Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید خجسته‌پور روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این مدت، عملیات بازگشایی سراسری و موردی حوضه آبریز این سه شهرستان به طول ۲ هزار و ۸۴ متر و مساحت ۲۹هزار و ۸۳۰ مترمربع و مطالعات مربوط به حریم و بستر ۳۰ کیلومتر از طول رودخانه های نیشابور، فیروزه و زبرخان انجام شده است.

وی اضافه کرد: در صورت مساعد بودن وضعیت جوی شهرستان نیشابور امیدواریم طی ۲ ماه آینده کل مسیر و بستر رودخانه های زبرخان، فیروزه و نیشابور بازگشایی و عملیات لایروبی به پایان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور با اشاره به این که رفع تصرفات و بازگشایی ها نقش مهمی در کنترل سیلاب و پیشگیری از حوادث احتمالی دارد گفت: اشخاصی که به حریم رودخانه ها تجاوز کرده اند نه تنها خود را در معرض خطر قرار داده اند بلکه به سهم خود مسوول خسارت‌هایی هستند که به شهروندان وارد می‌شود و در این حوزه با ارائه آموزش‌های لازم باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.
خجسته پور افزود: در حال حاضر شاهد عوارض کسری آب در دشت نیشابور هستیم و سالیانه ۱۰۰ حلقه چاه از نظر آب دهی به مشکل می‌خورند و وسعت زمین هایی که آب شور دارند ۲ برابر شده و میانگین طول شکاف ها در نیشابور به ۷۰ کیلومتر رسیده است.
وی ادامه داد: میزان برخورداری نیشابور از آب‌های تجدیدپذیر ۱۲/۵ درصد از میزان آبهای تجدید پذیر استان و میزان استفاده از آب های زیر زمینی در دشت نیشابور ۴۸۳ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۳۸۳ میلیون مترمکعب مجوز دارد.
مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور گفت: میزان ‌مصرف آب در نیشابور در بخش کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب ۸۶، ۱۰ و ۱/۵ درصد است و در حال حاضر ‌هزار و ۵۳۲ حلقه چاه در دشت نیشابور وجود دارد که از این تعداد هزار و ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی است و ۸۷۵ حلقه چاه با ۱۵ میلیون متر مکعب آبدهی، غیر مجاز است.
خجسته پور افزود: میزان اُفت سطح آب چاهها در دشت نیشابور طی ۲۰ سال گذشته به طور میانگین ۷۷ سانتی متر و میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور ۱۳۴ میلیون متر مکعب بوده است.
بر اساس اعلام وزارت نیرو وضعیت منابع آب زیرزمینی ۸۰ درصد از مجموع ۶۰۹ دشت ایران، بحرانی است.
بهره برداری غیرمجاز از منابع آبهای زیرزمینی، کشت نامناسب با وضعیت اقلیمی هر منطقه و تغییرات اقلیمی مهمترین عوامل بحرانی شدن وضعیت بقای دشتها در ایران اعلام شده است.
هم اینک افزون بر ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر دشت نیشابور مصرف می شود.
دشت نیشابور دارای ۲هزار و ۷۰۴ حلقه چاه آب، ۹۲۴ رشته قنات و هزار و ۸۴ چشمه است که سالانه حدود ۵۹۰ میلیون متر مکعب از این منابع آبی برداشت می‌گردد و حجم آب تجدیدپذیر از محل منابع سطحی و زیرزمینی ۴۵۹ میلیون متر مکعب است.
این دشت از سال ۱۳۶۷ به عنوان دشت ممنوعه توسعه چاههای آب اعلام شده است. با کاهش سطح اشباع و افت سطح آب چاههای دشت نیشابور سالیانه ۱۰۰ حلقه چاه، پروانه کف شکنی و جا به جایی دریافت می کنند.
شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی به ترتیب در ۱۲۷ کیلومتری، ۱۶۲ و ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارند.

برچسب‌ها توسعه ایران نیشابور اختصاصی ایرنا فیروزه ایران شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران نیشابور اختصاصی ایرنا فیروزه ایران شرکت مدیریت منابع آب ایران توسعه ایران نیشابور اختصاصی ایرنا فیروزه ایران شرکت مدیریت منابع آب ایران اخبار کنکور میلیون متر مکعب دشت نیشابور حلقه چاه منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۹۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت:محصولات فرعی جنگلی و مرتعی نیشابور به ویژه گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی نیازمند توجه، حفاظت بیشتر و بهره‌برداری اصولی هستند. در حالیکه محصولات جنگلی و مرتعی نیشابور رو به نابودی هستند.
حسین سهرابی افزود: بهره‌برداری و استحصال محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع از دیرباز مورد توجه بوده است. امروزه نیز این محصولات نقش مهمی در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور‌های دارای اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی ایفا می‌کنند.
وی گفت: در کشور ما با توجه به تنوع شرایط اقلیمی گونه‌های مختلف محصولات از جنگل‌ها و مراتع قابل استحصال بوده و تاثیر بسزایی در اقتصاد خانوار‌های بهره‌مند از این منابع دارد.
سهرابی افزود: طی سال‌های گذشته نادیده گرفتن بهره‌برداری صحیح از جنگل‌ها و مراتع و محصولات فرعی حاصل از آن همراه با افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر از یک سو و نیز بروز خشکسالی‌های متوالی از سوی دیگر سبب انحطاط و در معرض خطر جدی قرار گرفتن این سرمایه‌های باارزش ملی شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: مهم‌ترین مسأله در بهره‌برداری این محصولات تناسب تولید و برداشت است که باید به نحوی صورت گیرد که آسیبی به رویشگاه‌ها وارد نشود و دوام بقای این گونه‌های مرتعی و جنگلی حفظ شود.
وی افزود: هرگونه بهره برداری و برداشت از محصولات فرعی مرتعی و جنگلی تنها با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات مجاز است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: بهره‌برداری از محصولات مرتعی نیشابور از جمله آنغوزه شیرین، باریجه، کلپوره، کنگر، ریواس، موسیر، آویشن (کاکوتی)، چای چوپان، سریش، بومادران، زیره سیاه، وشاء- کتیرا، همچنین انواع میوه و گل درختان جنگلی بادام جنگلی (کوهی)، پسته جنگلی، بنه، میوه زرشک وحشی، سماق، زالزالک و میوه نسترن وحشی به طورکلی ممنوع و غیر قانونی است.

دیگر خبرها

  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • رفع تصرف ۵ هزار متر مربع از زمینهای ملی خواف
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری و زهکشی مغان
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد