Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@06:06:02 GMT

«کمال‌گرا» باشیم یا «کامل‌گرا»

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۰۳۵۰

«کمال‌گرا» باشیم یا «کامل‌گرا»

ایسنا/لرستان یک روانشناس با بیان اینکه کمال‌گرایی با کامل‌گرایی متفاوت است، گفت: افراد کامل‌گرا به دنبال چیزهای خیلی کامل هستند و این آسیب رسان است.

علی درخشان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با افراد کمال‌گرا، اظهار کرد: واژه کمال به دلیل اینکه در واژگان فارسی یک معنای ارزشی می‌دهد، بسیاری اوقات مقصود را نمی‌رساند؛ ما همه به دنبال کمال هستیم و بنده به جای کمال‌گرا از کامل‌گرا استفاده می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در رابطه با ویژگی‌های این افراد، گفت: فرض کنید یک نفر می‌خواهد تمام کارهایش کامل باشد و اگر ناقص باشد اذیت می‌شود و این فرق دارد که ما دنبال کمال باشیم.

درخشان با اشاره به ویژگی کمال‌گرایی، افزود: به دنبال کمال بودن یعنی یک بعد معنوی را در خود رشد دهیم و خیلی خوب است به طرف کمال برویم، اما کامل گرا یعنی همه چیز را کامل می‌خواهم؛ مثلا اگر امتحانی را می‌دهم، حتما باید نمره ۲۰ بگیرم یا اگر خودرویی می‌خرم باید بهترین و بی عیب ترین باشد و...

این روانشناس بالینی عنوان  کرد: این افراد به دنبال چیزهای خیلی کامل هستند و این آسیب رسان است؛ به دلیل اینکه همه ما محدودیت‌هایی فردی و اجتماعی داریم که خیلی اوقات نمی‌توانیم کاری را کامل انجام دهیم و هیچ اشکالی هم ندارد و کامل گرایی به ما صدمه می‌زند.

وی بیان کرد: فرض کنید ازدواج کرده‌اید و دوست دارید همسرتان کامل بوده و همه ویژگی‌ها را داشته باشد؛ این فرد اگر چنین شرایطی نداشته باشد از زندگی ناراضی شده و اذیت می‌شود؛ بنابراین سعی می‌کنیم در حد ممکن چیزهای مطلوب را بدست بیاوریم، اما ممکن است در جایی در حد مطلوب ما نباشد.

درخشان افزود: اگر معدل ویژگی‌های فرد بالا باشد، خوب است اگر بخواهیم دوستی انتخاب کنیم که کاملاً خوب و بدون عیب باشد، به سختی این موضوع امکان دارد اما اگر بگویید دوستم کمال دارد اما نواقصی نیز دارد و در کل معدل  وی خوب بوده، این قابل قبول است.

این روانشناس تصریح کرد: یکسری ویژگی در افراد اساسی و مهم است؛ مثلاً فردی قابل اعتماد نیست که این موضوع زیربنایی است اما اگر فرد قابل اعتماد است و سیگار مصرف می‌کند یا یک نقیصه دیگری دارد، اما در کل، معدل ویژگی‌های آن خوب است، قابل اعماد ما بوده و دوستش داریم.

وی عنوان کرد: وقتی ما کامل گرا هستیم خودمان را دوست نداریم؛ چراکه کامل نبوده و نقیصه‌هایی داریم؛ به عبارتی نتیجه می‌گیریم دوست داشتنی نیستم اما اگر بگوییم من خودم را با تمام نقاط قوت و ضعف خود دوست دارم و البته برای رفع ضعف‌ها تلاش می‌کنم، اگر این طور تلقی کنیم عزت نفس‌مان زیاد می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کمال گرایی کامل گرا کمال گرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۰۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش با زمین مهربان باشیم به اجرا در آمد

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش «با زمین مهربان باشیم» به مناسبت هفته ملی زمین پاک از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار آغاز شد.

بر این اساس شهروندان می‌توانند با ارسال عکس و فیلم از پاکسازی طبیعت و زمین به شماره تلفن ٠٩٠٢١٣١٤٧٦١و از طریق پیام رسان های بله، ایتا و روبیکا تا پایان روز ۱۴ اردیبهشت ماه در این پویش مشارکت کنند.

کد خبر 6087410 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • شرایط وخیم بیماران بیمارستان کمال عدوان غزه
  • ویدیو/ چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • انواع درب ساختمان
  • اوضاع نگران کننده بیمارستان کمال عدوان غزه
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • پویش با زمین مهربان باشیم به اجرا در آمد
  • شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه ۳ اصفهان
  • مارسل دسایی و انتخاب ویژگی های یک بازیکن کامل / فیلم
  • چرا لپ تاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های گیمینگ جذاب‌تر هستند