Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-04@22:37:42 GMT

چقدر کالای متروکه در بنادر وجود دارد ؟

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۶۰۴۶

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  مدت‌هاست مسئله انباشت کالا در انبارهای بنادر و گمرکات کشور مطرح و دستورات لازم نیز برای تسریع در خروج این کالاها صادر شده است اما این مشکل آنقدر ادامه پیدا کرد تا نهایتا گمرک به صاحبان کالای دپو شده هشدار داد که بعد از اجرای مصوبات اخیر در رابطه با رفع موانع ترخیص کالا های دپو شده و تسهیل فرایند، درصورت عدم ورود صاحبان کالاهای مشمول گمرک نسبت به متروکه کردن کالاها اقدام می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ارونقی - معاون فنی گمرک ایران – نیز در چندین مرحله از صاحبان کالا خواسته تا به قید فوریت برای ترخیص و انجام تشریفات گمرکی اقدام کنند ولی اگر در اسرع وقت صاحبان کالا برای تعیین تکلیف اقدام نکنند یا علیرغم صدور کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص قطعی کالاهای خود مبادرت نکنند، مشمول اعمال مقررات متروکه خواهند شد.    

 

چرا که بر اساس آخرین آمارهای گمرک حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است، بر این اساس میزان موجودی کالاهای غیر کانتینری هفت میلیون و ۳۵۱ هزار تن بود که سه میلیون و ۹۳۴ هزار تن آن را کالاهای اساسی و مابقی را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است. همچنین ۹۹ هزار و ۲۹۴ کانتینر (TEU) نیز در گمرک و بنادر موجود است که تعداد کانتینرهای پر وارداتی به بیش از ۳۵ هزار باکس می رسید.

 

فرهاد منتصر کوهساری - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی- در این باره گفت: حدود ۱۹ هزار کانتینر و حدود ۵۵۰ هزار تن کالای متروکه در انبارهای بنادر کشور وجود دارد که بر اساس قانون سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی باید نسبت به تخلیه و خروج آن از بنادر کشور اقدام کند.

 

وی افزود: بر اساس قانون زمانی که دو ماه از دپوی یک کالا در بنادر می‌گذرد به صاحب کالا برای ترخیص هشدار داده شده و نهایتا یک ماه دیگر فرصت به صاحب کالا می‌دهیم اما پس از اتمام موعد مقرر آن را به عنوان کالای متروکه اعلام می‌کنیم.

 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه فهرست کالاهای متروکه مذکور برای گمرک ارسال شده است، گفت: در این مرحله گمرک فهرست مورد نظر را به سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی ارسال می‌کند این سازمان یک هفته فرصت دارد تا کالاهای مورد نظر را از بنادر تخلیه و خارج کند که البته در مورد این کالاها با توجه به برگزاری مناقصه قدری زمان آن طولانی‌تر شده است.

 

منتصر کوهساری اعلام کرد: از دستگاه‌های متولی در خواست داریم تا نسبت به تخلیه این کالاها از بنادر اقدام کنند تا بتوانیم عملکرد بهتری در تخلیه و بارگیری کالا داشته باشیم و از افزایش هزینه دموراژ کشتی‌ها جلوگیری کنیم.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بنادر اقتصاد جام نیوز گمرک واردات صاحبان کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۶۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، حجت الاسلام غبیشاوی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته گفت: تعداد لنج‌ها در آبادان به دلیل سخت گیری‌های بیش از اندازه در زمینه ترخیص کالا‌های ملوانی به ۳۰ عدد کاهش یافته و همان تعداد هم با معطلی رو به رو می‌شوند که با توجه به در پیش بودن فصل گرما ممکن است منجر به خسارات مالی و فاسد شدن مواد غذایی شود.
او با بیان اینکه در سایر بندر‌های کشور این مشکل وجود ندارد و در حال حاضر کالا‌ها در حال ورود از سایر بنادر به آبادان است از مسئولان خواست نسبت به حل مشکل اقدام فوری کنند.
خطیب جمعه آبادان با اشاره به آمار بالای بیکاری در این شهرستان گفت: رفع این محدودیت‌ها و ایجاد زمینه‌ی تولید برای افراد باید فراهم شود.
او با تسلیت شهادت امام صادق (ع) بر عمل به توصیه‌ها این حضرت توسط شیعیان و انجام واجبات الهی تاکید کرد و افزود: اقامه نماز در آمریکا نشان داد که فرهنگ دین و انقلاب در حال گسترش و گفتمان غرب در حال فروپاشی است.
او با اشاره به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان در پی اعتراض آن‌ها به نسل کشی در غزه گفت: آزادی و حقوق بشر تنها شعار‌هایی هستند که اسکتبار بر سر بقیه کشور‌ها می‌کوبند، اما خودشان آن را رعایت نمی‌کنند.
حجت الاسلام غبیشاوی با تبریک روز معلم گفت: معلم جایگاه نسبتا خوبی دارد، اما می‌تواند بهتر شود و نخبگان، روحانیت و تمام افرادی که می‌توانند باید در گسترش راه علم آموزی تلاش کنند.
او با تبریک روز کارگر هم تصریح کرد: بهبود وضعیت اقتصادی کارگران از وظایف اصلی دولتمردان است.

دیگر خبرها

  • محکومیت ۶ میلیاردی قاچاقچی کالا دراصفهان
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری
  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • اولین جلسه ساماندهی و تقویت مدیریت مرزهای مجاز آبی گیلان برگزار شد
  • هر چه سریعتر نسبت به نواقص و ناهماهنگی های موجود در گمرک شهیدرجایی اقدام شود
  • جمع آوری ۶ قلم کالای غیر استاندارد در نمایشگاه بین‌المللی قزوین
  • تعیین تکلیف ۱۰ هزار و ۶۰۰ کانتینر کالای متروکه در هرمزگان