Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از وقوع ماه‌گرفتگی در روز دوشنبه ۱۰ آذرماه خبر داد و گفت: این پدیده در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه در آسمان ۱۰ آذرماه رخ خواهد داد.

مهندس مسعود عتیقی در گفتگو با ایسنا با اشاره به ماه‌گرفتگی پیش رو اظهار کرد: در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه روز دوشنبه، ۱۰ آذرماه جاری به وقت کشورمان ماه گرفتگی از نوع نیمسایه آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه کشورمان ایران جزو مناطق تحت پوشش این گرفت نیست، اظهار کرد:، اما باید توجه داشت که گرفت نیمسایه ماه رخ می‌دهد و در حقیقت عبور ماه از نیمسایه زمین با چشم انسان چندان قابل تشخیص نیست و در نجوم قدیمه به آن "خسوف غیر مرئی" می‌گفتند.

عتیقی، پایان این گرفت را ساعت ۱۵ و ۲۳ دقیقه روز ۱۰ آذرماه به وقت ایران عنوان کرد و ادامه داد: ماه‌گرفتگی نیمسایه دوشنبه، ۱۰ آذر به ساروس (دوره) ۱۱۶ تعلق داشته و پنجاه و هشتمین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس به شمار می‌رود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: قاره‌های امریکا، استرالیا و شرق آسیا از مناطق تحت پوشش گرفت نیمسایه‌ای دوشنبه، ۱۰ آذر ۹۹ هستند.

وی یادآور شد: ماه‌گرفتگی به صورت‌های جزئی (عبور بخشی از ماه از درون سایه زمین)، ماه گرفتگی کلی (عبور ماه به طور کامل از درون سایه زمین) و یا ماه گرفتگی نیمسایه رخ می‌دهد و از نظر آماری سالانه میان صفر تا حداکثر ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد.

به گفته این فعال نجوم آماتوری، بر این اساس در برخی از سال‌ها پدیده ماه‌گرفتگی حادث نمی‌شود.

عتیقی تاکید کرد: در پدیده ماه‌گرفتگی زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد و ماه از درون مخروط نیمسایه (مخروط باز) و مخروط سایه (مخروط بسته) زمین عبور خواهد کرد.

وی اظهار کرد: فاصله هر ماه‌گرفتگی در یک ساروس تقریبا برابر با ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار ماه گرفتگی خسوف ماه گرفتگی ۱۰ آذرماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۹۷۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان ابری در آدینه استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، اداره کل هواشناسی استان اعلام کرد که امروز در ساعت‌های ظهر و بعدازظهر رشد ابر و عمدتا در ارتفاعات و نیمه شرقی استان رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق پیش بینی می‌شود.

از شنبه تا دوشنبه جو استان نسبتا آرام خواهد بود، اما در ساعت‌های بعدازظهر و اوایل شب به ویژه دوشنبه، افزایش ابر و افزایش سرعت باد دور از انتظار نیست.

دیگر خبرها

  • عادت عجیب زرافه‌ها در خوابیدن؛ زرافه چطور می‌خوابد؟
  • آسمان ابری در آدینه استان
  • ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها
  • مراقب برق گرفتگی در هوای بارانی باشید
  • مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود