Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - هرچند در هفت ماهه نخست سال تقریبا نیمی از درآمدهای بودجه 570 هزار میلیارد تومانی سال جاری محقق شده، اما تنظیم اعداد و ارقام لایحه بودجه 1400 با وجود پیش بینی فروش 650 هزار بشکه نفت تا حد زیادی به فروش اوراق گره خورده است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، طی روزهای پیش رو لایحه بودجه 1400 از طرف دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند گمانه زنیها از رشد 40 درصدی منابع بودجه نسبت به قانون مصوب سال جاری خبر می دهند اما تا زمان تصویب نهایی لایحه در هیئت دولت نمیتوان هیچ گونه اظهار نظر دقیقی در این خصوص داشت. سال گذشته نیز در آستانه ارائه لایحه به دولت بحث حذف ارز 4200 تومانی به صورت جدی مطرح شد اما در نهایت در جلسات دولت مجددا شاهد بازگشت ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی در احکام بودجه بودیم.
همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است، در قانون بودجه 1399 درآمدها 288 هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای 107 هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی 174 هزار میلیارد تومان لحاظ شده بود. جمع منابع عمومی نیز 571 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به لایحه اولیه دولت 86 هزار میلیارد تومان رشد کرده بود.

در ادامه میزان تغییرات قانون بودجه نسبت به لایحه قابل مشاهده است. گفتنی است، منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال 1399 معادل 4845 هزار میلیارد ریال بود که پس از اعمال تغییرات در مجلس شورای اسلامی افزایش یافته و به رقم 5710 هزار میلیارد ریال رسید. درآمدهای پیش بینی شده دولت در سال 1399 از حدود 2610 هزار میلیارد ریال (در لایحه بودجه) پس از اصلاحات مجلس شورای اسلامی به رقم 2887 هزار میلیارد ریال افزایش یافت (277 هزار میلیارد ریال افزایش نسبت به رقم لایحه). واگذاری دارایی های سرمایه ای نیز با 86 هزار میلیارد ریال افزایش معادل 1074 هزار میلیارد ریال مصوب شد. همچنین ردیف واگذاری دارایی های مالی از رقم 1247 هزار میلیارد ریال (در لایحه بودجه) به میزان500 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.قابل ذکر است بخش قابل توجهی از این افزایش (حدود 420 هزار میلیارد ریال) به دلیل انعکاس برداشت از صندوق توسعه ملی (که در تبصره «4» مجوز آن اخذ شد)، در منابع و مصارف قانون بودجه سال 1399 است.

اما اخیرا معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از عملکرد بودجه سال 99 در هفت ماه امسال ارائه کرد. حمید پورمحمدی اعلام کرد از بودجه امسال 290 هزار میلیارد تومان محقق شده است؛ این یعنی تحقق تقریبا نیمی از بودجه 571 هزار میلیاردی سال‌جاری.
بر این اساس طی هفت ماهه امسال، در بخش مصارف 36 هزار میلیارد تومان کاهش رخ داده است. همجنین طبق اعلام رسمی سازمان برنامه برآورد میزان فروش نفت در بودجه سال آینده را 650 هزار بشکه و قیمت هر بشکه را 40 دلار تعیین شده است. این در حالی است که در لایحه بودجه سال گذشته که آذر 99 تحویل مجلس شد، فروش نفت یک میلیون بشکه در روز و قیمت نفت 50 دلار در نظر گرفته شده بود.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز هفته پیش مقدار فروش نفت تا این مقطع از سال را به‌طور متوسط حدود 600 تا 700 هزار بشکه اعلام کرده بود.
بر این اساس هرچند مقادیر فروش نفت و قیمت آن نشان می‌دهد بودجه 1400 به دنبال استفاده از اثرات لغو احتمالی تحریم‌ها نیست اما بررسیها نشان میدهد لحاظ شدن 300 الی 400 هزار میلیارد تومان اوراق(اوراق سلف نفتی و...) در لایحه بودجه سال آتی نقش دوگانه ای را برای اوراق بدهی و اوراق سلف در نظر گرفته است.
به این ترتیب هرچند در هفت ماهه نخست سال تقریبا نیمی از درآمدهای بودجه 570 هزار میلیارد تومانی سال جاری محقق شده است، اما تنظیم اعداد و ارقام لایحه بودجه 1400 با وجود پیش بینی فروش 650 هزار بشکه نفت تا حد زیادی به فروش اوراق گره خورده است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هزار میلیارد ریال افزایش هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی لایحه بودجه بودجه سال هزار بشکه بودجه 1400 سال جاری فروش نفت محقق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۳۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید

ایسنا/کرمانشاه شهردار کرمانشاه با انتقاد از صحبت‌های رییس شورای شهر و نادرست دانستن این صحبت‌ها در خصوص لایحه بودجه امسال شهرداری، گفت: سوال من این است اگر با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود و بودجه شهر را نگه دارید.

به گزارش ایسنا، نادر نوروزی در نشست خبری امروز (۱۰ اردیبهشت) با اشاره به نشست خبری اخیر رییس شورای شهر کرمانشاه گفت: توضیحاتی در خصوص بودجه در این جلسه داده شده که یا درست نیست و یا درست توضیح داده نشده و ایجاد شبهه کرده است.

نوروزی با اشاره به تحویل به موقع لایحه بودجه شهرداری به شورا، گفت: ما حتی زودتر از موعد مقرر لایحه را آماده کردیم، اما جلسات شورای شهر از مردادماه سال گذشته تا دی ماه همان سال کلا برگزار نشد و دی‌ماه بررسی لایحه آغاز شد.

شهردار کرمانشاه گفت: معاونین، شهرداران مناطق و روسای سازمان های شهرداری در جلسات شورا حاضر شده و پاسخگوی سوالات بودند اما بودجه به موقع مصوب نشد و با پیگیری های بسیار در نهایت کلیات بودجه پنجم اسفندماه مصوب شد، اما به فرمانداری ارسال نشد.

وی افزود: بازهم پیگیری کردیم و در نهایت مصوبه کلیات بودجه ۲۸ اسفندماه به فرمانداری ارسال شد و همین امر موجب تاخیر دوماهه در بحث بودجه شد، بعد هم که پیگیر شدیم متوجه شدیم شورا دو دوازدهم مصوب کرده که خلاف قانون است، چرا که کلیات بودجه از قبل مصوب شده است. این اعتراض را به کمیته تطبیق هم اعلام کردیم اما به خاطر شرایط شهر و شهرداری در نهایت این مصوبه تصویب شد تا کارهای شهر زمین نماند.

نوروزی گفت: اخیرا هم که طرح دو فوریتی لایحه بودجه امسال را به صحن شورا بردیم و باید بر اساس قانون دو فوریتی بودن آن به رای اعضای شورا گذاشته می شد، اما رییس شورا در یک حرکت عجیب که نقض قانون است، عنوان کرد که با اختیار خودم این کار را انجام نمی‌دهم و لایحه را باز به کمیسیون می‌فرستم که بررسی شود.

جوری حرف می‌زنند که انگار بنده ۴۲ میلیارد تومان غذا خورده‌ام!

شهردار کرمانشاه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص هزینه های عجیب در لایحه بودجه امسال و اصلاحیه بودجه سال گذشته گفت: قبل از شفاف سازی کُدهای بودجه‌ای، باید عنوان کنم که فلوچارت بودجه بر اساس یک ساختار مشخص که در تمام شهرداری‌های کشور یکسان است تدوین می‌شود و نمی‌توان کُدهای ساختگی به آن اضافه کرد.

وی افزود: از طرفی بجز شورای شهر کرمانشاه، ۱۱ نهاد نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر عملکرد ما در بودجه و خرج و مخارج شهرداری کاملا نظارت دارند و کوچکترین تخلفی در این زمینه با دقت رصد می‌شود و باید به این نهادها پاسخگو باشیم و این طور نیست که هر کاری دلمان بخواهد انجام دهیم و طبق قانون بودجه تقسیم بندی و توزیع می‌شود.

نوروزی گفت: یکی از هزینه‌های عجیبی که در جلسه مذکور رییس شورای شهر عنوان شده بود اینکه هزینه بازدیدهای بنده ۶۴ میلیارد تومان شده است و این در حالی است که اصلا بازدید هزینه‌ای ندارد. بنده وقتی جایی می‌روم چه خرجی دارم که باید ۶۴ میلیارد تومان شود؟ بازدیدهای شهرداری ذیل کُد بودجه‌ای هزینه‌های پیش بینی نشده قرار دارد و این یعنی بنده یا معاونین یا شهرداران مناطق بازدید می‌رویم و اگر به‌طور مثال آسفالت کوچه‌ای خراب باشد یا مرکز فرهنگی نیاز به وسایل سرمایشی یا گرمایشی داشته باشد و یا هر مورد پیش بینی نشده‌ای که در بودجه برای آن برنامه‌ریزی نکرده ایم، از این محل انجام می‌شود.

وی افزود: مورد بعدی بحث هزینه غذا است که عنوان شده ۴۲ میلیارد تومان هزینه غذا داده‌ایم و جوری این را عنوان کرده‌اند که انگار بنده و معاونین در طول سال ۴۲ میلیارد غذا خورده‌ایم. شهرداری ۱۷۰۰ کارگر دارد که دو شیفت کار می‌کنند و باید در طول روز وعده غذایی دریافت کنند و اگر هزینه هر پرس غذا را با حداقل قیمت هم حساب کنیم در طول سال بیش از ۴۲ میلیارد تومان می‌شود.

نوروزی گفت: طبق محاسبات ما هزینه غذا حدود ۹۰ میلیارد تومان می‌شود اما ما مواد اولیه را گرفته و در رستوران شهرداری غذا را تهیه می‌کنیم که هزینه‌ها کمتر شود و عملا هزینه را به نصف کاهش داده‌ایم.

شهردار کرمانشاه در خصوص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای «تشویقی موردی» گفت: هر نیروی پرسنل شهرداری می‌تواند دوبار در سال تشویقی معادل یک ماه حقوق دریافت کند و این اعتبار هم برای همین گذاشته شده است.

اعتبارِ آسفالت نه تنها نصف نشده که افزایش هم پیدا کرده است/ با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید

وی درخصوص صحبت رییس شورای شهر مبنی بر نصف شدن اعتبار آسفالت و رسیدن اعتبار آن از ۱۴۰ میلیاردتومان به ۷۰ میلیارد تومان گفت: این عددها اشتباه است، چرا که ما سال گذشته ۲۹۰ میلیارد تومان برای آسفالت شهر هزینه کردیم و امسال هم این مبلغ را به ۳۲۰ میلیارد در لایحه بودجه رسانده ایم.

نوروزی با اشاره به مشکلاتی که برای شهر و شهرداری در پی تاخیر در تصویب لایحه بودجه امسال و لایحه اصلاحیه بودجه سال گذشته بوجود آمده، گفت: سوال من این است اگر کسی با بنده مشکل دارد چرا باید شهر و شهرداری دچار مشکل شود. چرا باید بودجه یک کلانشهر را به خاطر مشکلی که با بنده دارند نگه دارند.

در پایان این نشست با توجه به با توجه به اینکه شهردار کرمانشاه بسیاری از صحبت های رییس شورای شهر را رد کرده و عنوان کرد که اعداد و ارقام اشتباه بیان شده، اهالی رسانه از شهردار خواستند تا یک نشست دو نفره با رییس شورای شهر در حضور رسانه‌ها برگزار کرده تا حقایق این میان مشخص شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بودجه شهرداری کرمانشاه تصویب شد
  • شفاف سازی بودجه محقق شد؟
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • جدول مربوط به «بودجه شرکت‌های دولتی» تصویب شد
  • فوری /بودجه نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۳ اعلام شد /تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد