Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پس از پیروزی «جوبایدن» کاندید حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ناظران و تحلیلگران درباره رویکرد دولت جدید آمریکا درباره بحران‌ها و تنش‌های موجود در منطقه خاورمیانه از جمله بحران یمن گمانه‌زنی می‌کنند. دو دیدگاه اساسی در باره جنگ یمن وجود دارد. شماری از تحلیلگران بر این موضوع تاکید می‌کنند که دولت بایدن از سیاست افراط‌گرایانه آمریکا درباره پرونده یمن فاصله خواهد گرفت و برای حل سیاسی بحران یمن طرف‌های درگیر را زیر فشار قرار خواهد داد تا در صدد یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ و خون‌ریزی در این کشور برآیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده‌ای دیگر بر این باورند که دولت جدید آمریکا به دلیل برخی قیدوبندها و چالش‌های داخلی و خارجی به ویژه در ماه‌های نخست حضور خود در کاخ سفید به موضوع یمن اولویتی نخواهد داد.

گمانه‌زنی‌ها درباره پایان جنگ یمن در دوره بایدن

طرفداران فرضیه تغییر رویکرد آمریکا درباره بحران یمن در دوره بایدن می‌گویند رئیس جمهوری جدید آمریکا برای ایجاد تغییرات اساسی در سیاست خارجی دولت خود تلاش خواهد کرد. آنها با اشاره به شعارهای انتخاباتی بایدن که در آن گفته است برای تغییرات اساسی در سیاست دولت «ترامپ» که به چهره، اعتبار و امنیت ملی آمریکا در جهان آسیب وارد کرده است وارد عمل خواهد شد بر این باورند که بایدن در سیاست خود درباره یمن تغییرات گسترده‌ای خواهد داد. بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود هم وعده داده است که در حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن بازنگری خواهد کرد. در برنامه انتخاباتی وی آمده است همه طرف‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن زیر فشار قرار خواهند گرفت و باید ۲ طرف به میز مذاکرات برگردند.

«اشرف کمال» گزارشگر برخی اندیشکده های عربی  در تارنمای «الخلیج انلاین» امارات نوشت: محور سعودی - اماراتی با راهیابی بایدن به کاخ سفید خود را برای چهار سال تعامل با آمریکا آماده می‌کند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند بایدن آنچه را که «ترامپ» طی چهار سال گذشته ویران کرده ترمیم خواهد کرد. ترامپ از زمان راهیابی به کاخ سفید در اوایل سال ۲۰۱۷ به محور سعودی - اماراتی اجازه داد تا در امور داخلی دیگر کشورها مداخله کنند. اما اکنون با پیروزی بایدن در انتخابات همه چیز به عقب برگشته است. با شکست ترامپ در انتخابات، ریاض و ابوظبی بهترین پشتیبان خود را در کاخ سفید از دست داده‌اند. شکست ترامپ ضربه‌ای کمرشکن به محور سعودی - اماراتی وارد کرد.

«خالد الجابر» مدیر مرکز پژوهش‌های عربی «مینا» در واشنگتن گفت:  اکنون پیش‌بینی می‌شود با رفتن ترامپ شکل بازی‌ها در منطقه تغییر کند و برگ ها به طور دیگری چیده شوند. رئیس جمهوری جدید آمریکا بار دیگر به توافق‌های بین‌المللی بازخواهد گشت. سیاست او درباره خاورمیانه و منطقه خلیج فارس تغییرات عمیقی را شاهد خواهد بود. دیگر از حمایت‌های کورکوانه آمریکا از رژیم‌های حاشیه خلیج فارس خبری نخواهد بود. پرونده یمن در دوره بایدن شاهد تحولات بزرگی خواهد بود و برای حل سیاسی این پرونده تلاش خواهد شد.

«عبدالکریم سالم السعدی» رئیس مجمع نیروهای مدنی جنوبی در یمن به بخش عربی زبان خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت :بایدن در برنامه انتخاباتی خود متعهد شده است که درباره حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن بازنگری خواهد کرد. او گفته است خود را با درخواست کنگره برای پایان دادن به حمایت تسلیحاتی آمریکا از عملیات نظامی عربستان در یمن همراه خواهد کرد.

وی گفت: با وجود اینکه ما بر روی این تعهدات و وعده‌های انتخاباتی حساب باز نمی‌کنیم، اما احساس می‌کنیم با پیروزی بایدن تغییراتی در جهان رخ خواهد داد و این تغییرات شامل حال یمن هم خواهد شد.   نتیجه این انتخابات بر روی سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد واقعیت‌هایی جدیدی خواهیم بود و این موضوع بر روی جنگ یمن تاثیر خواهد گذاشت.

«طالب الحسنی» تحلیلگر یمنی در روزنامه «رای الیوم» نوشت: بایدن می‌گوید به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن پایان خواهد داد. این موضع بایدن به مفهوم آن نیست که آمریکا در این جنگ شریک نیست و دموکرات‌ها و بایدن کبوتر صلح هستند. نمی‌توان بر روی این اظهارات به عنوان کلید درک آینده جنگ و موضع آمریکا درباره آن تکیه کرد. اما می‌توان گفت دولت بایدن به جنگ یمن که آمریکا از سال ۲۰۱۵ در آن حضور دارد با دیده واقعیت نگاه می‌کند. واقعیت نشان می‌دهد که این جنگ دور نمای روشنی ندارد و عربستان در تونل تنگ‌وتاریک آن گرفتار شده است. این جنگ، شکاف‌های عمیق را سبب شده است که حتی با حل بحران یمن از طریق سیاسی هم نمی‌توان این شکاف‌ها را از بین برد. از این رو، حل سیاسی این بحران به پیچیده‌ترین مسائل در یمن که انصارالله در آن دست برتر را دارد تبدیل شده است.

 گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه جنگ یمن و ناتوانی بایدن در کنار گذاشتن برخی چارچوب‌ها

گروه دوم از تحلیلگران عرب بر این باورند که دولت آمریکا توان لازم را برای ایجاد تغییرات اساسی درباره سیاست کنونی آمریکا درباره بحران یمن را نخواهد داشت و او در کنار گذاشتن بسیاری از چارچوب‌ها در حل بحران یمن با دشواری‌هایی روبرو خواهد شد.

تارنمای اندیشکده سیاست‌های «الامارات» در این زمینه نوشت: با وجود تند بودن اظهارات بایدن هنگام تبلیغات ریاست جمهوری و انتقادهای وی از عربستان به دلیل جنگ یمن و وخامت بحران انسانی در این کشور و دیگر مسائل از جمله ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی بازهم دولت بایدن نخواهد توانست از سیاست‌های ترامپ و «اوباما» درباره جنگ یمن فاصله گیرد. بیشتر انرژی دولت بایدن به ویژه در ماه‌های نخست آغاز به کار در کاخ سفید صرف حل بحران‌های داخلی از جمله کرونا، چالش‌های اقتصادی، شکاف‌های سیاسی و حزبی و شکاف میان مردم و شکاف در نهادها و دستگاه‌های دولتی خواهد شد. دولت بایدن در کنار گذاشتن بسیاری از چارچوب‌ها در حل بحران یمن با دشواری‌هایی روبرو خواهد شد.

«حمید عاصم» عضو گروه مردمی انصارالله یمن به شبکه خبری «الجزیره» قطر هم  گفت: دولت در آمریکا از طریق نهادها اداره می‌شود و به ندرت تغییری در سیاست‌های آمریکا رخ می‌دهد. این بار از بایدن شنیدیم که در اظهارات خود تمایلش را برای تغییر موضع آمریکا درباره برخی مسائل مربوط به کشورهای عربی و مسلمان از جمله مخالفت با فروش سلاح به عربستان اعلام کرد. اگر وی این سیاست را اجرایی سازد تغییراتی در جنگ یمن رخ خواهد داد، اما اگر هدف وی از این اظهارات فقط دستیابی با اهداف انتخاباتی باشد تغییر اساسی در سیاست آمریکا درباره جنگ یمن رخ نخواهد داد.

«طالب الحسنی» تحلیلگر یمنی هم  در بخشی از گزارش خود در روزنامه رای الیوم آورد: نباید به این موضوع خوش‌بین بود که بایدن به سرعت به حمایت‌های آمریکا از عربستان پایان خواهد داد. یمن در بین موضوعاتی که در دستور کار بایدن است در اولویت نیست. بایدن، عربستان را در این جنگ به تنهایی رها خواهد کرد تا با چالش‌های اساسی روبرو شود. در نتیجه ناتوانی عربستان در ایجاد هرگونه تغییری به سود خود، روند رویدادها برخلاف خواست سعودی‌ها پیش خواهد رفت. در چنین شرایطی اگر عربستان تصمیم بگیرد در برابر واقعیت‌ها تسلیم شود قادر نخواهد بود نقشه راه صلح در یمن را ترسیم کند. در واقع عربستان در این جنگ شکست خورده است و این شکست بدون هزینه نخواهد بود. در این میان، بایدن به سوی حل سیاسی پرونده هسته‌ای ایران وارد خواهد شد و این پرونده به هر صورتی که حل شود زیان سعودی‌ها را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه این موضوع بر روی مسائل منطقه‌ای هم تاثیر خواهد داشت.

در پایان باید گفت حمایت آمریکا از عربستان یکی از عواملی اصلی حمله این کشور به یمن است. عملی شدن تهدیدهای بایدن مبنی بر پایان دادن به حمایت‌های آمریکا از عربستان در جنگ یمن می‌تواند نقش اساسی در پایان دادن به این جنگ داشته باشد. اگر آمریکا به فروش سلاح، حمایت نظامی، لجستیکی و استخباراتی از عربستان در جنگ یمن پایان دهد و عربستان و همپیمانان آن را تحت فشار قرار دهد تا نقشه راه آشکاری برای پایان دادن به این جنگ ترسیم کنند بحران یمن پایان خواهد یافت. البته شرط موفقیت‌آمیز بودن هرگونه نقشه راه برای پایان دادن به جنگ یمن آن است که به نقش همه جریان‌های یمن به ویژه گروه مردمی انصارالله در آینده این کشور توجه داشته باشد و به هرگونه دخالت داخلی در امور داخلی این کشور پایان دهد تا مردم این کشور بتوانند از طریق گفت‌وگوی ملی درباره سرنوشت خود و آینده یمن تصمیم بگیرند.

برچسب‌ها جنگ جنبش انصارالله عربستان سعودی جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ جنبش انصارالله عربستان سعودی جو بایدن جنگ جنبش انصارالله عربستان سعودی جو بایدن اخبار کنکور آمریکا از عربستان در جنگ یمن حمایت آمریکا از عربستان برای پایان دادن آمریکا درباره جدید آمریکا دولت بایدن بحران یمن حل سیاسی حل بحران خواهد شد کاخ سفید بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد

سنای آمریکا روز سه شنبه، قانونی را تصویب کرد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌دهد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه، لایحه مربوط به فروش اجباری یا ممنوعیت تیک‌تاک را به همراه لایحه‌ای امضا کرد که میلیاردها دلار کمک جدید آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه فراهم می‌کند.

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک در ویدئویی که لحظاتی پس از امضای لایحه توسط بایدن ارسال شد، گفت: مطمئن باشید هیچ جا نمی رویم. حقایق و قانون اساسی در کنار ماست و ما انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.

رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت تیک‌تاک پس از تحولات اخیر پرداخته است:

شمارس معکوس برای تیک‌تاک آغاز شد

اکنون که این لایحه توسط بایدن امضا شده است، بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت خواهد داشت تا فعالیت‌های آمریکایی سرویس ویدئویی تیک‌تاک را بفروشد. اگر به نظر برسد بایت دنس در پایان مهلت ۹ ماهه، به واگذاری تیک‌تاک نزدیک شده است، رئیس جمهور می‌تواند یک مهلت ۹۰ روزه دیگر بدهد تا هر گونه توافق، نهایی شود. اگر این لایحه، هفته جاری به قانون تبدیل شود، مهلت ۲۷۰ روزه، نزدیک زمان تحلیف رئیس جمهور بعدی آمریکایی در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۵، به پایان خواهد رسید و تصمیم برای مهلت سه ماهه با رئیس جمهور بعدی خواهد بود که ممکن است بایدن دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوریخواه باشد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: ما نمی خواهیم شاهد ممنوعیتی باشیم. مسئله، مربوط به مالکیت چین است.

تیک‌تاک شکایت می‌کند

اکنون که این لایحه توسط رئیس جمهور آمریکا امضا و به قانون تبدیل شده است، انتظار می‌رود تیک‌تاک برای متوقف کردن آن، شکایت کند. همچنین انتظار می‌رود وکلای تیک‌تاک، از دادگاه بخواهند مانع اجرای این قانون شود.

تیک‌تاک اعلام کرده که قانون تصویب شده توسط کنگره آمریکا در شامگاه سه شنبه، غیرقانونی است و این شرکت، آن را در دادگاه به چالش خواهد کشید. این شرکت چینی، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرد: معتقدیم حقایق و قانون به وضوح طرف ما هستند و در نهایت پیروز خواهیم شد.

مدیران تیک‌تاک از زمانی که کنگره تصمیم گرفت لایحه ضد تیک‌تاک را در بسته‌ای از لایحه‌هایی شامل کمک‌های خارجی به اوکراین و رژیم صهیونیستی قرار دهد تا به تصویب قانون علیه این اپلیکیشن سرعت دهد، تا حد زیادی ساکت بوده‌اند.

تیک‌تاک می‌خواهد دستوری برای منع اجرای قانون صادر شود تا اجازه دهد پرونده کامل که قانون اساسی را به چالش می‌کشد، پیش برود. بعید است روند دادگاه تا پایان سال کامل شود.

تیک‌تاک در سال میلادی گذشته، اقدامات قانونی مشابهی را برای جلوگیری از ممنوعیت این اپلیکیشن در ایالت مونتانا انجام داد. اگر این سناریو، راهنمایی برای تلاش‌های تیک‌تاک در برابر دولت آمریکا باشد، خود شرکت و کاربران تیک‌تاک، پرونده‌های جداگانه‌ای برای مقابله با این لایحه آمریکایی تشکیل خواهند داد.

 این لایحه، دادگاه استیناف آمریکا را به عنوان محل انحصاری برای هرگونه چالش قانونی تعیین کرده است.

همه اینها چقدر طول می کشد؟

اگر تیک‌تاک با موفقیت حکم مسدودیت ممنوعیت را از دادگاه دریافت کند، روند فروش اجباری متوقف می‌شود و احتمالا به تیک‌تاک  فرصت بیشتری برای فعالیت آزادانه در آمریکا می‌دهد.

 ترامپ در اوت سال ۲۰۲۰ که رئیس جمهور وقت آمریکا بود، به دنبال ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت بود، اما فرمان او توسط دادگاه مسدود شد. بایدن در ژوئن سال ۲۰۲۱، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی دوران ترامپ را که به دنبال ممنوعیت دانلود جدید وی‌چت و تیک‌تاک بود، پس گرفت.

آیا تیک‌تاک اصلا تغییر خواهد کرد؟

اپلیکیشن تیک‌تاک برای ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود از هم اکنون تا پایان دوره واگذاری در چهار ماه اول سال ۲۰۲۵، احتمالا تغییری نخواهد کرد.

دولت چین چه می‌گوید؟

چین فهرستی از فناوری‌هایی دارد که قبل از صادرات، به تایید دولت چین نیاز دارند. کارشناسان گفتند الگوریتم توصیه تیک‌تاک  در زیر این فهرست قرار می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید تیک‌تاک را دارد و آیا چین و سازمانهای دولتی آمریکا، فروش آن را تایید می‌کنند یا خیر.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مسئولان تیک تاک فردا به ایران می‌آیند ترامپ: "تیک تاک" چینی را مسدود می‌کنم

دیگر خبرها

  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • هراس نتانیاهو از تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • تصویب ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت