Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شورای آتلانتیک در مقاله تحلیلی به چهار نکته اساسی در ایجاد روابط حسنه بین تهران و ریاض می پردازد و در ابتدا می نویسد: آنچنان به مخاصمه سیاسی و اختلافات منطقه ای بین ایران و عربستان  دامن زده شده تا آنجا که  مساله منافع مشترک  این دو قدرت منطقه ای که به سود دوطرف و حتی به سود منطقه و منافع فرامنطقه ای است ، به حاشیه رانده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده این تحلیل می نویسد: درگیری های لفظی بین ایران و عربستان این گونه می نماید که این دو کشور دشمنان دیرینه یکدیگر بوده و دو هماورد ژئوپلتیک درمنطقه هستند، اما تاریخ گواه چیزی دیگر است. بطور مثال در دهه ۸۰ میلادی و درجریان جنگ رژیم صدام علیه ایران، تاریخ نشان داد زمانی  که  ایران و عربستان به روابط دو جانبه ژئوپلتیک و منافع مشترک اقتصادی میرسند، قادرند تا اختلافات و مناقشات خود را کنار بگذارند.

جنگ سرد ایران و عربستان

شورای آتلانتیک درادامه  این تحلیل می نویسد: بسیاری از تحلیلگران از وجود یک نوع جنگ سرد میان ایران و عربستان حکایت می کنند که ریشه در اختلافات دینی و مذهبی داشته و اینکه هردو در رقابتی برای رهبری جهان اسلام هستند، درحالی که اختلافات مذهبی در قیاس با اختلافات سیاسی، اقتصادی و رقابت نفوذ منطقه ای، از اهمیت کم رنگ تری برخوردار است.

نویسنده این تحلیل در بخش دیگری می نویسد: اما برعکس واقعه و  برخلاف دیگر نظرها، در حقیقت  تهران و ریاض دارای منافع مشترک پرشماری هستند.

1- ثبات بهای نفت

اندیشکده شورای آتلانتیک درمورد نخستین بخش از منافع مشترک تهران – ریاض می نویسد: هردو این کشورها به دنبال ثبات بهای نفت هستند، چراکه عایدی آن برای بازار و اقتصاد هردو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

این تحلیل در ادامه می نویسد: کنترل بهای نفت باعث پایداری درآمد حاصله برای هردو کشور خواهد بود  و اینکه بتوانند هرچه بهتر  آینده اقتصادی خود را پیش بینی و برنامه ریزی کنند.

2-ثبات منطقه ای

این اندیشکده آمریکایی درادامه با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۱ میلادی که منجر به بروز تنش های طولانی و ناآرامی های فراوانی در منطقه خاورمیانه و بی ثباتی در بهای نفت شد، نوشت: دومین حوزه منافع مشترک ایران و عربستان ثبات منطقه ای است، هرچه منطقه با ثبات تر باشد باعث کاهش قابل توجه کاهش تنش های و مناقشات نظامی می گردد.

3-مسائله رژیم صهیونیستی و فلسطین

نویسنده این تحلیل نوشت: سومین حوزه منافع مشترک تهران و ریاض درمورد مساله مربوط به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسطین است.

وی می نویسد: پرسش مهم دراین مورد این است که آیا روابط اسرائیل – عربستان فواید بیشتری برای عربستان و منطقه خاورمیانه دارد و یا روابط عربستان با  ایران که منجر به کاسته شدن از تنش ها ، توسعه چشم انداز اقتصادی و کاستن از نفوذ قدرت های خارجی دراین منطقه را دارد.

4-همبستگی با اتحادیه اروپا

اندیکشده شورای آتلانتیک درادامه نوشت: چهارمین موردی که تهران و ریاض در آن منافع مشترک دارند، همبستگی  و نزدیکی روابط  با کشورهای اتحادیه اروپاست، چراکه نزدیکی با اتحادیه اروپا برای این دو به نظر کم دردسرتر از کشورهایی همچون آمریکا، روسیه و چین است؛ عادی سازی روابط بین ایران وعربستان نزدیکی روابط این دو کشور با اتحادیه اروپا را هرچه بیشتر تسریع می بخشد.

نزدیکی تهران – ریاض تاثیرات مثبت فرامنطقه ای دارد

این اندیشکده آمریکایی در پایان این تحلیل نوشت: امنیت منطقه به ایران و عربستان وابسته است، چنانچه تهران و ریاض بر منافع مشترک یکدیگر متمرکز شوند آنگاه دیگر همسایگان نیز به سرعت دنبال رو این مسیر خواهند شد.

شورای آتلانتیک نوشت: بهبود روابط میان تهران و ریاض نه تنها به نفع منطقه خاورمیانه است بلکه به سود شمال و شرق آفریقا نیز خواهد بود چراکه آنگاه کشورهای مسلمان را بر کاستن از فقر، کاهش بی ثباتی و ناآرامی و نرمش در برابر دیگر مذاهب و بهبود اصلاحات دموکراتیک متمرکز خواهد ساخت.

نقش دولت بایدن

تحلیلگر این مقاله نوشت: دولت آتی بایدن با ورود به کاخ سفید می تواند نقش به سزایی در تسریع  و ترغیب نزدیکی ایران و عربستان داشته باشد تا آنکه به  اختلافات دامن زده و تلاش های بی اثری برای ایجاد یک ائتلاف منطقه ای علیه ایران داشته باشد.

**۱۳۰۲**

برچسب‌ها عربستان سعودی ریاض ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عربستان سعودی ریاض ایران عربستان سعودی ریاض ایران اخبار کنکور شورای آتلانتیک ایران و عربستان تهران و ریاض منافع مشترک بهای نفت منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند توافق امنیتی میان عربستان سعودی و آمریکا رو به نهایی شدن است در شرایطی که چشم‌اندازها برای عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو مبهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال نهایی‌سازی توافق امنیتی دوجانبه با عربستان سعودی برای ارائه ضمانت‌های امنیتی و همچنین کمک‌ به برنامه هسته‌ای است و این در حالی است که هنوز چشم‌اندازهای مبهی برای تحقق توافقی جهت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو وجود دارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از چند ماه پیش به دنبال میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل  در ازای موافقت با توافقی دیگر با عربستان سعودی برای ارائه کمک در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین ضمانت‌های امنیتی و دفاعی به این کشور خاورمیانه است.

دو منبع مطلع روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در پیش‌نویس یک سند، اصول و طرح‌هایی برای احیای تلاش‌های ایالات متحده آمریکا جهت شکل‌دهی به «منطقه ناپایدار خاورمیانه» که بعد از عملیات 7 اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» از ریل خارج شدند مشخص شده است.

رویترز نوشته مذاکره‌کنندگان آمریکا و عربستان فعلاً توافق امنیتی دوجانبه میان دو طرف را در اولویت قرار داده‌اند و این توافق قرار است در مرحله بعد، بخشی از بسته گسترده‌تری باشد که به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه می‌شود. نتانیاهو آنگاه بایستی در خصوص دادن امتیاز برای برقراری رابطه با عربستان تصمیم بگیرد. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «به حصول توافق بسیار نزدیک شده‌ایم.» وی همچنین تصریح کرد که اختلاف‌ها در جزئیات مربوط به این توافق ممکن است «به زودی» حل و فصل شوند.

دیپلمات‌های مطلع در کشورهای حاشیه خلیج فارس و چند منبع در واشنگتن به رویترز گفته‌اند توافق امنیتی آمریکا-عربستان خواستار ارائه ضمانت‌های رسمی از سوی ایالات متحده برای دفاع از طرف سعودی است. به موجب این توافق همچنین ریاض در ازای توقف خرید سلاح از چین و محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های پکن در آن کشور از سلاح‌های پیشرفته آمریکایی برخوردار خواهد شد. 

منابع مطلع مضاف بر این می‌گویند توافق امنیتی دوجانبه میان دو طرف تبادل تکنولوژی‌های نوظهور از جمله در زمینه هوش مصنوعی را شامل خواهد شد. یک مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نام گفت: «مفاد توافق طی چند هفته نهایی خواهند شد.»

از طرف اسرائیل، نتانیاهو برای پیوستن به این توافق بایستی با بازگرداندن آرامش به نوار غزه و مسیری جهت تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کند. این دو شرط مواردی هستند که بنیامین نتانیاهو و بخش‌هایی از کابینه جنگی او تاکنون سرسختانه در برابر آنها مقاومت نشان داده‌اند.

وزیر خارجه عربستان: قبل از توقف جنگ در غزه هیچ بحثی درباره عادی‌سازی با اسرائیل نمی‌کنیمرسانه سعودی: تبلیغات آمریکا و اسرائیل درباره عادی‌سازی با عربستان برای تحریف افکار عمومی استعربستان سعودی شروط «عادی‌سازی» با رژیم اسرائیل را اعلام کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید