Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حسن رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اقدامات کرونایی این سازمان در سال تحصیلی جاری توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: شرایط کرونایی تجربه‎ ای تلخ در فضایی تکان دهنده‎ است که افکار و اندیشه‎ها را برای یافتن راه‎های نو و ابتکاری به حرکت در آورد.

وی افزود: سازمان پژوهش نیز از این تکان ذهنی دور نبود و خود را در مقابل پرسش مهمی قرار داد مبنی بر اینکه برنامه‎های درسی در شرایط قرمز و زرد باید مشمول چه تغییراتی شود تا تسهیل‎گر یادگیری باشد؟ که در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاش‎هایی در گروه‎های کارشناسی شکل گرفت و حاصل آن یک مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت، سازمان دهی شدند، گفت: با معرفی بخشی از محتواها به‎عنوان مطالعه آزاد، تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت.

ملکی افزود: قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس، باید در محتوای دروس هم یک تقلیل و تعدیلی صورت می‎گرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد که چه اقداماتی را انجام بدهند و از کدام روش‎های تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانش‎آموزان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه به خانواده‎ها نیز توصیه‎هایی شد، ادامه داد: در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد و خانه به مدرسه‎ای تبدیل شد که یادگیری‎های اساسی در آنجا صورت می‎پذیرد.

ملکی ادامه داد: خانه صرفاً محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسه‎ای است که معلم آن پدر و مادر هستند. قاعدتاً والدین باید توانایی‎های نوینی کسب و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری گر باشند. هرچند نقش اصلی را خود دانش‎آموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد. البته که در این مسیر به حامی و هادی که والدین هستند نیاز دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در مجموعه شش جلدی، منابع پشتیبان نیز معرفی شده است اظهار کرد: شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریس‎های تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید به آنها رجوع و راهنمایی‎های لازم را دریافت کنند که این هم خودش یک مهارت است و بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمی‎شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش مدیریت مدرسه، گفت: مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینه‎ساز تلاش‎هایی است که از سوی والدین، معلمان و دانش‎آموزان صورت می‎گیرد. اوست که باید رهبری و امکان فعالیت‎های اثربخش را فراهم کند.

ملکی ادامه داد: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامه‎های درسی متناسب با این اوضاع بود. علاوه بر این در مجلات رشد، مقالات، مصاحبه‎ها و گفت و گوهای متعددی به چاپ رسیده است. اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتاب‎های درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزون‎تر برای دانش‎آموز فراهم می‎شود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارت‎ها به صورت مطلوب انجام می‎دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره سازوکار تولید و توزیع کتاب‎های درشت خط ویژه‎ مدارس استثنایی گفت: کتاب‎های درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان طراحی و تولید می‎شود؛ دانش آموزان هوش بهر عادی -کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا از این جمله هستند.

وی افزود: کتاب‎های درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ آماده سازی می‎شود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری می شود. توزیع این کتاب‎ها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‎شود.

ملکی ادامه داد: کتاب‎های درسی دانش آموزان کم توان ذهنی – کم بینا نیز در قطع رحلی بزرگ توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی تحویل می‎شود. توزیع این کتاب‎ها هم براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‎شود.

وی ادامه داد: فهرست بسته‎های آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک شامل پایه اول ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه دوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه سوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه چهارم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه پنجم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه ششم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه اول ابتدایی- قسمت اول (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه اول ابتدایی- قسمت دوم (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه اول ابتدایی - قسمت سوم (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه دوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه سوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه چهارم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه پنجم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) و پایه ششم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب درسی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پایه اول ابتدایی دانش آموزان عادی کتاب های درسی کم توان ذهنی کم بینا درشت خط کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد

در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی