیک در زمینه قداست دین پرداخت. وی اظهار کرد: فرانسه به بهانه آزادی و سکولاریزم بدنبال حذف نمادها و هویت دینی است. کلیسای کاتولیک به دنبال وارد کردن مقوله احترام به قداست ادیان در قوانین اساسی است.

وال بریلو تأکید کرد: باید بپذیریم که احترام به مقدسات ادیان مسئولیت اصلی ماست و ملزم به احترام به شعائر دیگر ادیان هستیم و اگر این امر محقق نشود، آن وقت تندروی‌ها حاصل می‌شود.

محمود کریمی، استاد الهیات دانشگاه امام صادق (ع) در سخنانی خود، آزادی را ارزشی الهی و انسانی و مقدس خواند و خواستار درک معنی و مفهوم آن و جلوگیری از اشتباه فهمی آن با نوع آزادی لیبرالیسم شد.

وی افزود: غرب عقیده دارد، آزادی قداست را نمی‌شناسد در حالی غرب خود مواردی را مانند حقوق بشر، حقوق زنان و دمکراسی را مدعی است که رعایت می‌کند و می‌گوید آنچه برای ما قداست ندارد نباید برای شما نیز داشته باشد و از مفهوم آزادی توسط ما به عنوان دگماتیسم یاد می‌کند.

کریمی یادآور شد: اگر مدعیان حتی یکبار نیز قرآن را بخوانند بر اهمیت ارزشی که قرآن برای علم و دانش و دانستن، قائل است آگاه می‌شوند و درک می‌کنند این ارزش‌ها تقلیدی نیست.

در ادامه این وبینار، دیگر اساتید و حاضرین در جلسه به بحث و بررسی پیرامون مطالب مطرح شده پرداختند.

کد خبر 5077599

منبع: مهر

کلیدواژه: فرانسه توهین به پیامبر فیلیپین معرفی کتاب هفته کتاب کتاب و کتابخوانی ویروس کرونا هفته کتاب و کتاب خوانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فلسفه ترجمه رایزنی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات داستانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتابخانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۰۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت کمال به آزادی: امیدوار به خاطرات شیرین

به گزارش "ورزش سه"، یکی از پرافتخارترین بازیکنان شاغل در لیگ برتر، در این فصل و بعد از جدایی از پرسپولیس راهی ذوب‌آهن شده و کار را در جمع شاگردان محمد ربیعی دنبال خواهد کرد.

کامیابی‌نیا که بعد از سال‌ها حضور در پرسپولیس و دستیابی به افتخارات قابل توجه، در نهایت پیراهن شماره 11 این تیم را تحویل داد، با حضور در ذوب‌آهن و در شرایطی که به دنبال استارت چالشی جدید بود با بدشانسی مواجه شد و مصدومیت باعث شد تا چند دیدار تیمش را از دست بدهد.

هافبک جنگنده ذوبی‌ها که روزهای تلخ و شیرینی را با پیراهن پرسپولیس برابر استقلال تجربه کرده بود، اکنون با پیراهن سبز اصفهانی‌ها باید به دنبال موفقیت در جمع شاگردان محمد ربیعی باشد. درست در روزهایی که رقابت در لیگ برتر برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی به اوج خود رسیده و پرسپولیس و استقلال با فاصله یک امتیازی به دنبال دستیابی به قهرمانی این فصل هستند، کاپیتان اسبق پرسپولیس نیز انگیزه بالایی برای خودنمایی در تقابل با شاگردان جواد نکونام خواهد داشت.

کامیابی‌نیا در بازی رفت فرصت چندانی برای حضور در ترکیب تیمش برابر استقلال به دست نیاورد اما در همین دقایقی که در زمین حضور داشت، تیمش موفق شد گل دریافتی برابر حریف را جبران کرده و با تساوی از این جدال خارج شود. باید دید کامیابی‌نیا این‌بار در استادیوم آزادی که خاطرات شیرینی را در آن پشت سر گذاشته، قادر خواهد بود نمایشی به جا بگذارد که بار دیگر هواداران پرسپولیس نگاه‌شان به وی جلب شود یا خیر.

دیگر خبرها

  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست
  • بازگشت کمال به آزادی: امیدوار به خاطرات شیرین
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم+ فیلم
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است