Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اردبیل| سرویس اقتصادی: اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای دولت برای مدیریت منابع آب و عبور از تنش‌های آبی است چنان‌که کشاورزان بایستی کشت محصولات استراتژیک همچون دانه روغنی را جایگزین محصولات آب‌دوست دیگر کنند.

کلزا یکی از دانه‌های روغنی بسیار مهم است که در مناطق معتدل کشت می‌شود و کاشت این محصول کم آب‌بر و به‌صرفه می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی شهروندان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس تحقیقی که در خصوص اهمیت و وضعیت کشت کلزا و دانه‌های روغنی انجام شده، کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۵-۴۰ درصد روغن و ۳۵-۲۵ درصد پروتئین می­‌باشد.

روغن کلزا به‌دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع همانند زیتون جزء با کیفیت­‌ترین روغن‌های خوراکی است. پروتئین موجود در کنجاله نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می­‌شود.

همچنین تجربه‌های شخصی کشاورزان نشان داده که کشت کلزا در تناوب با گندم و جو علاوه بر مزایایی نظیر کاهش جمعیت علف‌های هرز و کاهش آفات و بیماری‌های گندم باعث افزایش و پایداری عملکرد دانه گندم می‌‌شود.

 

خروج از وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی، اختصاص ارز برای واردات دانه­‌های روغنی، روغن و کنجاله، لزوم ارتقای کیفیت روغن نباتی، ایجاد پایداری در عملکرد و تولید غلات به‌ویژه گندم با توسعه کشت دانه‌‌های روغنی و ضرورت افزایش ضریب خود اتکائی و امنیت غذائی کشور جزو مواردی است که کاشت محصول استراتژیک دانه‌های روغنی را افزایش می‌دهد.

متوسط سطح زیر کشت کلزا و سویا در استان اردبیل در حدود ۲۰ هکتار است

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل گفت: متوسط سطح زیر کشت سویا در استان اردبیل در حدود ۱۰ الی ۱۲ هکتار بوده و در کنار آن سطح زیر کشت کلزا نیز در استان اردبیل ۸ الی ۱۰ هزار هکتار است.

وی افزود: میزان برداشت سویا از مزارع استان اردبیل در حدود ۲۵ هزار تن بوده و میزان برداشت کلزا از مزارع استان به ۱۸ هزارتن می‌رسد و در کنار آن میزان سطح زیرکشت سویا نیز در استان اردبیل به ۵ الی ۷ هزار هکتار می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد: این دو محصول به‌عنوان محصولات استراتژیک به صورت تضمینی خریداری می شود و قیمت خرید تضمینی کلزا ۴هزار و ۶۶۰ تومان بوده و هم چنین سویا به قیمتی در حدود ۴ هزار تومان خریداری می‌شود.

وی تشریح کرد: البته با توجه به بالا بودن قیمت این محصولات در بازار و قیمت چند برابری آن نسبت به قیمت خرید تضمینی اغلب فروش این محصول در بازار صورت می‌گیرد به طوری‌که سویا تا بیش از سه برابر قیمت خرید تضمینی در بازار به فروش می‌رسد.

 

نیکشاد با اشاره به موانع موجود در کشت این محصولات بیان کرد: بیشتر دانه‌های روغنی در شمال استان کشت می‌شود و در این مناطق هم با توجه به الگوی کشت بهاره و پاییزه و لزوم رعایت تناوب و سایر محصولات رقیب به نسبت قیمت بازار معمولا در میزان کشت این محصولات اثر می‌گذارد.

وی گفت: برای مثال اگر قیمت محصول سویا در سال آتی نیز به همین قیمت باشد شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول خواهیم بود  از همین رو اصلی‌ترین موضوع تاثیرگذار در خصوص کشت این محصولات قیمت و محصولات رقیب است.

البته کشاورزان در خصوص حمایت‌های انجام شده، خرید تضمینی و میزان کشت این محصول استراتژیک نظرات دیگری دارند؛

 

حمایت ضعیف دولت از کلزاکاران

عباس پورشامی یکی از کشاورزان منطقه مغان که اقدام به کاشت محصول کلزا در سه هکتار از زمین‌های کشاورزی نموده به خبرنگار خبرگزاری فارس در پارس آباد گفت: متاسفانه دولت آن‌چنان حمایتی از کلزاکاران ندارد.

وی افزود: بازپرداخت بهای خرید تضمینی محصولات کلزا توسط دولت بسیار طولانی بوده به‌طوری که ماه‌ها طول می‌کشد تا این مبلغ به حساب کشاورزان واریز شود و از این‌رو کشاورزان کمتر به کاشت این محصول تمایل دارند.

 

بهای خرید تضمینی مقرون به صرفه نیست

داود شکاری، یکی دیگر از کلزاکاران منطقه مغان است که اقدام به کاشت ۱۰هکتار کلزا نموده و وضعیت جوی را عامل مناسب بودن محصول امسال می‌داند.

وی با اشاره به ضعف حمایت‌های دولتی می‌گوید؛ دولت تنها حمایتی که از کلزاکاران می‌کند، خرید تضمینی است در حالی که هیچ حمایتی در خصوص ارائه کود و ... از کشاورز ندارد.

این کشاورز ادامه می‌دهد: ‌بهای خرید تضمینی اعلام شده محصول کلزا برای سال آینده، ۷هزار و ۸۰۰ تومان است که با توجه به افتی که در زمان تحویل محصول انجام می‌شود این قیمت به ۵هزار تومان کاهش می‌یابد که اصلا مقرون به صرفه نیست.

وی تاکید می‌کند: تنها انتظار ما از دولت این است که به نسبت تورم خرید تضمینی این محصول استراتژیک انجام شود. در حالی که بهای خرید تضمینی نیز چندین ماه طول می‌کشد تا به کشاورز پرداخت شود.

 

نبود صنایع تبدیلی فروش کلزا را کاهش می‌دهد

بهبود علیزاده، کشاورز کلزاکار در منطقه پارس آباد مغان است که در حدود ۱۰هکتار از زمین کشاورزیش به کشت کلزا می‌پردازد.

وی در خصوص کاشت این محصول ارزشمند و استراتژیک می‌گوید؛ محصول کلزا قبلا در منطقه مغان بسیار بیشتر کشت می‌شد ولی متاسفانه با توجه به خرید بذر کلزا از دولت به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان و فروش آن به قیمت کمتر از ۵هزار تومان و عدم پرداخت بهای محصول خریداری شده در موقع مقرر، کشاورزان تمایلی به کاشت و یا افزایش میزان کاشت این محصول نشان نمی‌دهند.

علیزاده به مساله مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: نبود کارخانه روغن کشی و صنایع تبدیلی در استان و منطقه مغان باعث می‌شود تا این محصول به خوبی به فروش نرفته و کاشت آن برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد و از این‌رو کاشت این محصول کاهش پیدا می‌کند.

 

گفتنی است؛ محصول دانه‌های روغنی از چند جهت برای کشور و منطقه دارای اهمیت بوده که یکی از این موارد رفع وابستگی به واردات این محصول استراتژیک و تامین نیازهای داخلی و حتی صادرات آن به کشورهای دیگر می‌تواند باشد که در این جهت حمایت از کشاورزان و کلزاکاران باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز کلزاکاران نیکشاد حمایت کلزا دانه های روغنی بهای خرید تضمینی محصول استراتژیک استان اردبیل دانه های روغنی کاشت این محصول کشت این محصول سطح زیر کشت منطقه مغان هزار تومان کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۰۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است

به گزارش خبرنگار مهر، علی معتمدی پور ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در راستای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، تمهیدات لازم با اختصاص هشت مرکز ویژه خرید تضمینی در استان در نظر گرفته و تجهیز شده است.

وی بیان داشت: در سال جاری، ۶۹ هزار هکتار از اراضی استان دیم و بقیه آبی است و سطح زیر کشت جو نیز ۲۸ هزار هکتار است.

معتمدی پور با بیان اینکه خرید تضمینی کلزا نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: ۷۰ درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تأمین شد و کار برداشت گندم و جو در این استان با ۳۲۱ دستگاه کمباین انجام می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، برنامه ریزی هدفمند برای به کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته و با هم افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تأمین امنیت غذایی گام برمی داریم.

کد خبر 6088523

دیگر خبرها

  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد