Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یوسف غفارزاده اظهارد داشت: استقرار مدیریت مشارکتی در دشت مرند یکی از پروژه‌های پایلوت طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در سطح کشور است که با توجه به نتایج مثبت آن به عنوان الگو، در دستورالعمل جدید استقرار مدیریت مشارکتی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، اجرای آن با ۱۲ گام اجرایی در کلیه دشت‌های کشور قابلیت اجرایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: استقرار مدیریت مشارکتی در دشت مرند در ۵۴۵ حلقه چاه فعال کشاورزی که به صورت شرکایی اداره می‌شد در حال اجراست و حدود 20 هزار بهره بردارآب زیرزمینی را شامل می‌شود.

 به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی پروژه مدیریت مشارکتی دشت مرند از سال ۱۳۹۶ شروع شده و هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، چهار تعاونی تولید روستایی بناب مرند، دولت آباد، یامچی و کشکسرای در چهار بخش دشت در حال شکل‌گیری هستند و دو تعاونی روستایی میشو و النجق نیز قبلاً تشکیل شده است.

 وی افزود: برای اولین بار در سطح کشوردر دشت مرند، هیئت امنای چاه‌ها در روستاها و بخش‌ها ایجاد شده است.

 به گفته وی 79 نفر در هیئت امنای منتخب ۴۵ روستای دشت مرند عضو هستند، ضمناً برای اجرای این پروژه با همراهی کلیه دستگاه‌های اجرایی و بهره برداران ۱۳00 جلسه کارگاهی، توجیهی، برنامه‌ریزی و طرح ریزی برای ذینفعان برگزار شده که نتیجه آن احیا و بهبودی وضعیت آب‌های زیرزمینی این دشت بوده است.

 غفارزاده اعلام کرد: طی سه سال گذشته با همکاری این شرکت و شرکت توزیع برق استان، صاحبان چاه‌ها در دشت مرند در ساعات اوج مصرف برق، چهار ساعت چاه‌های خود را خاموش می‌کردند که این اقدام باعث مدیریت مصرف آب و برق و استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی گردید.

 وی خاطرنشان کرد: در بناب مرند با همکاری هیئت امنا و صاحبان چاه‌ها، سه نهر مهم که آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی منطقه را به اراضی می‌رساند با همکاری جهادکشاورزی و مشارکت مردم در حال بهسازی است و با اتمام کار آنها در مصرف آب‌های زیرزمینی ۱۹ حلقه چاه شاهد تاثیر مثبت خواهیم بود.

 به گفته مدیرپروژه مدیریت مشارکتی طرح احیا وتعادل بخشی آبهای زیر زمینی، آبیاری صرفه جومحور، لوله‌گذاری اراضی پایاب چاهها در 1۵۰ حلقه چاه در کل دشت به منظور کاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی در دست اقدام است.

 محمدحسین دباغی گفت: در حال حاضر لوله‌گذاری ۷۰ حلقه از این چاه‌ها پایان یافته و این موضوع تأثیر بسزایی در کاهش اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی در این منطقه خواهد داشت.

به گفته وی با توجه به اینکه به‌زراعی یکی از محورهای استقرار مدیریت مشارکتی تعریف شده، در بناب مرند به عنوان دشت پایلوت با همکاری جهاد کشاورزی و صاحبان چاه‌ها، کاشت زعفران و گل سرخ در دست اقدام است که طی دو سال این اراضی از ۱۵۰ هکتار به ۲۵۰ هکتار افزایش یافته و امید است در کل دشت تسری یابد، با تغییر الگوی کشت مذکور مصرف آب‌های زیرزمینی نیز کاهش محسوسی خواهد داشت.

 وی همچنین در این گفتگو با اعلام اینکه این پروژه ظرف چند ماه آینده به اتمام می‌رسد از تسری این تجربه در کلیه دشت‌های استان به ویژه در سه دشت شبستر، صوفیان و تسوج خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با استقرار مدیریت مشارکتی وضعیت آبخوان‌های زیرزمینی این مناطق را هم با استفاده از تجربه دشت مرند بهبود بخشیم.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی آب های زیرزمینی منابع آب امید تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز آب های زیرزمینی صوفیان تسوج شبستر آبخوان مرند جهادکشاورزی آب های زیرزمینی دشت مرند چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟

ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • ۱۰۴۰ دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه هشتادی پای کار محلات رفسنجان
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند