Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده طنين كوه گفت: من تصور می‌کنم که به طور کلی گفتمان ادبیات انقلابی در سطح نخبگان روشنفکر سال‌های ۵۰ به بعد را علی شریعتی پایه‌گذاری کرد و به نوعی می‌توان گفت تفکرات شریعتی نماد روشنفکری اسلامی است.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر و پژوهشگر انقلابی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با اشاره به سالروز تولد علی شریعتی درخصوص جایگاه این اندیشمند اسلامی گفت: من تصور می‌کنم که به طور کلی گفتمان ادبیات انقلابی در سطح نخبگان روشنفکر سال‌های ۵۰ به بعد را علی شریعتی پایه‌گذاری کرد و به نوعی می‌توان گفت تفکرات شریعتی نماد روشنفکری اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده کتاب هزار مرتبه خورشيد در همین راستا ادامه داد: این گفتمان مذهبی و منطقی از سوی علی شریعتی هنر و ادبیات را تحت تاثیر خود قرار داده و جامعه دانشگاهی را متاثر از خود ساخت.

وی درباره تاثیر دیدگاه شریعتی در ادبیات انقلابی اضافه کرد: علی شریعتی تصویری تازه و روشن از تاثیر اسلام و تشیع در انقلاب اسلامی ایران ارائه داد که بسیاری از علاقمندان به انقلاب و اسلام را در آن زمان به خود جذب کرد. شریعتی سهم بسیار بزرگی در ادبیات و گفتمان اسلامی قبل و بعد از انقلاب ایفا کرد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

نویسنده طنين كوه حرکت موازی شریعتی با روحانیت را نقطه عطف آثار وی دانست و اضافه کرد: افتخار شریعتی بر آن است که همزمان با ظهور انقلاب اسلامی ایران پا به پای روحانیت به طور موازی جریانی را به سوی شور انقلابی تهیج می کرد. جریانی که برگرفته از تفکر واضح و روشن اسلامی و راه درست انقلاب بود.

وی در ادامه افزود: علی شریعتی رسالت بسیار خطیری را بر دوش می کشید. وی در زمانه ای فعالیت می کرد که قشر شبه روشنفکر به خیال تفکیک عقاید بود و شریعتی با ایستادگی درمیانه راه ایستاد و جریان روشنفکری دینی را از خود بر جای گذاشت. شناخت و مطالعه عمیق شریعتی از اسلام و تشیع و همگام بودن با اندیشه های نو توانست از او چهره ای میانجی در میان بسیاری از جریان های انقلابی ایجاد کند. اتفاقی که به نوعی وفاق انقلابی را به وجود آورد.

نویسنده کتاب سلوک باران راه شریعتی را راهی سخت و ناهموار خواند و ادامه داد: شریعتی برای راهش به شدت جنگید. شاید شریعتی تنها کسی باشد که در آن زمان توانست جریان روشنفکری را با تفکرات منطقی خود به اسلام علاقمند کرده و به نوعی ادامه دهنده راه اسلام کند.

محدثی تاثیر اقلیم خراسان بر آثار شریعتی را تاثیری مثبت و گیرا خواند و خاطرنشان کرد: تولد وی در استان خراسان و همجواری علی شریعتی با بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) یکی از منشاهای اصلی تفکر اسلامی این نویسنده انقلابی بود. در کلیت امر خراسان همواره به دلیل غنای ادبی فراوان خود و بهره گیری از آرایه های اسلامی همواره خواستگاهی نوین برای ادبیات اسلامی بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: علی شریعتی شعر خوانی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا علی شریعتی شعر خوانی علی شریعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: بعد از انقلاب اسلامی هرجا میدان به نیروهای متعهد، متخصص و انقلابی واگذار شد، پیشرفت کرده‌ایم و هروقت نگاه‌مان به بیرون بود، موفق نبوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محسن منصوری، امروز_ سه‌شنبه، یازدهم اردیبهشت_ در جمع، کارکنان و پرسنل شرکت نفت و گاز گچساران اظهار کرد: اینجا صحبت از افتخار است و کارگری با رزق حلال عجین شده است و پیامبر فرمودند؛ «بزرگترین عبادات کسب روزی حلال است» امروز در نبرد بزرگ اقتصادی، نقش کارگران بی‌بدیل است.

وی افزود: لازم می‌دانم از طرف رئیس‌جمهور از شما کارگران تقدیر و تشکر کنم که برای عزت و سربلندی ایران اسلامی تلاش می‌کنید، امروز به استقلال کامل در این حوزه رسیده‌ایم و صنعت نفت ما یک صنعت پیشرو است و نقش تعیین‌کننده و پیشرو در اقتصاد دارد و متوسط رشد اقتصادی ما بالاتر از شش درصد است و این آمار در صنعت نفت هم بیشتر است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: امروز بیش از سه و نیم میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم و برای چهارمیلیون بشکه در روز تلاش می‌کنیم و برای رسیدن به قله و تعالی کشور فداکاری‌ها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: برای توفیق حداکثری تمام ابزارها اعم از مدیریت، سرمایه انسانی، منابع، ایمان به خدا را داریم.

منصوری خاطرنشان کرد: تمام مولفه‌های توفیق یکی از پس از دیگری در کشورمان جمع شده‌است تا هر چه زودتر به توفیق نهایی برسیم، امروز ایران اسلامی به ظرفیت‌های خودش تکیه می‌کند و در بسیاری از امورات به خودکفایی رسیده‌است.

وی افزود: در صنعت نفت قطعات فرسوده بازسازی شدند و امروز به روزهایی رسیده‌ایم که میزان تولید بیشتر از آن روزهای قبل از تحریم است، هرچند دشمن تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به این مملکت انجام می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: برای ما همه عرصه‌ها همانند عرصه عاشورا است و مفتخریم بعد از گذشت چند دهه انقلاب، هرکجا میدان را به نیروی جوان و متهد و متخصص انقلابی داخلی دادیم ،پیشرفت کردیم و هرجا که نگاه به بیرون داشتیمموفق نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: امروز تلاش شرکت‌های دانش بنیان را شاهد هستیم تا بار کشور را بلند کنند و مسائل بزرگ را مرتفع کنند و این از افتخارات صنعت نفت، جامعه کارگری و سایر عوامل است.

منصوری خاطرنشان کرد: درکنار این زحمت‌ها توجه به محیط پیرامونی هم حائز اهمیت است و در صنعت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای شده‌است.

کد خبر 749301

دیگر خبرها

  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • ضرورت استحکام بخشیدن به اعتقادات و تفکرات اسلامی
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز