Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-26@08:39:33 GMT

عراق سازوکار قیمت‌گذاری نفت خود را تغییر داد

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۳۰۴۵

عراق سازوکار قیمت‌گذاری نفت خود را تغییر داد

عراق سازوکار قیمت‌گذاری نفت خود را از سال ۲۰۲۱ میلادی و نسبت به مقدار گرانروی نفت صادراتی تغییر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) روز دوشنبه (سوم آذرماه) در اطلاعیه‌ای به مشتریان خود اعلام کرد که سازوکار قیمت‌گذاری نفت خود را برای جبران خسارت وارد شده به خریداران به‌دلیل متغیر بودن غلظت نفت صادراتی، با آغاز حمل‌ونقل در سال ۲۰۲۱، اصلاح می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اطلاعیه در پی برنامه سومو برای راه‌اندازی سومین درجه‌بندی نفت خام صادراتی این کشور به نام «نفت خام متوسط بصره» در ژانویه صادر شد.

شرکت دولتی بازاریابی نفت خام عراق، نفت خام سبک بصره کنونی را به دو درجه‌بندی تقسیم کرده است.

درجه‌بندی جدید نفت خام صادراتی سبک بصره بر حسب درجه بندی API برابر ۳۳ خواهد بود، در حالی که گرانروی نفت خام متوسط بصره ۲۹ خواهد بود.

گرانروی و در جه API نفت خام سنگین بصره که سومو از سال ۲۰۱۵ بازاریابی آن را آغاز کرد ۲۴ است.

به گزارش شانا، بیشتر کشورهای جهان، گرانروی انواع نفت خام را بر اساس درجه API محاسبه می‌کنند.

از عواملی که سبب تغییر در وزن مخصوص نفت خام می‌شود تغییرات دماست، یعنی با بالا رفتن دما، وزن مخصوص کمتر شده و به درجه API افزوده می‌شود و بالا رفتن درجه حرارت اثر معکوس بر گرانروی نفت خام می‌گذارد.

عراق در ماه اکتبر حدود ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز نفت خام بصره صادر کرد و اکنون دومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

منبع: شانا

کلیدواژه: عراق صادرات نفت خام نفت خام سبک نفت خام سنگین نفت بصره درجه بندی نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۳۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازوکار تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید معرفی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی  در نشست شورای فرهنگ عمومی سمنان همچنین گفت: این شورا باید زنده، فعال، حساس، پرتحرک و پرتلاش باشد و دایم مسائل اساسی فرهنگی را دنبال کند.

امام جمعه سمنان گفت: بازبینی ویژه‌ای برای برنامه شورای فرهنگ عمومی در سال گذشته در آسیب شناسی، رفع نواقص و تقویت نقاط قوت باید انجام گیرد.

وی همچنین با اشاره به تعداد اتباع در سمنان تاکید کرد که براین اساس باید برنامه ریزی در مباحث فرهنگی مرتبط با این موضوع انجام گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی سمنان از لحاظ خروجی مباحث و مصوبات نسبت به گذشته رشد خوبی داشته اما برای رسیدن به جایگاه واقعی باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این نشست با تشکر از حضور مردم در استقبال از آیت‌الله رئیسی، گفت: دور دوم سفر رییس جمهور به این استان به واسطه پیگیری‌ها، تخصیص و هزینه‌کرد مطلوب مصوبات و اعتبارات در دور نخست سفر، با رشد مطلوب همراه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • قیمت دینار عراق امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سازوکار تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید معرفی شود
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نرخ دینار عراق، درهم امارات و سایر ارزها، امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار