Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزارش فارس از شیراز، در پی انتشار گزارش خبرگزاری فارس با عنوان "کمبود روغن در بازار و رو شدن دستهای احتکار"  رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد غذایی، بهداشتی و خشکبار شیراز، جوابیه‌ای به این شرح ارائه کرده است:

با توجه به گزارش آن خبرگزاری تحت عنوان "کمبود روغن در بازار و رو شدن دستهای احتکار" به منظور تنویر افکار عمومی و بیان واقعیتها و شاخص های اقتصادی موارد زیر را به اطلاع می رساند تا به نحو مقتضی منتشر گردد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا به عنوان یک مطلع اقتصادی و دلسوز کشور ، نظام و فعال هشت سال دفاع مقدس معتقدم که برخورد قاطع با محتکران و گران فروشان واقعی و دانه درشت ضرورت دوران بحران است و بیان نباید موضوع به گونه ای باشد که مسائل کوچک، بزرگ‌نمایی شود و با مقصر جلوه دادن اینها محتکران اصلی و دانه درشتها و سوءمدیریت ها به فراموشی سپرده شود .

مصرف استان فارس روزانه ۲۶۵ تن روغن نباتی است . میانگین قیمت هر تن روغن ۱۰ میلیون تومان است و با توجه به اعداد و ارقام مندرج درگزارش ؛ میزان روغن مکشوف از محتکران ۵۵ تن و حدود یک پنجم مصرف یک روز استان فارس است !

آیا این آمار با تیتر انتخابی آن خبرگزاری همخوانی دارد؟ تا کی باید در افکار عمومی و اذهان مردم تلقین گردد کمبود و گرانی از بازار است ؟

آمار و ارقام دروغ نمی گوید . کشور ما سالیانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن مصرف روغن دارد که ۹۰ درصد آن وارداتی است یعنی ما در این حیطه ۱۰۰ درصد به خارج وابسته ایم . واردات موادخام هم توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران )GTC ) و افرادی خاص صورت می پذیرد .

طبق آمار گمرک در سال جاری به دلائل گوناگون، واردات روغن خام نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است . قیمت گذاری روغن هم بدلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط سازمان حمایت انجام می گیرد. همه ساله در فروردین ماه به درخواست تولیدکنندگان قیمت ها بدلیل افزایش کلیه خدمات ازجمله حقوق و دستمزد افزایش می یابد.

امسال به خاطر شرایط کرونا، افزایش قیمت با تاخیر انجام شد و در خردادماه ۱۲ تا ۱۴ درصد افزایش صورت گرفت و لیکن توزیع روغن قطره چکانی بود . در مرداد ماه مجدد قیمتها ۹ درصد افزایش پیدا کرد و لیکن موضوع توزیع حل نشد و اعالم شد کارخانه‌ها موادخام ندارند.

اول هفته جاری باز ۱۳ درصد قیمتها افزایش یافت و صراحت اعلام می کنم باز موضوع حل نخواهد شد زیرا تولیدکننده مدعی است تولید با این قیمت سود و صرفه ندارد.

متاسفانه در کشور ما سرانه مصرف برای هر ایرانی ۲۰ کیلو ، و ۷ کیلو بیشتر از مصرف جهانی است و این در حالی است که علیرقم توصیه پزشکان استفاده از روغن پالم در همه موادغذایی و صنایع مختلف فراگیر است .

توزیع روغن تولیدی در کشور هم ۷۰ درصد در اختیار شرکتهای پخش وابسته به کارخانجات و ۳۰ درصد توسط بازار است .

در دو سال گذشته سود خرده فروشان روغن به حداقل ممکن رسیده است و در مواردی سود توزیع‌کنندگان عمده و خرده به صفر رسیده است فرض مثال؛ مصرف کننده روغن پنج کیلو ۵۴۵ هزار و خرید آن برای مغازه دار ۵۴ هزار ریال است .متاسفانه منشاء بسیاری از مشکالت کشور ارز ۴۲۰۰ است که زمینه ساز فساد و احتکار ریز و درشت است .

در سبد خانوار در بخش موادغذایی اکنون سه کاالی روغن _شکر و سویا دارای کمبود و مشکل است  و منشاء اصلی آن هم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ است تجربه حذف ارز دولتی در برنج و دیگر کاالها علیرقم گرانی آن موجب کاهش تنش در بازار گردید.

برنج پس از یک دوره گرانی اکنون در مسیر کاهش قیمت و رقابت قرار دارد و از جمله دلائل گرانی هم تصمیم غلط سیاست گذار در ممنوعیت دو ماهه ثبت سفارش و واردات بود.

از شما به عنوان یک رسانه مستقل درخواست می شود برای روشن شدن زوایای مختلف یک کمبود یا گرانی در کنار شنیدن نظرات مدیران محترم و خدوم به سراغ تولیدکننده و توزیع کننده هم بروید و واقعیات را به طور کامل بیان نمایید.

بنده یقین دارم اگر مردم در جریان واقعیت‌های اقتصادی کشور قرار گیرند، می توانند همراهی موثر جهت صرفه جویی در مصرف داشته باشند.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: روغن بازار افزایش قیمت شاخص های اقتصادی احتکار اتحادیه خشکبار فارس شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

 در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها:

در این گروه، اقلام " گوشت گوسفند" با ۵.۶ درصد، " گوشت گاو و گوساله" با ۱.۸ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ۴.۳ درصد و " کره پاستوریزه" با ۱.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ۲.۰- درصد و "روغن نباتی جامد " با ۰.۱- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پرتقال" با ۱۵.۲ درصد، "لیمو ترش" با ۱۳.۹ درصد و" انار " با ۱۰.۵ درصد می­باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هندوانه " با ۱۴.۷- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به"" پیاز" با ۲۹.۵ درصد، " هویج فرنگی" با ۱۳.۶ درصد و فلفل دلمه ای" با ۱۰.۷ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ۳.۰- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شکر " با ۲.۹ درصد، " سس گوجه فرنگی " و" قند " با ۱.۸ درصد است.

منبع: روابط عمومی مرکز آمار ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند