Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن شاهی با اشاره به اینکه سد وابستگی در محصولات استراتژیک و راهبردی باید شکسته شود، گفت: علمی سازی کشاورزی برای ما بسیار مهم است و در این راستا طرح هوشمند سازی کشاورزی در فارس اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سعید حسن شاهی»، امروز (دوشنبه ۳ اذر) در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن هفته بسیج به تمامی بسیجیان که در اجرای نهضت جهش تولید کشاورزی به عنوان کلیدی ترین عامل در خودکفایی ایران اسلامی گام بر می دارند، گفت: برای تحقق نهضت جهش تولید نیازمند تعامل گسترده بین بخشی با تمامی دستگاههای اجرایی در بحث امنیت غذایی در سطوح ملی و استانی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس با بیان این مطلب که فارس دارای داشته های خدادادی و نیز نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی است، گفت: باید از پتانسیل های موجود با طرح و برنامه های موثر بهره برد و محصولات استراتژیک استان را تا سر حد خودکفایی راهبری کرد.

حسن شاهی افزود: بحث اول در حوزه جهش تولید مبحث امنیت غذایی ذیل مبحث مهم امنیت ملی است.وی پرداختن به موضوع تولیدات داخلی کشاورزی و بی نیازی از واردات را مهم توصیف و اضافه کرد: در جهان 82 کشور با مشکل جدی تامین غذا مواجه اند که از این تعداد 34 کشور در شمار کشورهای اسلامی قرار دارند.

وی گفت: استان فارس تامین کننده 10 درصد غذای کشور با تولید متنوع محصولات دامی وکشاورزی است ،در واقع استان فارس ویترین محصولات کشاورزی کشور است که از یک اقلیم چهار فصل برای تولید برخوردار می باشد.به گفته وی در یکسال گذشته بواسطه چالش کرونا ویروس، بخش کشاورزی و تولیدات آن بار سنگین تامین مواد غذایی و مایحتاج مردم را به تنهایی به دوش می کشد و بر این اساس جهت افزایش میزان بهره وری تولید، نیاز جدی به پرداختن حوزه های آکادمیک و علمی شدن کشاورزی و دامداری برای افزایش راندمان تولید ملموس است.

حسن شاهی با بیان این مطلب که حوزه کشاورزی و دامداری به منظور تامین غذا از دغدغه های امروز سپاه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در امر جهش تولید است، گفت: اگر امروز از ظرفیت 16 هزار نیروی جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته کشاورزی برخوردار هستیم باید در امر نهضت جهش تولید سرافرازانه ورود کنیم و نتایج مثبتی را در این رابطه با بهره گیری از توان علمی و پژوهشی متخصصین خود بدست آوریم.

وی استفاده از ظرفیت های دانشگاهی استان فارس در 2 حوزه دانشگاه کشاورزی و دامپزشکی را یک ارمغان بزرگ در حوزه جهش تولید دانست و خاطر نشان کرد: هم اکنون 930 نفر از فارغ التحصیل رشته کشاورزی در قالب سفیران بسیجی جهش تولید جذب و ساماندهی شده اند تا در سطح شهرستانهای استان با انتقال دانش و یافته های به روز علمی تحقیقاتی خود به ترویج و آموزش کشاورزان بپردازند و در این راستا شاهد افزایش بهره وری در سطح و محصولات کشاورزی باشیم.

حسن شاهی گفت: با ترویج این سیاست امیدواریم شکاف عملکردی بین کشاورزان پیشرو و نمونه با سایر کشاورزان با تزریق یافته های علمی و تجربی در مراحل زراعی کاشت داشت و برداشت تصحیح شود و شاهد افزایش و ارتقاء بهره وری باشیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس در ادامه به ریل گذاری این سازمان در حوزه کشاورزی و دامداری حول محورهای تعیین شده پرداخت و افزود: راهبردهای ما حول محور محصولات استراتژیک شامل گندم، جو، کلزا، دانه های روغنی، ذرت علوفه ای و دانه ای است البته در بخش تامین گوشت قرمز نیز با ارتقای بهره وری در تولید دام سبک برنامه های خاصی اجرا خواهد شد وبه لطف الهی با بهره گیری از 31 کانون بسیج جامعه کشاورزی در سطح نواحی سپاه امیدوار به بهبود شرایط تولید و ایجاد زمینه های جهش تولید کشاورزی خواهیم بود.

این مسئول با پرداختن به مبحث چالش های موجود فراروی حوزه کشاورزی ودامپروری به چالش آب دراستان اشاره کرد و گفت : یکی از مباحث مهم، بحث برداشت غیر اصولی از سفرهای زیرزمینی آب است که سبب ایجاد این چالش شده است و هم اکنون بافت اسفنجی خاک بشدت آسیب دیدگی دارد و بارندگی های اخیر و آینده برطرف کننده این خسارت جبران ناپذیر نخواهند بود.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه نزدیک به 83 درصد کشاورزان ما از علم و سواد آکادمیک برخوردار نیستند و البته از سواد تجربی و بومی فوق العاده ای در کشاورزی برخوردار هستند گفت : کشاورزی ما مبتنی بر تجربه و بسیار هزینه بر است و ما در این سازمان به دنبال بالا بردن سطح علمی کشاورزی توسط سفیران فارغ التحصیل بسیجی کشاورزی استان فارس هستیم.

حسن شاهی افزود: همچنین در کنار این چالش و سنتی بودن روش های پرهزینه کشت با چالش خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی مواجه هستیم که نشات گرفته از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است، این در حالی است که بطور مثال نبود سردخانه‌ صدمات بسیاری به اقتصاد کشاورزان درامر نگهداری محصولات وارد آورده است و زحمات کشاورزان و باغداران ما در فارس به صورت خام صادر و در سایر کشورها فراوری وبسته بندی و نام آنها صادر می شود.

وی در ادامه به چالش واردات روغن خوراکی اشاره و خاطر نشان کرد: از یک هزار 700 تن مصرف روغن خوراکی 1500 تن وارداتی و تنها 200 تن سهم تولید داخل است که با این حساب سرانگشتی و وابستگی شدید به واردات باید به امر تولید و جهش در آن توجهی مضاعف داشته باشیم.
 
رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس با ورود به بحث واردات محصولات کشاورزی از جمله گندم به چالش تحریم ها پرداخت و تاکید کرد: واردات گندم از کشور های روسیه، قزاقستان، آلمان، امارات و اسپانیا انجام می شود و متاسفانه کشور های روسیه و قزاقستان صادرات گندم به ایران را متوقف کرده اند؛ در بحث جو مبادلات با روسیه و قزاقستان انجام می شده که هر ۲ کشور مبادلات را متوقف کرده اند، در بحث ذرت نیز سوئیس و هلند با ایران مبادله داشته اند که همچنان در حال اجراست.

وی گفت: سویا نیز از انگلستان، اتریش، هند و سوئیس و آرژانتین وارد می شده است، همچنین در بحث دانه های روغنی وارداتی از کشورهای سوئیس، روسیه ،تایلند،اکراین، آلمان ،امارات و ترکیه انجام می شده است که کشور های روسیه و اوکراین صادرات خود را متوقف کرده اند.

این مقام مسئول گفت: در کل و با توجه به حجم واردات، متاسفانه در واردات جو 39 درصد، ذرت 87 درصد، دانه های روغنی 95 درصد وابستگی به خارج داریم که البته این سد بزرگ وابستگی باید در برنامه های خودکفایی شکسته شود.

وی افزود: سپاه و بسیج به دنبال ارائه راهکارهای راهبردی و هوشمند سازی کشاورزی در کشور هستند که همان کشاورزی علم محور است و هدف ما افزایش و ارتقاء بهره وری در تولید است.

حسن شاهی کشاورزان نمونه استان فارس را فرماندهان ارشد بهره وری دانست و اظهار امیدواری کرد: با ساماندهی این قشر مولد و انتقال تجارب ارزشمند آنان در تلفیق علم و دانش بتوان شاهد جهش تولید باشیم.

وی همراهی سفیران کشاورزی در این راستا را بسیار موثر و قابل توجه دانست و گفت: شمار این سفیران از 930 نفر تا هزار نفر در حال افزایش است.
 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: سپاه فجر فارس شیراز بسیج جامعه کشاورزی کشاورزی استان فارس محصولات استراتژیک محصولات کشاورزی جهش تولید حسن شاهی بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت گرفتن اجرای طرح‌های مرزی در خداآفرین

 رحمتی در بازید از طرح‌های مرزی و بین‌المللی شهرستان خداآفرین گفت: سد قیزقلعه‌سی یکی از افتخارات بزرگ مهندسان داخلی است که با اتکا به دانش و فن‌آوری بومی کشور ساخته شده و آماده بهره‌برداری است و سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب مرزی از طریق این سد تنظیم‌ و برای تامین آب حدود ۹ هزار هکتار از اراضی پایاب در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌گیرد.

وی ایجاد کریدور ارس پایانه مرزی آق‌بند را نشانه نگاه راهبردی دولت به شهرستان مرزی خداآفرین دانست و گفت: اجرای این طرح افزون بر توسعه و پیشرفت این منطقه به‌ویژه در حوزه گردشگری، ترانزیت و اشتغال زمینه رشد و رونق منطقه آزاد ارس مرکز خداآفرین را نیز فراهم خواهد کرد.

رحمتی با اشاره به اینکه ساخت ۱۰۷ کیلومتر مسیر راهبردی کریدور ارس از مطالبات مردم و رئیس جمهور است اضافه کرد: با برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی قسمت قابل توجه این طرح در کمترین زمان و تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • سرعت گرفتن اجرای طرح‌های مرزی در خداآفرین