Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیرزاد نجفی گفت:روند رو به رشد سیل در سال ‎های اخیر حاکی از آن است که اکثر مناطق کشور در معرض تهاجم سیلاب‌های مخرب قرار داشته و ابعاد خسارات و تلفات جانی و مالی سیل افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان، نجفی روز دوشنبه در گفت وگو با رسانه ها ضمن  اشاره به اینکه بدلیل تنوع شرایط اکولوژیکی، دستیابی به یک الگوی مشخص و یا ارائه دستورالعمل معین که دارای کاربرد یکسان در تمامی حوزه‌های آبخیز باشد میسر نیست،اظهارکرد: به همین دلیل افزون بر شناخت حوزه‌ها و مسائل آنها، اولویت عملیات آبخیزداری، متناسب با پتانسیل‌های موجود اجتناب‌ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  استفاده غیر اصولی از اراضی را دلیل محکمی بر موجبات برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک که در نهایت منجر به افزایش پتانسیل سیل ‎خیزی حوزه‌های آبخیز می‌گردد، دانست و افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی استان لرستان، کمبود آب و خشکسالی نیز یک تهدید حتمی و اجتناب ناپذیر است؛ اما می‎ توان با ارائه الگوهای بهینه مدیریتی اثرات و عوارض پیچیده آن را تعدیل کرده و مانع از بروز بحران آب شد. 

نجفی سیل و خشکسالی را دو روی سکه تغییرات آب و هوا قلمداد کرد که یکی از طریق مازاد آب (سیل) و دیگری از طریق کمبودآب(خشکسالی) عمل می ‎کند و تصریح کرد: گزارش ملی سیلاب ها که بدنبال سیل فروردین ۱۳۹۸ از سوی دفتر ریاست محترم جمهوری تهیه شد، به کرات به نقش و اهمیت آبخیزداری اشاره کرده و طبق گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، پروژه ‌های آبخیز و آبخوانداری فقط در ۱۰ درصد از حوضه ‌های آبخیز کشور اجرایی شده؛ زیرا در برنامه ‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، منابع تخصیص یافته اندک بوده و در حال حاضر نیز فقط منابع مالی برای انجام آنها از ردیف بودجه صندوق توسعه ملی ( با عنایت مقام معظم رهبری ) تخصیص می یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان آبخیزداری را تنها راه برون رفت از بحران های سیل و خشکسالی در استان دانست و خاطر نشان کرد: در همین راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بر اساس اولویت‌های کارشناسی، اقدام به بررسی و مطالعه تفصیلی اجرایی حوزه های آبخیز استان نموده که با استفاده از نتایج حاصله، می توان پروژ‌ه های متعدد کنترل سیلاب و سازگاری با خشکسالی(مدیریت بحران آب) را در سال گذشته و امسال عملیاتی نمود.

 نجفی با اشاره  به بررسی بارش‌های مورخه ۹۹/۹/۱ و اثربخشی عملیات آبخیزداری در حوزه‌ آبخیز شمال خرم آباد ،  گفت :  حوزه آبخیز شمال خرم‌آباد (باستثناء حوزه‌های کوچک حومه شهر)، تنها حوضه ‌ایست که رواناب حاصل از بار ش ‌های آن به رودخانه خرم‌رود می‌ریزد؛ بنابراین اجرای برنامه‌های جامع آبخیزداری در این حوضه و سایر حوضه‌های استان لرستان، علاوه بر حفاظت از منابع خاک و آب بالادست، صدمات ناشی از سیل و خشکسالی را کاهش داده و سبب کنترل سیلاب ‌های شهری و برطرف نمودن مشکلات و مسائل پایین دست نیز می‌گردد.

او  در خصوص موقعیت حوزه آبخیز شمال خرم‌آباد و تحلیل اثر بخشی عملیات آبخیزداری در بارش های اخیر ،یادآورشد: به گزارش اداره کل هواشناسی استان لرستان، مقدار بارش شهرستان خرم‌آباد، طی ۳۰ ساعت گذشته ۲۴ میلیمتر بوده است که با توجه به مساحت ۴۳ هزار هکتاری حوزه شمال خرم آباد، کل بارش دریافت شده بر سطح این حوضه ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار متر مکعب برآورد می‌گردد. 

نجفی گفت: براساس بیلان کلی ۳۰ ساله کشور چنانچه ۲۳ درصد از بارش یاد شده بصورت رواناب جاری گردد، حجمی حدود ۲ میلیون و چهارصدهزار متر مکعب رواناب وارد رودخانه خرم‌رود خواهد شد؛ ازطرفی طی سال ۱۳۹۸ تا کنون، ۷۰ نقطه برای احداث سازه‌های تاخیری و کنترل فرسایش و رسوب با استفاده از سامانه‌های سنجش از دور وسیستم اطلاعات جغرافیایی و روش پیمایشی مکان‌یابی شده است که در صورت اجرای سازه‌های مذکور حجم ایجاد شده حدود ۴ میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود.

او  با بیان اینکه تاکنون قریب به دومیلیون متر مکعب از سازه‌ها احداث شده و در حال بهره‌برداریست ، تاکیدکرد: بنابراین سوای پیچیدگی‌های هیدرولوژیکی و مسائل بارش رواناب، سازه های احداث شده توانایی ذخیره سازی ۲ میلیون مترمکعب از حجم رواناب ایجاد شده را دارند که به عبارت دیگر در رخداد بارشی اخیر، ۲۰ درصد از حجم رواناب جاری شده در مخزن سازه‌ها ذخیره گردیده که به مرور از طریق لوله‌های تخلیه تحتانی و زهکشی تخلیه می‌گردند.

نجفی به بیلان کلی کشور اشاره کرد وگفت: چنانچه ۶ درصد از حجم ذخیره شده در زمین نفوذ نماید بالغ بر ۱۲۰ هزار مترمکعب آب به لایه‌های زیرین یاسفره‌های زیرزمینی تزریق خواهد شد که باعث رونق فضای کسب و کار در بخش‌های مختلفی که بطور مستقیم با آب سروکار دارند، بخصوص بخش‌های کشاورزی و صنعتی می‌گردد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آبخیزداری منابع طبیعی بارش نجفی عملیات آبخیزداری حوزه ها سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۶۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه ۱۵ روستا در بم بازگشایی شد

صادق دادالله پور گفت: بارش دیشب باران که به صورت نقطه ای و تگرگ بود، راه ۱۵ روستا را مسدود کرد و همچنین باعث آبگرفتگی ۱۰ منزل شد. 

او افزود: بارش بیشتر در منطقه تهرود ابارق روستاهای خانه خاتون، شمس آباد، نگور، محود آباد، آنچه، سبزوییه، پابنه، کشیت، امیس و ابارق با بارش بسیار بالا و نقطه ای همراه بود.

معاون عمرانی فرماندار بم بیان داست: با کمک دستگا ه های کمک رسان هلال احمر ، راهداری و بخشداری خوشبختانه راه ۱۵ روستا بازگشایی شد و هم اکنون مشکلی در منطقه وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: دستگاه‌های ارزیاب جهادکشاورزی، هلال احمر، فرمانداری و بخشداری در حال ارزیابی برآورد خسارت هستند. 

ددالله پور بیان داشت: بارش باران و تگرگ، باعث طغیان رودخانه های اسپیکان و خواجه عسکر تمیک شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۵۶ نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • راه ۱۵ روستا در بم بازگشایی شد
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم