Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم مجد، کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اینکه ۲۵ نوامبر مصادف با پنجم آذر، روز جهانی پیشگیری از بدرفتاری علیه همسر است، گفت: با وجود پیشـرفت های عــلمی هــنوز معضـل خشـونت، وجدان هـا را مـی آزارد و خشـونت مـدرن بـا مصادیـق جدیدی بـه عنـوان یـک مسـئله حـاد اجتماعی مطرح شده اســت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، بیان کرد: خشونت خانگی یک الگوی بدرفتاری جسمی، جنسی، روانی و هیجانی است که از سوی یکی از اعضای خانواده برای اعمال کنترل و قدرت، نسبت به سایر اعضای خانواده به صورت مکرر تکرار می شود.

 مجد، تصریح کرد: بدرفتاری روانی هیجانی شامل  رفتاری است که اعتماد به نفس و عزت نفس همسر را کاهش دهد از جمله فحاشی، دست انداختن و مسخره کردن، توهین و اهانت به خانواده، اقوام و دوستان همسر، ایراد گرفتن مداوم از هر عقیده و یا کار همسر، سرزنش کردن و مقصر دانستن همسر برای هر مشکلی، متهم کردن همسر به خیانت یا رفتار اغواگرانه، بی توجهی و فاصله گرفتن از همسر، تهدید به خشونت فیزیکی یا استفاده از سلاح مثل چاقو، تهدید به صدمه زدن به خود، بچه ها و همسر در صورتی که او را ترک کنند و تهدید به محرومیت از فرزندان در صورتی که او را ترک کنند.

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: هر رفتاری که روابط و فعالیت های اجتماعی زن را محدود می کند، شامل جلوگیری از تماس تلفنی و رفت و آمد، جلوگیری از فعالیت های اجتماعی، جلوگیری از ادامه تحصیل و یا سر کار رفتن، جلوگیری از تنها بیرون رفتن، در این دسته می‌گنجد.

او، با اشاره به اینکه  بدرفتاری مالی یا اقتصادی از دیگر مصادیق خشونت علیه زنان عنوان می‌شود،افزود: رفتاری هایی مانند ندادن پول کافی برای خرید مایحتاج، توضیح خواستن بابت هزینه ها، ندادن پول برای مصرف شخصی همسر، مجبور کردن همسر به امضای چک، سفته و یا اسناد مالی، سر کار نرفتن و مجبور کردن همسر به زندگی با حداقل ها، سوء استفاده از اموال و دارایی های همسر ، رفتارهایی است که زن را از نظر مالی تحت فشار قرار می دهد.

مجد، انجام هر عمل جنسی  بدون رضایت و موافقت همسر را بدرفتاری جنسی دانست و اضافه کرد: این بدرفتاری شامل اجبار در عمل، شکل عمل، شکل تحقیر کننده و دردناک و رابطه در زمان بیماری یا بعد از بدرفتاری با همسر می‌شود.

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در ارائه توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت سلامت روان و  مواجه شدن با مصادیق خشونت، اضافه کرد: اگر احساس تنهایی، ترس، و غمگینی می کنید به کسی که اعتماد دارید زنگ بزنید و با او صحبت کنید و اگر میزان اضطراب و غمگینی شما زیاد است، مراجعه به یک متخصص مثل روان شناس و یا روان پزشک را در دستور کار قرار دهید.

او، عضو شدن و فعالیت در انجمن‌ها و سازمان‌های مقابله با خشونت، افزایش فعالیت اجتماعی، پیدا کردن کار نیمه وقت برای کسب درآمد و بهبود روحیه، آموختن یک حرفه یا مهارت را به زنانی که خشونت را تجربه کرده‌اند، توصیه کرد.

مجد، شرکت در جلسات زنان خشونت دیده را توصیه و اظهار کرد: باید مراقب خواب و تغذیه خود باشید زیرا این ۲ در مقابله با استرس نقش مهمی دارد.

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاکید کرد: هر کاری را که از آن لذت می برید انجام دهید مانند ورزش، موسیقی، صحبت با اقوام و دوستان، خواندن کتاب مورد علاقه، با کسانی که به معاشرت با آن ها علاقه دارید قرار بگذارید و همدیگر را ببینید و اگر می توانید در یک باشگاه ورزشی نام نویسی کنید و در هفته زمانی را به ورزش اختصاص دهید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی خشونت علیه زنان فعالیت های اجتماعی علوم پزشکی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۵۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)

به گزارش همشهری آنلاین، این عوامل شامل شرایطی می‌شوند که در آنها افراد به دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند، کار می‌کنند، زندگی می‌کنند، و پیر می‌شوند و نیز مجموعه گسترده‌تر از نیروها و نظام‌ها که شرایط زندگی روزمره را شکل می‌دهند. این نیروها و نظام‌ها شامل سیاست‌ها و نظام‌های اقتصادی، برنامه‌های توسعه، هنجارهای اجتماعی، سیاست‌های اجتماعی و نظام‌های سیاسی می‌شوند.

این عوامل تأثیر مهمی بر نابرابری‌های بهداشتی دارند - یعنی تفاوت‌های ناعادلانه و قابل پرهیز در وضعیت سلامت که در داخل و در میان کشورها دیده می‌شوند. در کشورها همه سطوح درآمد، سلامت و بیماری از یک شیب اجتماعی پیروی می‌کنند: هر چه موقعیت اجتماعی-اقتصادی افراد پایین‌تر باشد، وضعیت سلامت آنها بدتر است.

فهرست زیر نمونه‌هایی از عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت را ارائه می‌کند که می‌توانند بر عدالت سلامت به صورت مثبت یا منفی تأثیر بگذارند:

درآمد و حمایت اجتماعی تحصیلات بیکاری و عدم امنیت شغلی شرایط زندگی کاری ناامنی غذایی مسکن، امکانات اولیه و محیط‌زیست رشد اولیه دوران کودکی شمول اجتماعی و عدم تبعیض تعارض ساختاری دسترسی به خدمات بهداشتی مقرون‌به‌صرفه باکیفیت مناسب.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت یا SDH می‌توانند در تأثیرگذاری بر سلامت حتی مهم‌تر از مراقبت‌های بهداشتی یا انتخاب سبک زندگی در تأثیرگذاری بر سلامت باشند. به عنوان مثال، مطالعات متعدد نشان می‌دهد که SDH مسئول بیش از ۳۰ تا ۵۵ درصد از پیامدهای سلامتی است. علاوه بر این، برآوردها نشان می‌دهد که سهم بخش‌های خارج از سلامت در پیامدهای سلامت جمعیت از سهم بخش سلامت بیشتر است.

پرداختن مناسب به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (SDH) برای بهبود سلامت و کاهش نابرابری‌های درازمدت در سلامت، که مستلزم اقدام همه بخش‌ها و جامعه مدنی است، اساسی است.

منبع: وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت

کد خبر 849816 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مجله مفاهیم پزشکی پزشکی

دیگر خبرها

  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • اوج سلامت مغز چه زمانی است؟
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟