Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@08:24:53 GMT

تکلیف بازار نفت ایران چه خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۹۵۴۵۵

ساعت 24 - تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره نتیجه نفتی پیروزی جو بایدن وجود دارد و پیش بینی می شود که با پیروزی بایدن، ایران به‌زودی به بازار نفت بازمی‌گردد و شرایط تغییر کند، در این میان نیز کارشناسان زیادی معتقدند که شرایط مناسبی در انتظار بازار نفت ایران است.

به گزارش ایسنا، تولید نفت ایران تحت تاثیر تشدید تحریمهای آمریکا علیه صادرات انرژی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مک مانیگل که یکی از مقامات ارشد سابق وزارت انرژی آمریکا است، در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: تاثیر فوری تغییر دولت در آمریکا مربوط به وضعیت ایران خواهد بود. انتظار ندارم همه دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران فورا احیا شود اما احتمالا شاهد افزایش صادرات این کشور به میزان نیم میلیون بشکه در روز خواهیم بود. آمریکا احتمالا اقدامی نظیر ازسرگیری مذاکرات با ایران انجام خواهد داد و برای بازار نفت، این موضوع واقعا اهمیت دارد.مک مانیگل گفت: اوپک پلاس احتمالا در برنامه خود برای افزایش تولید روزانه به میزان دو میلیون بشکه از ژانویه سال ۲۰۲۱ تغییر نخواهد داد اما با توجه به دورنمای نامعلوم تقاضا، این موضوع قطعی نیست. تولید نفت ایران و لیبی ممکن است تغییراتی را در شرایط این پیمان ایجاب کند.نظرات وی مشابه دیدگاه بانک MUFG ژاپن است که اعلام کرده رویکرد بایدن در قبال ایران، موضوع مهمی برای بازار نفت خواهد بود.

در این راستا، مرتضی بهروزی فر  کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به وضعیت بازار نفت ایران پس از ورود بایدن بر سر قدرت، به ایسنا گفت:وضعیت فعلی ایران امکان تداوم ندارد و حتی اگر ترامپ نیز به فعالیت خود ادامه می داد می بایست تغییراتی به وجود می آمد تا وضعیت به نفع ایران و بازار نفت کشورمان تغییر کند.وی با بیان اینکه ادامه وضعیت موجود تا شش ماه یا یکسال دیگر منطقی نیست، تصریح کرد: حتی اگر ترامپ نیز قدرت را بدست می گرفت باید سیاست هایی به کار گرفته می شد تا بازار نفت ایران سر و سامان بگیرد، در شرایط فعلی و با روی کار آمدن بایدن به نظر میرسد وضعیت ایران بهبود یابد.به گفته این کارشناس حوزه انرژی  باتوجه به اینکه بایدن منطقی تر از ترامپ است می توان نسبت به شرایط آینده امیدوار بود، مسلما ایران مجبور است وارد بازار شود اما اینکه بازار، ایران را بپذیرد و اجازه افزایش صادرات دهد یک موضوع دیگر است اگر کشورهای دیگر ورود ایران به بازار را بپذیرند مشکلی ایجاد نخواهد شد.بهروزی فر افزود: اگر این اتفاق نیفتد ایران مجبور است با هر ترفندی که شده حتی با جنگ قیمت وارد بازار شود و این در شرایطی است که حتی اگر ایران با جنگ قیمتی نیز وارد بازار شود کمترین آسیب را متحمل خواهد شد. اگر صادرات سه یا چهار برابر و قیمت نفت نیز تا ۵۰ درصد کاهش یابد  باز ایران کمترین ضرر را خواهد دید چراکه وضعیت اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس به علت کاهش قیمت های اخیر به شدت نامناسب است.وی با تاکید براینکه تصور من این است که جنگ قیمت به نفع هیچکس نخواهد بود و ایران می تواند در یک زمان ۶ ماهه حداقل ۱.۵ میلیون بشکه به ظرفیت صادرات خود اضافه کند و کاهش قیمت شدیدی نیز به وجود نخواهد آمد، رقبا نیز مجبور هستند تا ورود مجدد ایران به بازار را بپذیرند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بازار نفت ایران میلیون بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۵۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

به گزارش صدای ایران از ایسنا، فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.



با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • تکلیف دوئل حسن یزدانی و قاسمپور مشخص شد
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟