Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@01:38:17 GMT

چه شهرهایی جایگاه برتر در حکمرانی جهانی دارند؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۰۸۴۶۵

چه شهرهایی جایگاه برتر در حکمرانی جهانی دارند؟

استادیار و دکترای جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: رویدادهای مهمی که در طی دو قرن گذشته در جامعه بشری به خصوص در مدیریت شهری به وقوع پیوسته، پدیده جهانی شدن و فرامرزی شدن چالش‌ها و فرصت‌ها است.

مرتضی قورچی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسئله مهمی که امروزه توجه همگان را به خصوص مسئولان شهری را به دیپلماسی شهری جلب می‌کند، بروز مشکلات شهری و نیازمندی‌های فزاینده شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: هیچ شهری به خصوص کلانشهرها نمی‌تواند ادعا کند که به تنهایی قادر به تأمین نیازمندی‌های خود است چرا که روند جهانی شدن، منجر به مشکلات و فرصت‌های جهانی و فراگیر شده که مشارکت و همکاری چند جانبه کلانشهرها را می‌طلبد.

استادیار و دکترای جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: امروزه وقوع فجایع طبیعی، مانند زلزله، سیل، خشکسالی و مشکلات فراوان دیگر در مناطق محروم جهان، همکاری و تشریک مساعی در سطح جهانی در قالب سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی فراملی را ضروری می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مسائل و چالش‌های فرامرزی شده برای تمامی جوامع شهری، باید این واقعیت را در نظر داشت که راه حل‌های یک جانبه و همکاری‌های بین‌المللی شهر با شهر دوجانبه در بسیاری از موارد نتوانسته تأمین کننده نیازهای بشری و به خصوص موضوعات شهری باشد.

قورچی گفت: رویدادهای مهمی که در طی دو قرن گذشته در جامعه بشری به خصوص در مدیریت شهری به وقوع پیوسته، پدیده جهانی شدن و فرامرزی شدن چالش‌ها و فرصت‌ها است که به تبع آن باعث ظهور بازیگران جدید ملی و بین‌المللی در قالب سازمان‌های جهانی و همچنین مفهوم حکمرانی جهانی شده است.

وی با بیان اینکه کشورها به خصوص کلانشهرها در تلاش هستند علاوه بر بهره‌مندی از فرصت‌ها و همچنین مشارکت در مدیریت چالش‌های جهانی، جایگاه برتر و تأثیرگذاری را در حکمرانی جهانی کسب کنند، اظهار کرد: امروزه کلانشهرها با مشارکت و همکاری در موضوعات جهانی سعی می‌کنند افکار عمومی جهان را در پیشبرد اهداف و مقاصد خود بسیج کنند تا از این طریق بتوانند در سیاست گذاری و تصمیمات جهانی تأثیرگذار باشند و شرایط شهر جهانی را برای خود ایجاد کنند.

استادیار و دکترای جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: آنچه که این امر مهم را عملی می‌سازد، استفاده از ابزار و مؤلفه تأثیرگذار دیپلماسی شهری در عرصه بین‌المللی است زیرا کارگزاران دیپلماسی شهری می‌توانند با تکیه بر دانش و مهارت خود سیاست‌گذاران، افکار عمومی را در جهت منافع شهر متبوع هدایت کنند.

وی معتقد است: «شهرهایی در رسیدن به آرمان‌های خود به عنوان شهر جهانی و کسب جایگاه برتر در حکمرانی جهانی، موفق هستند که بتوانند زمینه‌های حکمرانی محلی و مشارکت حداکثری شهروندان خود را برای مدیریت شهری با تمرکززدایی فراهم کرده باشند؛ در این صورت کارگزاران دیپلماسی شهری می‌توانند به عنوان عنصر تأثیرگذار در سیاست گذاری حکمرانی جهانی عمل کنند.»

کد خبر 456745

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهرهای جهان حکمروایی خوب شهری ديپلماسي شهري کلانشهر شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حکمرانی جهانی دیپلماسی شهری بین المللی فرصت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۸۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه سنگین دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و پیکان در حالی روز 24 فروردین در هفته بیست و سوم لیگ برتر به تساوی دو بر دو رسیدند که گزارش نماینده فدراسیون برای کمیته انضباطی منجر به جریمه برای مربی گلرهای نارنجی پوشان شد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که طی روزهای اخیر دوباره فعالیت زیادی داشته و باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان در لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر را با محرومیت و جرایم مالی سنگین مواجه کرده، امروز هم رای رحمان احمدی، مربی دروازه‌بانان مس رفسنجان را صادر نمود.

در رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است:

«دیدار تیم های مس رفسنجان و پیکان تهران در هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال برگزار و از سوی رحمان احمدی، مربی تیم مس رفسنجان تخلفاتی مبنی بر نقض مقررات و اصول کلی رفتار رخ داد.

وی به مدت یک جلسه از همراهی تیم خود به مدت 6 ماه تعلیق می شود و باید 300 میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند که این رای از حیث جریمه نقدی قابل تجدید نظر است.»

دیگر خبرها

  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • جام جهانی پاراتیراندازی | تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
  • نشان نقره تیم تپانچه بادی مختلط ایران در جام جهانی پاراتیراندازی
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • جایگاه هشتم نماینده ایران در جام جهانی پاراتیراندازی
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد
  • جریمه سنگین دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • ایران خواستار بازگشت به جایگاه قبلی خود در اجلاس جهانی کدکس شد