Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- روستای تاریخی و گردشگری روئین در اسفراین از توابع استان خراسان شمالی با حضور صدها دار بافت پارچه‌های حوله‌ای و دست بافته‌های ابریشمی٬ پایتخت نساجی خانگی ایران است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسفراین٬ روستای تاریخی و گردشگری روئین در اسفراین از توابع استان خراسان شمالی با حضور صدها دار بافت پارچه‌های حوله‌ای و دست بافته‌های ابریشمی٬ پایتخت نساجی خانگی ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روئین اسفراین از جمله مناطق ایران به شمار می رود که چندان در خبر ها و رسانه ها درباره آن چیزی نشنیده ایم. این مکان در بیست و شش کیلومتری شمال اسفراین در استان خراسان شمالی واقع شده و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌‌های سرد و پر برف و تابستان ‌های معتدل است. آب فراوان، باغ های این روستا را پر رونق ساخته به طوری که هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌ بهره نیست.

پنبه خراسان شمالی را چه کسی «تار و پود» می‌کند؟ + تصاویرفاز نخست کارخانه نساجی اردبیل تا یک ماه آینده فعال می‌شودقصه «پرغصه» کارگران فصلی ـ 1| آقایان مسئول از حال و روز کارگران سر گذر خراسان شمالی خبر دارید؟ / اینها هر روز شرمنده خانواده‌ا‌ند + فیلم

مشاهدات عینی در روئین عصر امروز نشان می‌دهد که سبک زندگی و صنعت در دهکده سنتی نساجی  ایران، همچنان بر  مبنای یافته‌ها و روش‌های کاملا سنتی انجام می‌شود. همین امر، آوازه روئین را در داخل و خارج از مرز ها گسترش داده است. رویینی‌ها به هنر صنایع دستی خود افتخار می کنند و به نظر می رسد این فن و حرفه را به نسل‌های جوان نیز انتقال داده‌اند.

یکی ازصنایع رایج در روستای تاریخی روئین «تنور سازی» و «کوندی سازی» بوده است، اما متاسفانه با رواج نانوایی‌ های صنعتی به مرور این کار نیز رو به فراموشی می‌‌رود. یکی دیگر از صنایع دستی این روستا، چادرشب بافی است که هم به صورت دستی (سنتی) و هم به صورت صنعتی هنوز ادامه دارد و به واسطه همین هنر خاص است که زبانزد شده است. این روستا قابلیت تبدیل شدن به قطب بافته‌ های سنتی نساجی را دارد.

گفته می شود عامل زنده نگهداشتن این صنایع قدیمی در رویین امروز، افرادی همچون «حاجی هانی غلامی»، «حسین غلام نبی» و «قدرت حسین» بوده‌اند.

انتهای پیام/311/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زن روستایی زندگی روستایی زندگی روستایی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۵۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته

حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای روز چهارشنبه و پنجشنبه برای برخی از استان‌های کشور بیان کرد: برای روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل، تحت تأثیر سامانه جوی و هشدار‌های سطح نارنجی خواهند بود.

به گزارش مهر، معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای روز پنجشنبه نیز برای استان‌های خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان هشدار سطح نارنجی اعلام شد.

در ادامه این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی را برای استان‌های ذکر شده پیش‌بینی کرد.

ظفری در پایان پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی را توصیه کرد.

دیگر خبرها

  • گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش | یخچال کله قندی ۲۷۰ساله در حوالی پایتخت
  • طرح نور در خراسان شمالی با بهترین شکل انجام شده است
  • هشدار نارنجی هواشناسی در خراسان شمالی
  • جهش صنعت تولید برق در خراسان شمالی
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • تجمع مردمی حمایت از اجرای طرح نور در مرکز خراسان شمالی
  • نجات پرسپولیس ۱۰نفره از تله قائمشهر با دبل ارونوف / توقف خانگی سپاهان مقابل گزینه سقوط! / پیکان به‌سمت دره
  • نجات پرسپولیس ۱۰نفره از تله قائمشهر با دبل ارونوف / توقف خانگی سپاهان مقابل گزینه سقوط!
  • ایران قدرتمند در مدرسه‌ای قوی تجلی پیدا می‌یابد
  • هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور