Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پارس جنوبی به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های صنعتی در کشور محسوب می‌شود که افرادی از نقاط مختلف کشور در این منطقه عظیم مشغول به کار هستند.

علی‌رغم فرصتی که منطقه پارس جنوبی برای افراد غیربومی داشته است، بومی‌ها سهم چندانی از اشتغال در این منبع عظیم اشتغال نداشته‌اند و کمتر از ۳۰ درصد نیروهای این منطقه بومی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌ها است که بی‌عدالتی و اجحاف در حق نیروهای بومی در پارس جنوبی به عنوان یکی از انتقادهای اصلی از مدیران این منطقه مطرح است ولی هیچگاه به این موضوع پاسخی درخور داده نشده است.

جذب ۵۰ درصد نیروی بومی استان بوشهر در منطقه پارس جنوبی از مصوبات دولت بوده ولی هیچ‌گاه محقق نشده است و وعده‌های مسئولان مختلف برای این منظور بی‌نتیجه مانده است.

در حالی نیروهای خدماتی، راننده و نگهبان شرکت‌های مختلف پارس جنوبی از شمال، شرق و غرب کشور به عسلویه می‌آیند که جوانان استان بوشهر برای اشتغال در این صنایع با موانع متعددی روبرو هستند.

در زمینه تعدیل نیروها در پارس جنوبی نیز ایرادات زیادی به متولیان کار و اشتغال پارس جنوبی وارد است و اعتراضات زیادی به بی‌عدالتی در جذب و بکارگیری و تعدیل نیرو در پارس جنوبی مطرح می‌شود.

بیکاری کارگران پارس جنوبی

در پی بیکاری کارگران در پارس جنوبی، نماینده مردم دشتستان در تذکری به وزیر کار و وزیر نفت خواستار تدبیری برای جلوگیری از این روند شده بود که وزیر کار در پاسخی به نماینده دشتستان، عملکرد اداره کار و خدمات و اشتغال منطقه ویژه پارس را غیرقانونی دانسته است.

ابراهیم رضایی در تذکر کتبی به وزیر نفت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: طی هفته‌های اخیر تعداد قابل توجهی از کارگران پارس جنوبی بیکار شده‌اند. ضرورت دارد که وزرای نفت و کار با فوریت تدبیری برای این موضوع بیاندیشند.

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به بیژن زنگنه و محمد شریعت‌مداری وزرای نفت و کار، این تذکر را ابلاغ و خواستار پاسخگویی به تذکر نماینده دشتستان شده بود.

ضعف‌ها مشهود است

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این تذکر بیان کرد: از زمان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تصویب قوانین و مقررات مربوطه در حوزه کار و امور اجتماعی و روابط کار همواره نارسایی‌ها و ضعف‌هایی مشهود بوده و به علت عدم تعیین متولی صاحب صلاحیت در این قوانین و علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر این وزارتخانه با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مناطق مشکلات به قوت خود باقی است اخیراً جمعی از نمایندگان محترم مجلس طرح اصلاح این قوانین را پیشنهاد کرده‌اند.

محمد شریعتمداری افزود: به استناد ماده ۱۶ قانون تمام مناطق آزاد و اقتصادی همانند تمام مناطق ویژه اقتصادی همانند مناطق آزاد از شمول قانون کار معاف بوده و مقررات اشتغال نیروی انسانی بیمه و تأمین اجتماعی در این مناطق لازم‌الاجراست. برابر ماده ۳ مقررات چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اشتغال نیروی انسانی، نظارت بر اجرای مقررات این تصویب نامه و رعایت حقوق کارفرمایان و کارگران و انجام تعهدات پیش‌بینی شده در ارتباط با قرارداد کار بر عهده سازمان منطقه خواهد بود.

وی بیان کرد: سازمان هر منطقه می‌تواند برای انجام تعهدات کارفرمایان در قبال کارگرانشان ضمانت‌های اجرایی را اخذ کند و در صورت عدم انجام تعهدات یاد شده از سوی کارفرمایان از محل ضمانت نامه‌های اخذ شده در هدایت کارفرمایان یا آرای مراجع قانونی را در مورد کارگران آنها اجرا کند و لذا قانونگذار در این ماده همه مسئولیت نظارت بر اجرای تصویب نامه و مقررات اشتغال نیروی انسانی این مناطق را به عهده سازمان منطقه سپرده است.

این روال غیرقانونی است

شریعتمداری ادامه داد: این وزارتخانه از منظر پاسخگویی به افکار عمومی با شرح وظایف حاکمیتی خود به استناد ماده ۲۴ قانون چگونگی اداره مناطق ویژه اقتصادی که تکلیف کرده، اعمال امور حاکمیتی طبق قوانین موضوعه بر عهده دولت است. به موضوع روابط کار که برابر بندهای الف و ب ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری در زمره امور حاکمیتی مشخص شده به این مناطق ورود کرده و بحث تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار در قالب واحد کار و خدمات اشتغال موضوع ماده ۵ مقررات اشتغال مناطق را از طرق مختلف پیگیری می‌کند.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) که متولی آن وزارت نفت است، یکی از مناطقی است که علی‌رغم مکاتبات، نشست‌ها و پیگیری‌های متعدد به موضوع ماده ۲۴ قانون مناطق ویژه بی تفاوت بوده و همچنان بر موضوع ماده ۳ مقررات اشتغال و خودمختاری و استقلال خود تاکید دارد و واحد کار و خدمات اشتغال آن منطقه به صورت غیرقانونی و بدون مدیر منصوب از سوی این وزارتخانه در حال فعالیت بوده و مستقل از اهداف آن منطقه را پیگیری می‌کند.

کد خبر 5078172

منبع: مهر

کلیدواژه: پارس جنوبی ابراهیم رضایی دشتستان بیژن نامدار زنگنه محمد شریعتمداری قانون مدیریت خدمات کشوری وزارت نفت بوشهر نفت منطقه ویژه پارس جنوبی منطقه ویژه پارس وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ویروس کرونا هفته بسیج محدودیت های کرونایی شیراز شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا گرگان بارش باران بسیج بارش برف شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا بوشهر مقررات اشتغال پارس جنوبی ویژه اقتصادی مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۰۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

رئیس‌جمهور رفع مشکل بیکاری استان‌های دارای بالاترین نرخ بیکاری را از جمله دستورکارهای اولویت‌دار دولت عنوان کرد و از معاون اول رئیس‌جمهور خواست با تشکیل کارگروهی طرح‌ها و برنامه‌های مدیران استانی در این زمینه را اخذ و با پیگیری ویژه تحقق آن‌ها را دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سایت ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز _چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت_ هیئت دولت، ضمن محکومیت استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به‌ویژه حمله به اماکن مسکونی رفح، فجایع در حال وقوع در این منطقه را برای امت اسلامی و همه وجدان‌های بیدار و ملت‌های آزاده نگران‌کننده و برای حامیان رژیم جنایتکار صهیونیستی، موجب شرم‌ساری و سرافکندگی بیشتر دانست و افزود: امروز کشورهایی که به‌واسطه حمایت از این رژیم جنایتکار دست‌شان به خون پاک زنان و کودکان مظلوم غزه آلوده شده نیز در مقابل گستاخی و تفرعن صهیونیست‌ها مستأصل شده‌اند.

رئیس جمهور خیزش دانشجویان و نخبگان در نقاط مختلف جهان به‌ویژه کشورهای غربی در حمایت از مردم مظلوم فلسطینی را در بازدارندگی جنایات این رژیم غاصب مؤثر دانست و ضمن انتقاد از رفتار انفعالی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و برخی دولت‌های غربی و عربی در مقابل جنایات بی‌سابقه و ضدانسانی صهیونیست‌ها تصریح کرد: سکوت در قبال این جنایات ظلمی بزرگ به بشریت است که طبق وعده الهی عقوبتی سخت در انتظار کسانی خواهد بود که با حمایت خود سبب تداوم این جنایات شده‌اند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود رفع مشکل بیکاری استان‌های دارای بالاترین نرخ بیکاری را از جمله دستور کارهای اولویت دار دولت عنوان کرد و از معاون اول رئیس جمهور خواست با تشکیل کارگروهی متشکل از استانداران مربوط و وزرای کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح‌ها و برنامه‌های مدیران استانی در این زمینه را اخذ و با پیگیری ویژه تحقق آنها را دنبال کنند.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت تعیین شاخص ارزیابی عملکرد مدیران دولت، دستگاه‌های مسئول را موظف کرد با احصای شاخص‌های علمی و کارشناسانه به ارزیابی مدیران اقدام کنند تا خدای ناکرده حقی از دستگاه‌های اجرایی ضایع نشود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع)، دهه کرامت را بستری معنوی برای تببین و کسب معارف از گنجینه والای اهل بیت علیهم‌السلام در برهه کنونی عنوان کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در گزارشی از برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (inotex) در پارک علم و فناوری پردیس، از حضور ۴۰۰ شرکت دانش بیان همراه با محصولات تولیدی خود در نمایشگاه امسال خبر داد که ۲۰ محصول تولیدی برای بار اول رو نمایی شده است.

حضور ۳۰۰ سخنران و بازدید هیئت‌های عالیرتبه‌ای از روسیه، مالزی، هلند و ترکیه از این نمایشگاه خبرهای دیگر آقای دهقانی فیروز آبادی در جلسه امروز بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گزارشی از روند آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب با رویکرد عدالت فرهنگی ارائه کرد و افزود: در نمایشگاه امسال نیز همانند سال گذشته با همکاری اداره پست، ارسال کتاب به اقصی نقاط کشور به صورت رایگان و با ۳۰ درصد تخفیف در قیمت کتاب انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از واحدهای مسکونی و واگذاری زمین به متقاضیان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان قم خبر داد و گفت‌: در سفر رئیس جمهور به این استان ۳ هزار ۸۷۰ واحد مسکونی به بهره‌برداری خواهد رسید و به همین میزان زمین نیز تقدیم مردم خواهد شد.

وی همچنین از رشد چشمگیر ترانزیت در کشور خبر داد و افزود: ترانزیت در کشور در سال گذشته رشد قابل توجه ۵۸ درصدی را تجربه کرده که این رشد ادامه خواهد داشت، به نحوی که در ۴۵ روز گذشته نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال قبل نیز شاهد رشد ۵۳ درصدی بوده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی نیز به ارائه گزارشی از اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور پرداخت و گفت‌: از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون ۴۰ میلیون هکتار سطح اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور با ۱۷ میلیارد متر مکعب استحصال آب تثبیت شده، ۹۰ میلیون هکتار زمین مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری شناسایی و کار مطالعاتی و طراحی ۲۰ میلیون هکتار از آن آماده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از تدوین و ارائه بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری همزمان با هفته تولید و تجارت در تیرماه امسال خبر داد.

کد خبر 751776

دیگر خبرها

  • بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی پارس ایر به پروازهای خراسان جنوبی پیوست
  • تحقق ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال در اردبیل
  • گام هایی برای محرومت زدایی/اتمام ۴۲ پروژه جاده ای بین مزارع
  • دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
  • سرمایه‌گذاری‌های بزرگ صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد
  • تجلیل از کارگران منتخب بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی
  • فروش نقد و اقساط پژو پارس در 4 قسط و تحویل فوری ویژه اردیبهشت ماه 1403 + جزئیات
  • دستورات ویژه وزیر نیرو برای خراسان جنوبی
  • اعتراض صنفی کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد
  • رسمی؛ پیراهن اول بایرن مونیخ برای فصل ۲۰۲۴/۲۵ + عکس