Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۵ سال پیش آنگلا مرکل در مقام صدراعظمی آلمان ادای سوگند کرد. برای نخستین بار در تاریخ این کشور یک زن در صدر دولت قرار گرفت. اما مرکل در این مدت برای زنان چه کرده است؟

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، او را در آغاز «دخترک کهل» می‌نامیدند، زیرا هلموت کهل، صدراعظم وقت مرکل جوان و بی‌تجربه در دنیای سیاست را به کابینه آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس آنگلا مرکل تبدیل شد به «مادر» ملت و قدرتمندترین زن جهان. اما خودِ صدراعظم آلمان به خودش چگونه می‌نگرد؟

آنکلا مرکل در کنگره جنایات جنگی علیه زنان در سال ۲۰۱۷ در برلین

مرکل خود درباره اینکه ۱۵ سال پیش به عنوان نخستین زن، قدرتمندترین نهاد دولتی آلمان را در اختیار گرفت، می‌گوید: «با یک گل بهار نمی‌شود» (ضرب‌المثل آلمانی: با یک چلچله تابستان نمی‌شود)؛ برای او مسئله کاملا امری واضح است و می‌افزاید: «این واقعیت، که من وجود دارم، را نباید با چیزی اشتباه گرفت که وجود ندارد.»

اما ادای سوگند آنگلا مرکل در مقام صدر اعظم آلمان در نوامبر ۲۰۰۵ واقعیتی پرصدا بود. این زن دموکرات مسیحی در آن زمان با یک کت تیره رنگ در برابر رئیس وقت پارلمان بوندستاگ آلمان، نوربرت لامرت، قرار گفت و سوگند خود را با این عبارت به پایان برد: «تا جایی که پروردگار مرا یاری کند».

آلمان در سال ۲۰۰۷ میزبان رهبران و سران کشورهای گروه هفت بود دستاوردهای مرکل برای زنان چه بود؟

یاری‌رسانی اما پیش از مرکل، از سوی گرهارد شرودر، صدراعظمی با منش مردانه، آمده بود. در آن سال، پس از انتخابات پارلمانی آلمان، در میزگرد تلویزیونی دو شبکه پربیننده و سراسری آلمان که سران احزاب، ازجمله مرکل، در آن شرکت داشتند، شرودر که هنوز صدراعظم بود، با لحنی متکبرانه گفت: «جداً فکر می‌کنید حزب من پیشنهاد گفت‌وگو از سوی خانم مرکل را می‌پذیرد، که بیاید بگوید، می‌خواهد صدراعظم شود؟» شرودری که هنوز سرمست قدرت بود، سپس افزود: «به نظر من، همان بهتر که بگذاریم کلیسا در همان روستا بماند…»

در آن میزگرد تلویزیونی، مرکل ما مکثی توأم با تأمل، در حالی که حرف شرودر برایش کمی عجیب می‌نمود، بی‌آنکه کسی متوجه شود، کمی چشمانش را از سر شگفتی در حدقه چرخاند؛ اما چندی بعد حزب سوسیال دموکرات را به شرکت در کابینه کشاند. در پی این میزگرد نوربرت لامرت، رئیس پارلمان بوندستاگ آلمان، پس از ادای سوگند آنگلا مرکل در مقام صدراعظمی به او گفت: «شما نخستین زن برای ریاست دولت آلمان در انتخاباتی دموکراتیک هستید. این سیگنال پرتوانی است برای بسیاری زنان، و البته مطمئنا برای برخی مردان.»

بسیاری از زنان دیگر در آلمان در سایه زمامداری مرکل موفق شدند پله‌های ترقی را طی کنند

اما مرکل برای زنان چه دستاوردی داشت؟ مسئله زنان تا چه اندازه در کانون توجه او بود؟ مرکل هرگز خود را یک فمینیست نخواند. هنگامی که در نشست زنانه سران کشورهای گروه ۲۰ در کنار ملکه هلند، ماکسیما، و دختر ترامپ، ایوانکا، در این باره از او می‌پرسند، مرکل نمی‌خواهد برچسب بخورد و می‌گوید: «تاریخ فمینیسم، تاریخی است که من با آن هم وجوه اشتراک دارم و هم افتراق. و من میل ندارم با لقبی خود را بیارایم که اصلا دارای آن نیستم.»

مرکل خود را «راهگشا»ی زنان می‌داند

اما مرکل خود را به نوعی یک «راهگشا» می‌داند، تنها به این دلیل که او کارکرد یک سرمشق را دارد. پیامی که او به دختران و زنان جوان می‌فرستد و در انگاره‌ای که از خود ارائه می‌دهد، این است که می‌خواهد بگوید: «شما می‌توانید دست یابید!» او در سال ۲۰۱۸ طی سخنانی به مناسبت «۱۰۰ سالگی حق رأی زنان» در مورد بیلان دستاوردهای تاکنونی برای زنان گفت: «دیگر در بسته نشد. اما هنوز گاهی وقت‌ها به نوعی پا را محکم لای جرز در می‌گذارند.» او اما به روشنی گفت که برای برابرحقوقی واقعی زنان و مردان، به ۱۰۰ سال دیگر نیاز نیست.

مرکل در مورد سیاست زنان، از همان آغاز رویکردی دوپهلو داشته است. او نخست مخالف سهمیه‌بندی برای زنان بود. او مخالف مقررات کاری نیمه‌وقت بود که چتر حمایتی برای تسهیل بازگشت زنان به شغل خود بود. هم‌زمان از طرح پرداخت کمک‌هزینه برای والدینی حمایت کرد که فرزندان خود را در خانه بزرگ می‌کنند. این طرح نمی‌توانست الگویی برای برابرحقوقی زن و مرد باشد، زیرا این فقط زنان هستند که در خانه می‌مانند و فرزندان را بزرگ می‌کنند. مرکل حتا از وزنه سیاسی خود برای همسان‌سازی دستمزد زن و مرد، در شرایط تخصص شغلی برابر، هزینه نکرد.

تصویرهای متعددی از مرکل وجود دارد که او را به هنگام خرید از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد حزب دموکرات مسیحی برای زنان جذاب‌تر شد

اما صدراعظم مرکل با فرصت دادن به زنان، آنها را به جلو راند. او نخست راه اورزولا فن در لاین را برای وزارت دفاع هموار کرد و سپس او را بر صندلی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا نشاند. او آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر را برای کسب دبیرکلی حزب دموکرات مسیحی تشویق کرد و بدین گونه حزب را برای زنان جذاب‌تر ساخت.

آندرآس رینکه، گزارشگر خبرگزاری رویترز، از آغاز صدراعظمی مرکل، نظاره‌گر سیاست‌ها و کارکردهای اوست و از تلاش‌های بزرگ مرکل در زمینه حقوق برابر زن و مرد می‌گوید: «او در سفرهای خارجی همیشه تلاش کرده بر گرانیگاه‌هایی تکیه کند که مربوط به زنان بوده است.»

برای مثال، مرکل در عربستان سعودی از نخستین دانشگاه زنان دیدار کرد، در نیجر به خانه زنان رفت. او دختران دانشجو در کره جنوبی را تشویق کرد وارد سیاست شوند. مرکل اعتقاد عمیق دارد، جامعه‌هایی که زنان حرفی برای گفتن دارند، کارکرد بهتری نیز دارند؛ و در داخل و خارج کشور پیگیر این اعتقاد عمیق خود است.

کنفرانس زنان در مقام‌های کلیدی در سال ۲۰۱۴ نخستین حلقه مدیریت زنان

روش سیاسی پراگماتیستی و مصلحت‌گرایانه مرکل همواره به کمک او آمده است، به این معنا که او هرگاه خطایی را تشخیص داده، سریع سکان را به مسیری دیگر هدایت کرده است. در آغاز صدراعظمی مرکل، برای او کافی بود از شرکت‌ها خواسته شود، داوطلبانه زنان را به مقام‌های کلیدی مانند هیئت مدیره‌ها راه دهند. این توصیه اما بعدها دیگر برای مرکل کافی نبود، چنان که گفت: «حال مدام شرکت‌هایی دیده می‌شوند که مقیاس هدف خود را بر روی صفر گذارده‌اند.» و سپس افزود بود که تفاهم او برای این شرکت‌ها هم در حد صفر است.

نزدیک‌ترین حلقه مدیریت در دفتر صدراعظمی آلمان، زنان هستند: رئیس دفتر بئاته بائومان، رئیس برنامه‌ریزی اِوا کریستیان‌سن. اما سخنگوی او، اشتفان زایبرت، یک مرد است، همانند مردانی که سرپرستی دوایر دفتر صدراعظمی را برعهده دارند. رینکه خبرنگار رویترز می‌گوید: «شاید این تفاوت بزرگی است که او با اسلاف خود دارد، زیرا او میان جنسیت‌ها تفاوت قائل نیست.»

روشن نیست که مرکل این حرکت دست خود را از چه کسی و از کجا آموخته است

مرکل در مراحل پایانی مقام خود با دستی بازتر عمل می‌کند، چه در سیاست کرونا و چه در زمینه برابرحقوقی زن و مرد. او برابری در همه حوزه‌ها را رویکردی «منطقی» می‌خواند. هنگامی که در یک برنامه‌ی گفت‌وگو با شهروندان، خانمی مسن برای مرکل توصیف می‌کند که تا چه اندازه حس اعتماد به او دست می‌دهد از اینکه می‌بیند اطراف او را زنان قوی چه در خانه سالمندان یا در سیاست گرفته‌اند؛ و مرکل خشنود از این اظهارات می‌گوید: «وقتی زنان از جایگاه خود حرفی می‌زنند، حتما نباید چیز بدی باشد.» اوضاع کنونی آلمان چنین است و این امر بی‌ارتباط با مرکل نیست.

مرکل و نیکلای سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه و سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالی مرکل و اورزولا فن در لاین مرکل سیاست دقیقی در برابر مقابله با شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته است مرکل پس از امضای قرارداد تشکیل دولت ائتلافی به رهبران سوسیال دموکرات، گرهارد شرودر و فرانتس مونته‌فرینگ در سال ۲۰۰۵

 

برچسب هاآلمان آنگلا مرکل اورزولا فن در لاین

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آلمان آنگلا مرکل آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو آنگلا مرکل برای زنان زن و مرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۳۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبرد شدید سنجاب مادر با مار سرسخت

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 19 وقتی سنجاب مادر، بچه‌اش را در میان مار می‌بینید، به نبرد مار می‌رود و ضمن کشتن مار، بچه‌اش را نجان می‌دهد. این رویارویی نفس گیر را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • نبرد شدید سنجاب مادر با مار سرسخت
  • نتایج دیروز و دیشب فوتبال باشگاهی اروپا
  • پیروزی تیم والیبال دانش‌آموزی مقابل چین تایپه/ تقابل با آلمان در فینال جهان
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • (ویدئو) تشییع پیکر مادر و دختر لبنانی
  • استقبال موسیالا از پیوستن امباپه به بایرن مونیخ
  • تعرض جنسی به زنان به بهانه حضورشان بر سر مزار مادر!
  • نتایج جالب از پژوهشی درباره حس پیری/ زنان درباره سن پیری مردان چطور فکر می‌کنند؟