Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@02:42:10 GMT

کودکان کار در زمین بازی کرونا

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۰۵۷۳

کودکان کار در زمین بازی کرونا

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اینجا در کهن شهر همدان قصه به شکل دیگری است و این کودکان مظلوم با نگاه‌های معصوم را اغلب در خروجی برخی فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها می‌توان مشاهده کرد، کودکان و نوجوانانی که با لباس‌های ژنده به دنبال شما می‌آیند تا در سرما و گرما، اندک توشه‌ای برای پایان روز خود و خانواده‌هایشان جمع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند به لحاظ تعداد، شمار کودکان کار همدان قابل مقایسه با کلان‌شهر‌هایی همچون تهران و کرج نیست، اما مشاهده حتی یکی از این کودکان کافی است تا همان تصویر و خواهش‌هایی که می‌کنند در طول روز به یک دغدغه فکری تبدیل شود و ذهنتان را مشغول حال و آینده آن‌ها کند.

حال در این روز‌ها و ماه‌ها باید به این دغدغه فکری، نگرانی کرونا را نیز افزود، ترس از اینکه این کودکان درگیر این بیماری شوند یا خود ناقلان خاموشی برای شیوع بیش از پیش این ویروس شوند.

از این رو برخلاف گذشته، این بار عزمم را جزم کرده و دنبال این کودکان راهی می‌شوم تا از کم و کیف زندگی آن‌ها و چالش‌هایی که با آن‌ مواجه هستند اطلاعاتی کسب کنم.

دختری حدودا ۹ ساله که در مقابل یکی از داروخانه‌های شبانه روزی همدان منتظر شناسایی مشتری جدید خود است، نظرم را جلب می‌کند و به سراغش می‌روم.

از پاسخ به سوال‌هایم طفره می‌رود و تلاش می‌کند بسته‌ای از آدامس‌هایی که مقابلم می‌گیرد را بخرم، تلاشی که سرانجام نتیجه می‌دهد و من بیشتر برای اینکه او را راضی به پاسخ کنم، یک بسته آدامس می‌خرم.

در پاسخ به این سوال که چرا ماسک نمی‌زند و آیا از کرونا چیزی می‌داند؟ شانه‌های کوچک خود را بالا انداخت و گفت: پولی برای خرید ماسک ندارد و اعضای خانواده نیز به او گفته‌اند کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

به گفته زهرا، اندک پولی که در طول روز کسب می‌کند را باید به عنوان کمک هزینه به خانواده خود تحویل دهد و چیزی برای خودش باقی نمی‌ماند.

او به پسری که چند متر آن طرف‌تر مشغول فروش آدامس است اشاره و اضافه کرد: برادرم نیز مشغول همین کار است و از دور مواظب است تا آسیبی به من نرسد، پسری حدودا ۱۲ ساله که در فصل درس و بازی‌های کودکانه، باید سایه سنگین هزینه‌های زندگی را بر دوش خود و خواهرش ببیند.

حال اگر نیم نگاهی بر آمار و ارقام کودکان کار همدان بیندازیم، به رقم ۶۰ کودک کاری می‌رسیم که در ۶ ماه نخست امسال توسط بهزیستی این استان شناسایی شده‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در خصوص موضوع کودکان کار و حفظ سلامت آن‌ها با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای این کودکان به کرونا نشنیده است، گفت: تاکنون در ۲ مرحله بسته‌های بهداشتی بین این کودکان توزیع شده ‌است.

به گفته «زهره بختیاری»، تعداد کودکان کار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر مشهودی نداشته و حمایت‌های بهزیستی بیشتر شامل برنامه‌های آموزشی است و مرکز اقامتی ۲۴ ساعته‌ای نیز در استان همدان نداریم.

او با بیان اینکه این کودکان در درون خانواده‌ها زندگی و به تامین بخشی از هزینه‌های خانواده خود کمک می‌کنند، تعدادی از برنامه‌های حمایتی _ آموزشی بهزیستی همدان را رشد محور و شامل تمام ابعاد زندگی کودکان کار برشمرد که مختص خانواده‌های این کودکان اجرا می‌شود.

به گفته بختیاری، در این برنامه‌ها بحث‌های خود مراقبتی، تربیتی، اجتماعی، معنوی و روانی پیش بینی و در چندین مرحله بسته‌های غذایی با همکاری خیّران تامین و بین خانواده‌های کودکان کار استان توزیع شده است.

حال که در این روز‌های کرونا زده، شاهد اقدامات خود جوش و پویش‌های مردمی همچون خرید گوشی‌های تلفن همراه برای دانش‌آموزان نیازمند هستیم، امید می‌رود مردم کشورمان به ویژه در شهر دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان، نیم نگاهی نیز به شرایط کودکان کار داشته باشند تا با قطره قطره حمایت‌های آنها، شاهد کاهش مشکلات و چالش‌های این کودکان و بهبود شرایط زندگی آن‌ها به‌ویژه در حوزه بهداشتی باشیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بهزیستی کشور کودکان کار کرونا ویروس خانواده ها کودکان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۰۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگران بوشهری

به گزارش خبرنگار مهر، امیر برومند صبح دوشنبه در نشست با مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اظهار کرد: در راستای رفع دغدغه خانواده‌های شاهد و ایثارگران در تأمین مسکن، اراضی قابل واگذاری از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، بر اساس معرفی از سوی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران بوشهر به خانواده‌های شاهد و ایثارگر واجد شرایط واگذار خواهد شد.

وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، زمین را بر اساس ضوابط بنیاد مسکن و دستورالعمل‌های مربوطه به خانواده‌های شاهد و ایثارگران واجد شرایط واگذار خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: برای ساخت مسکن مقاوم بر روی اراضی مسکونی، تسهیلات مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

کد خبر 6097902

دیگر خبرها

  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگران بوشهری
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • اختصاص زمین به خانوار‌های حائز شرایط جوانی جمعیت
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • ۳ هزار و ۳۲۸ خانواده در شهر‌های کوچک آذربایجان‌غربی زمین ملی دریافت کردند
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است