Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@03:59:28 GMT

عکاسی که لنز دوربینش در راه خدا تصاویر را ثبت کرد

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۹۱۵۴

عکاسی که لنز دوربینش در راه خدا تصاویر را ثبت کرد

برای آشنایی بیشتر با خدمات هنری بسیجی مرحوم، محمود صادقی به پای سخنان حجت الاسلام رکنی مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر نشستیم تا با روحیات این مجاهد هنرمند بیشتر آشنا شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ بسیج تاریخچه ای به عظمت تاریخ انقلاب اسلامی دارد. بسیجیان همواره و در همه عرصه ها حضور داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از عرصه های جهاد و شهادت و حماسه و خون تا عرصه ی هنر و خدمت رسانی به مردم. مرحوم محمود صادقی هنرمند پیشکسوت بسیجی از بسیجیانی بود که دوربینش را تبدیل به سلاحی کرده بود برای دفاع از آرمان ها و ارزش هایی که بسیج به دنبالش بود. مرحوم صادقی به عنوان عکاسی چیره دست و استادی تمام عیار آثار گران بهایی در زمینه های مختلف و مرتبط با انقلاب و فرهنگ بسیجی از خود برجای گذاشته است که در زمان حیاتش به خوبی در معرض دید مردم قرار گرفت. امید است این آثار همچنان در فضای جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.

برای آشنایی بیشتر با خدمات هنری برادر بسیجی مرحوم محمود صادقی به پای سخنان حجت الاسلام رکنی مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر  نشستیم که در ادامه می خوانیم:

با سلام خدمت شما و سپاس از لطف جنابعالی که این فرصت رادر اختیار ما گذاشتید.

از آشنایی خودتان با مرحوم صادقی بگویید و برای خوانندگان شرح دهید که چگونه صادقی به دنیای عکاسی راه پیدا کرد؟
سلام و عرض ادب؛
خواهش می کنم
ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت هنرمند بسیجی مرحوم محمود صادقی در هفته ی بسیج یاد آن هنرمند عزیز را گرامی می داریم.

بنده هم به نوبه خودم عرض تعزیت و تسلیت محضر خانواده محترم ان استاد فقید سعید و دست اندرکاران پایگاه خبری سپاس و تمامی هنرمندان بسیجی و جهادگر و انقلابی و ولایی کشور و استان دارم.

البته بنده کوچکترین هستم و با پوزش از محضر همه بزرگواران چند کلمه ای عرض خواهم کرد.

پیشینه آشنایی من با زنده یاد حاج محمود صادقی به سال ها پیش و در ایامی که مصادف با تدارک و برگزاری اولین مراسم کنگره بزرگداشت سرداران و ۲۰۰۰ شهید استان بوشهر بودیم که بنده و جمعی از عزیزان از سپاه و هنرمندان در محل انجمن سینمای جوان بوشهر در فضایی مجزا تردد داشتیم که به مرور زمان و از نزدیک با فعالیتهای انجمن و دوستان جدید من جمله فقید سعید استاد صادقی آشنا شدم. در محل انجمن سینمای جوان دفتر بوشهر بگه گاهی ایشان را در انجا می دیدم و از همان زمان تفاوت های وی با بسیاری از دیگران برای بنده و همگان مشهود بود هم از لحاظ نگرش و هم از جهت سابقه و تخصص.

ورود ایشان در دنیای عکاسی فقط می دانم سالها پیش تر از آشنایی ام با ایشان بوده است که از جهت زمان دقیق از پیشکسوتان و اساتید بزرگی چون آسید حسین صافی باید پرسید.

جایگاه مرحوم صادقی را در عکاسی استان بوشهر چگونه ارزیابی می کنید؟

جایگاه استاد فقید زنده یاد محمود صادقی یک فضای خاص و علی حده ای است که تا کنون از میان عزیزان هنرمند و عکاس به صراحت می توان گفت که کسی به این همه تعهد و تخصص و طهارت در انجام امور هنری ندیده ام.

کسی که لنزش، دوربینش، دکلانشور دوربینش و این قطعات پلاستیک و فلز و آیینه های دوربینش جز در راه خدا و برای خدا و برای رضای او تصویری را ثبت نکرد و نچرخید.

در فتنه۸۸ و در راهپیمایی هایی که در حمایت از نظام صورت گرفت و در آن مرحله بسیار حساس شجاعانه در راه آرمانهای رفیع و بلند امام و شهدا و ولی امر مسلمین گام برداشت و شجاعانه حضور داشت.

حضوری منفرد و بی بدیل از هنرمندی با سابقه ای بسیار، امری نیست که بشود ساده و بی خیال از کنار آن گذشت.

زمانی که عافیت طلبان دنیاپرست گذر آن روزها را بر اساس یاوه های بی اساس bbc و استکبار می پنداشتند و استاد صادقی یکه و تنها ثبت وقایع را شجاعانه و بی باکانه با روحیه ای خستگی ناپذیر در طبق اخلاص به منصه ظهور رساند.

مرحوم صادقی در چه حوزه های عکاسی علاقه مند بود و کار می کرد یا به عبارتی ایشان در عکاسی به چه سبکی کار می کرد؟

بیشتر وی را به عنوان عکاس خبری و یا گزارش گر می شناسند ولی در جمع اوری تصاویر و اصلاح آثار بجا مانده تصویر بزرگان نیز وی نقش بسیار بسزایی دارند.

عکس های مختلف و متفاوتی با رویکرد ثبت تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس و تاریخ عاشورا و سوابق تاریخی بزرگان و مفاخر علما و مشاهیر در آثارشان بیشتر به چشم می خورد و آثاری ذی قیمت و گران بها از خود بجای گذارده اند که جا دارد در جای خود و بجا با رعایت جمیع جهات به انتشار و چاپ برای بهره برداری عموم با مراعات حقوق ایشان و خانواده محترمشان صورت پذیرد.

چه خاطراتی از مرحوم صادقی دارید و به طور کلی چه ویژگی هایی را از ایشان به یاد دارید؟

صبوری و اخلاق و حیا و پشتکار و خستگی ناپذیر بودن و متعهد بودن و جهادی عمل کردن و همه اینها برای بنده سیره عملی ایی است که از کسی که در سن۵۶سالگی از یک جوان سرزنده تر و جدی تر پای کار در سیل باوی، زلزله شنبه بیمارستان های کرونایی استان و مفاخر روحانیت و نمازهای جمعه و مواسات و همدلی و کمک های مؤمنانه هر کدامشان برایم حضورشان خاطره است.

 سخن آخر؟
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
ان شاء الله خداوند ما را هم کوشا چون ایشان و وفادار به آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حضرت امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی بدارد. آمین یارب العامین.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: محمود صادقی مرحوم صادقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۹۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، سرکوت نجفی عصر پنج‌شنبه در آئین آغاز به کار دومین جشنواره ملی عکاسی که در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: به منظور گرامیداشت ۶ اردیبهشت ماه روز سنه ویژه برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج تدوین و اجرا می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شاخص این ایام برگزاری دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج است که امروز آئین افتتاحیه این جشنواره در نخستین روز از هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته برگزار شد.

نجفی افزود: این جشنواره به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بناهای تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج بیان کرد: عکاسان مطرح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره رزومه خود را از ۲۷ فرودین ماه تا سوم اردیبهشت به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.

نجفی با بیان اینکه در بازه زمانی تعیین شده در مجموع ۲۴۷ نفر از عکاسان مطرح در کل کشور رزومه خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند، گفت: براساس تصمیم‌گیری تیم داوری متشکل از ۵ داوران بومی و غیربومی مطرح کشور ۵۰ نفر از عکاسان شرکت کننده که بهترین و بالاترین رزومه را ارائه کرده بودند انتخاب و در این فستیوال یک هفته‌ای با هم به رقابت می‌پردازند.

به گفته وی، ۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان‌های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران و … هستند که دارای رزومه ملی و بین المللی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج با بیان اینکه این ۵۰ عکاس منتخب که ۱۵ نفر آنها نیز عکاسان بومی استان هستند باید در بازه زمانی ۶ تا ۱۱ اردبیهشت در محورهای مطرح شده اقدام به عکاسی کنند، افزود: بعد از داوری عکس‌ها توسط داوران مطرح، نفرات برتر با اهدای لوح و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

نجفی با بیان اینکه این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج و با همکاری خانه عکاسان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاهی از آثار برتر این جشنواره نیز در شهر سنندج دایر و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد خواهد بود.

کد خبر 6088698

دیگر خبرها

  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • (تصاویر) برگزاری نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج
  • (عکس) تهران قدیم؛ کاخ گلستان ۷۷ سال قبل
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • رسانه‌های استان سمنان روحیه بسیجی را در جامعه گسترش دهند
  • محمود احمدی نژاد و مادر هوگو چاوز سوژه شدند
  • عکاسی باورنکردنی از سر شاپرک (عکس)
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان