Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@02:17:27 GMT

/گزارش/ حقابه لرستان در تنور وعده‌ها می‌سوزد

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۰۴۰۷

/گزارش/ حقابه لرستان در تنور وعده‌ها می‌سوزد

ایسنا/لرستان لرستان چهارمین استان پرآب کشور محسوب می‌شود که ۱۱ درصد روان‌آب‌ها در این استان وجود دارد اما متاسفانه با بی‌مهری وزارت نیرو مواجه شده و هنوز نتوانسته به حق خود برسد؛ در حال حاضر ۲۵ درصد ازاضی استان آبی است درحالیکه میانگین کشوری ۴۵ درصد بوده و این ظلمی است که مردم این دیار سالیان سال با آن مواجه‌اند و با تغییر دولت‌ها نیز به حق خود نرسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقابه لرستان، مطالبه جدی مردم استان است چرا که آب این مایه حیات به‌عنوان یک نهاده‌ تولید، نقش مهمی در تولید محصولات (کشاورزی، صنعتی نظیر پتروشیمی، فولاد وسدسازی، گردشگری آبی و...) دارد و دسترسی آسان به منابع آبی نه تنها می‌تواند هزینه‌های تولید را به مقدار زیادی کاهش دهد بلکه سبب افزایش تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی شده، به‌طوری که مازاد تولیدات کشاورزی سبب انباشت سرمایه و رونق اقتصادی در هر منطقه‌ای  و در یک کلام توسعه خواهد شد.

عمده دشت‌های کشور ممنوع هستند

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص تخصیص آب اظهار کرد: صدور مجوز تخصیص آب در قالب حسابداری محلی و حسابرسی حوضه‌ای تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: در بررسی آب‌های زیرزمینی پس از انجام مطالعات بیلان هیدروکلیماتولوژی، بیلان عمومی و در نهایت بیلان هیدروژئولوژی و انجام مطالعات تکمیلی ژئوفیزیک پتانسیل، استاتیک و دینامیک هردشت و تبادلات آن با آب سطحی و دشت‌های مجاور در یک سال آبی و یک دوره زمانی مشخص  تعیین می شود.

حسن‌نژاد افزود: با توجه به روند تصاعدی ورود به افزایش تقاضا برای استفاده از منابع آب زیرزمینی، درصدی از پتانسیل دینامیک سالانه جهت توسعه بهره‌برداری در یک بازه زمانی مشخص ابلاغ و در قالب نظام‌نامه تخصیص به متقاضیان اعطا می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: این در حالیست که عمده دشت‌های کشور ممنوع بوده و در حال حاضر امکان توسعه بهره برداری جهت مصارف کشاورزی وجود نداشته و مصارف صنعتی نیز صرفاً با استفاده از ظرفیت قوانین چون اصلاحیه مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و همچنین صرفه‌جویی ناشی از اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی آبخوان‌های کشور قابل تامین است.

وی اضافه کرد:  در این حالت به جای توسعه بهره برداری عمدتاً بازتوزیع مصرف از وضعیت فعلی به بهره‌وری بالاتر صورت می پذیرد.

اجرای متوازن پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی از طریق پیگیری ارکان رده بالای سیاسی هر استان 

حسن‌نژاد با بیان اینکه در بررسی و اعطای تخصیص از آب‌های سطحی علاوه بر بیلان‌های ذکر شده مدیریت مصرف منابع آب سطحی در چارچوب مدیریت به هم پیوسته و حوضه‌ای منابع آب مدنظر بوده که عمدتاً بین استان‌های با منابع مشترک و منابع متضاد مورد مناقشه است، افزود: در این حالت  تصمیم گیری بین  مصارف آب سطحی با برنامه‌ریزی مصارف کلان سد و ایستگاه‌های پمپاژ در سطح جلسات هماهنگی حوضه آبریز و در چارچوب شورای عالی آب انجام می‌گیرد که در آن ملاحظات ملی، حوضه‌ای و استانی از هر دو جنبه فنی و اجتماعی با هدف ایجاد حداکثر سود و بهره وری با رعایت عدالت اجتماعی و اشراف بر ملاحظات زیست محیطی، تعریفی جامع از مدیریت حوضه‌ای ارائه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: بدیهی است اجرای پروژههای کلان از این دست به پیچیده و چند متغیری، مسابقه‌ای جدی برای کسب و تامین حق بهرهبرداری و ایجاد سود بیشتر، محدود به مرز سیاسی استانی است که عمدتاً منطبق بر مرزهای مطالعات نبوده و وظیفه اجرای عدالت اجتماعی در جذب و تخصیص اعتبارات مالی متناسب برای اجرای متوازن پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی از طریق پیگیری ارکان رده بالای سیاسی هر استان محقق شده و متضمن بهرهبرداری عادلانه هر استان از سهم ابلاغی منابع آب خواهد بود.

با توجه به اظهارات مدیر عامل کنونی شرکت آب منطقه‌ای استان، رضا میرزایی مدیرعامل سابق آب منطقه ای لرستان گفته بود با توجه به شرایط اقلیمی، لرستان یکی از استان‌های تولیدکننده آب در کشور است اما سرمایه‌گذاری در حوزه آب لرستان نسبت به سایر استان‌ها با ریسک بسیار پایین‌تری بوده و طی سال‌های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در حوزه آب استان سرمایه‌گذاری مناسبی صورت نگرفته است و برای تخصیص آب به استان باید وزیر نیرو دستور صادر کند.

تجدید نظر وزارت نیرو در خصوص حقابه لرستان؟!

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در در جلسه مشترکی که با حضور رئیس و اعضای مجمع نمایندگان لرستان در وزارت نیرو برگزار شده بود،  اظهار کرد:  تصمیمات خوبی گرفته شد و در این جلسه خواستار تجدید نظر وزارت نیرو در خصوص حقابه لرستان، سدسازی و ایجاد مخازن ذخیره سازی با اهداف کنترل و مهار سیلاب و بازگشت تخصیص ابطال شده به استان و ساماندهی نقاط آسیب دیده از سیل لرستان شدیم که وزیر  نیرو در خصوص درخواست ها و پیشنهادات مطروحه، دستورات خوبی صادر کرد.

وی، ادامه داد: طبق توافق صورت گرفته مقرر شد تا کارشناسان حوزه های مختلف وزارت نیرو، درخواست های مطروحه را ظرف مدت یک هفته مورد بررسی قرار دهند و در همین راستا تیمی از مدیران دستگاه‌های متولی در استان نیز موارد را جمع بندی کنند تا در جلسه هفته آینده پیگیری شود و تصمیمات مقتضی صورت گیرد.

حال سوالی که از استاندار لرستان داریم این است که این جلسه قبل از ماه رمضان در تهران برگزار شد اما با گذشت چندین ماه از برگزاری این جلسه،  چند ماه دیگر باید منتظر تصمیمات کاغذی  و مصوبات پوشالی آقای وزیر دولت تدبیر و امید آنهم در ماه‌های پایانی این دولت باشیم. آیا فرصت آن نرسیده که دست از این جلسات فرمالیته،  وقت‌گیر و بدون نتیجه برداریم و اقدام عاجلی برای این مطالبه مردم لرستان کنیم.

وزارت نیرو با خساست تمام نسبت به لرستان سیاستگذاری کرده است

در این خصوص  حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل حقابه لرستان موضوعی است که بعد از انقلاب اسلامی، در گذشته مسئولین استان آنطور که شایسته بوده نتوانسته‌اند از حق مردم این دیار دفاع کنند.

وی افزود: علیرغم اینکه لرستان چهارمین استان پرآب کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه بهار و زمستان با سیلاب‌های مخرب و تابستان با خشکسالی مواجه است که در این خصوص بارها در صحن مجلس به وزیر نیرو تذکراتی داده شده و حتی استیضاح نیز شد.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت نیرو از گذشته تاکنون با خساست تمام نسبت به لرستان سیاستگذاری‌ها کرده و این درحالیست که با کنترل آب‌های موجود، سدسازی و مهار آب‌های سطحی نه تنها می‌توان جلوی سیلاب‌ها را گرفت بلکه دشت‌های مختلف استان را آبی کرد.  

کاظمی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۳ درصد زمین‌های زراعی استان آبی بوده و این درحالیست که میانگین کشوری ۴۵ درصد است.  

حقابه لرستان بهتر از گذشته دیده شود

وی با بیان اینکه به وزارت نیرو فشار وارد کردیم که در مطالعات جدید لرستان را ببینند تا بتوان سدهای نیمه‌تمام استان را تکمیل و در مطالعات جدید نیز سدهای جدید دیده شود،   بیان کرد: در شرایط کنونی و اقتصادی اجرای پروژه‌های میلیاردی مشکل بوده و دولت به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است.  

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به وزارت نیرو فشارآوردیم که حقابه لرستان را بهتر از گذشته ببیند تا بتوانیم سدهای مختلف استان تکمیل و سدهای در حال مطالعه و سدهایی که در گذشته تعطیل شدند فعال شوند و بخشی از کمبود کارهای گذشته جبران شود.

علیرغم تلاش نمایندگاه استان و حتی تذکراتی که وزیر دادند اما متاسفانه این مشکل همچنان باقی است و ضرورت دارد مجمع نمایندگان لرستان نسبت به این مساله اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

نبود سیل‌بند و سدهای مناسب در استان عامل اصلی سیلاب‌های مخرب در لرستان

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: به دلیل اینکه لرستان طی سالیان سال نتوانسته از ظرفیت آبی که دارد بهره ببرد، بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی استان به‌صورت دیم هستند و این در حالیست که کشاورزی می‌تواند وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد و با رونق کشاورزی، درآمد مردم بهتر شود.

وی اضافه کرد: همچنین به‌واسطه نبودن سیل‌بند و سدهای مناسب در استان، هرساله شاهد خسارات زیادی از سیلاب‌های بالادستی به لرستان هستیم و باید برای جبران خسارت‌ها به سازمان برنامه‌وبودجه التماس کنیم و بعد از کلی دوندگی اگر هم اعتباری داده شود، در نهایت در مرحله تخصیص با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم.

سدسازی در لرستان در حد شعار مانده‏ است

ویسکرمی با بیان اینکه سدسازی در لرستان در حد شعار مانده و سد ایوشان با پیشرفت ۹۷ درصدی، به خاطر سه درصد متوقف شده است، یادآور شد: ‏مردم از نعمت آب لرستان بهره نمی‌برند، در استان‌های پایین‌دستی برنج حدود ۳۰ برابر لرستان کشت می‌شود درحالی‌که مردم بیرانشهری که زیر سد ایوشان هستند و درآمد مالی خوبی ندارند و در صورت رونق گرفتن کشاورزی می‌توانند وضع اقتصادی بهتری داشته باشند، حق برداشت قانونی آب را از این سد ندارند.

در گرفتن حق آبه، بهره‌ای نبرده‌ایم

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ‏اظهار کرد: به صنعت لرستان که رسیدگی نمی‌شود و مردم از آبی هم که این استان به‌صورت خدادادی از آن برخوردار است به‌واسطه عدم مدیریت صحیح برخی از مسئولان در گرفتن حق آبه، بهره‌ای نبرده‌اند.

وی با انتقاد از مدیران آب منطقه‌ای پیشین لرستان، افزود: این مدیران باید برای  مردم تبیین کنند که چرا درزمینهٔ گرفتن حق آّبه استان کوتاهی کرده‌اند.

این نماینده اضافه کرد: چرا نمایندگان پیشین استان در مجلس شورای اسلامی به مسئله آب لرستان که بسیار ‏حائز اهمیت است ورود جدی پیدا نکرده و حق این استان را از وزارت نیرو طلب ‏نکردند.‏

ویسکرمی گفت: آب شرب پایدار شهرستان خرم‌آباد باید از طریق سد مخملکوه تأمین شود و این مهم باید سریعاً در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی افزود: همچنین آب شرب شهرستان‌های پل‌دختر، چگنی و کوهدشت باید از طریق سد معشوره تأمین شود.

 نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ‏اضافه کرد: اجرا و احداث سد زیبا محمد برای بهره‌برداری کشاورزی و مهار سیلاب‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد و اعتبار لازم برای دیگر سدهای استان چون سد تاج امیر و بختیاری تأمین شود.

جریان سازی رسانه‌ای برای گرفتن حقابه لرستان از وزارت نیرو

وی با تأکید بر اینکه مردم لرستان سهم خود را از آب می‌خواهند و مجمع نمایندگان استان نیز بر این مطالبه تأکید دارد، افزود: ما فقط سهم خود را از آب می‌خواهیم و تا آخر پای گرفتن حقمان ایستاده‌ایم و از همه ابزارهای لازم در این خصوص استفاده می‌کنیم.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: این مطالبه‌گری ما در حد حرف و احساس نیست و از رسانه‌های استان انتظار داریم جریان‌سازی بهتری در این خصوص داشته باشند تا نمایندگان هم به پشتوانه آنها بتوانند گام‌های مؤثرتری برای گرفتن حق آبه لرستان بردارند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ‏گفت: از متخصصان حوزه آب استان انتظار داریم در مورد حق آبه لرستان اظهارنظر کنند.

سخنان نمایندگان کنونی استان در حالی مطرح شده که  یکی از نمایندگان پیشین استان نیز حق‌آبه را مطالبه جدی لرستان دانسته و حضور وزیر نیرو را فرصت مناسبی برای مطرح کردن  این مطالبه بیان کرده بود و حال آنکه وزرای نیروی دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بارها و بارها به لرستان سفر کردند و جلسه‌ها و میتینگ‌ها برپا شد اما این رفت و آمدها فقط در قالب مصوبات کاغذی و سخنان قشنگ باقی ماند و  نمایندگان تنها در پشت تریبون‌ها ادعای مطالبهگری داشتند و راهی پیش نبردند و وزرای دولت‌ها نیز پس از خوشگذرانی در اقلیم زیبای لرستان ارمغانی برای مردم این دیار نداشتند.

به گزارش ایسنا، با توجه به موقعیت توپوگرافی استان، ضرورت دارد مجمع نمایندگان لرستان به همراه مدیران ارشد استان نسبت به بی‌مهری و بی‌مبالاتی وزارت نیرو در خصوص تخصیص حقابه استان تمهیدات اثرگذاری بیندیشندندو تنها به برگزاری جلسان اکتفا نکنند تا این فرصت عالی با وعده‌های پوشالی وزاری دولت‌های مختلف باز هم نسوزد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حق آبه تخصیص آب مطالبه پروژه های آبی وزارت نيرو تذکرات کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجمع نمایندگان لرستان تولیدات کشاورزی تولیدات صنعتی داخلی توسعه رونق اقتصادی سیلاب روان آب ها کنترل رواناب نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی آب منطقه ای لرستان شرکت آب منطقه ای مجمع نمایندگان حقابه لرستان نیرو در خصوص بهره برداری وزارت نیرو منابع آب گرفتن حق سیلاب ها استان ها دولت ها حوضه ای حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۰۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از حصار کشی در پارک لاله تا وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: طی روزهای اخیر تصاویری از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد قطعه‌ای از پارک لاله به مساحت بیش از سه هزار هزار متر مربع حصارکشی شده و ظاهراً قرار است در این زمین تغییراتی حاصل شود. تغییرات در جنب غربی ایستگاه آتش‌نشانی و روبه‌روی خیابان پور سینا بوده و آنجا حصارهایی نصب شده است. این موضوع در فضای مجازی و حقیقی با واکنش‌های مختلفی به دلیل احتمال قطع درختان این بوستان قدیمی مواجه شد که البته شهرداری تهران تا این لحظه موضع و اطلاع رسانی درباره این ماجرا نداشته است.

خبرنگار مهر درباره این مساله به سراغ برخی از مسؤولان شهرداری تهران اعم از سازمان بوستان‌ها و شهرداری منطقه ۶ رفت. برخی از مدیران مربوطه تمایلی به انجام مصاحبه در این زمینه نداشته یا اظهار بی اطلاعی کردند.

روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ هم در این زمینه اعلام کرد: هر گونه دخل و تصرف در بوستان‌ها برعهده سازمان بوستان‌ها است و شهرداری مناطق فقط در بحث نگه داشت بوستان‌ها دخیل است.

یکی دیگر از مدیران شهری هم به مهر گفت: سرانجام حصار کشی مشخص نیست و شاید کلاً طرحی که مد نظر بوده لغو شود و اجرایی نشود.

وی افزود: ساخت فرهنگسرا و سرویس بهداشتی از جمله پروژه‌های مطرح شده بوده است که اجرای آن فعلاً تعلیق شده و سرانجام آن مشخص نیست.

علت فنس کشی حریم سازی بر اساس نیاز پارک و مردم

برخی مسؤولین شهرداری تهران که نامی از آنها منتشر نشده به برخی از رسانه‌ها گفته‌اند علت فنس کشی حریم سازی بر اساس نیاز پارک و بنا به درخواست مردم بعد از برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های متنوع ماه‌های قبل صورت گرفته و برای پروژه ایجاد فضای عمومی و آبنما برای زیباسازی بوستان لاله است و قرار نیست حتی یک درخت هم در آنجا قطع شود. همچنان که برای کل پارک لاله پروژه بزرگ روشنایی برای بهره برداری بیشتر مردم در نظر گرفته شده است تا این پارک با ظرفیت بالاتری در خدمت مردم باشد.

اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود

امروز هم ماجرای حصارکشی در بوستان لاله تهران در صحن شورای شهر مطرح شد و مهدی چمران در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص ایجاد فرهنگسرا در بوستان لاله اظهارداشت: بعد از جشن ماه رمضان احساس شد که فضاهایی برای چنین طرح‌هایی مورد نیاز است. این موضوع مطرح شد که درختی قطع نمی‌شود و ما نیز اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود. باید منتظر باشیم طرح ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره سوم طرحی مصوب شد که در بوستان‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار مسجد و کتابخانه احداث شود و ساختمان اداری منع شده است، گفت: البته طرح باید به شورا ارائه شود و هیأت موردنظر طرح را مورد بررسی قرار دهد و اگر نیاز بود احداث شود به شرطی که درختی قطع نشود.

پارک لاله یکی از خاطره‌انگیزترین پارک‌های تهران با وسعت ۳۵ هکتار است و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به پایتخت سفر کرده باشد و نام پارک لاله را نشنیده یا از آن بازدید نکرده باشد. پارک لاله گونه‌های مختلف گیاهی مثل چنار، اقاقیا، کاج، سرو نقره‌ای، نارون، پالم، اقاقیا، افرا، ماهونیا، بربریس و صنوبر وجود دارد و فضای سبز زیبای آن محلی مناسب برای آرامش و استراحت و رهایی از شلوغی و آلودگی‌های شهر است. در قسمت جنوبی پارک نیز آب‌نماها و جوی‌های مارپیچ به سبک ژاپنی ساخته شده است که با جلوه زیبای خود، این بوستان را به یکی از معروف‌ترین پارک‌های تهران تبدیل کرده‌اند.

اکنون باید دید سرانجام حصارکشی چه خواهد شد و آیا پروژه در نظر گرفته شده با وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان اجرایی یا کامل تعلیق خواهد شد؟

کد خبر 6097237 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • وعده چمران برای عدم قطع درختان پارک لاله
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • آب به قزوین رسید
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • از حصار کشی در پارک لاله تا وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • شطرنج‬ مربیان در سیدبندی المپیک/ تنور تکواندو داغ‌تر از همیشه
  • معاون وزیر نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم