Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@23:21:34 GMT

مشارکت هدفمند اجتماعی زنان بر محوریت مساجد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۰۸۶۹

مشارکت هدفمند اجتماعی زنان بر محوریت مساجد

زنان بخش مهمی از جامعه را تشکیل می دهند که مشارکت آن ها در حوزه های مختلف اثرگذار است که این فعالیت اجتماعی بر محوریت مساجد بر ابعاد مختلف جامعه اثر خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، دختران و زنان در جوامع مختلف نقش و ماموریت های مختلفی و مدل های گوناگون برای خود دارند که در کشور ما بخشی از این گروه علاوه بر مدیریت خانواده در حوزه اشتغال، کارآفرینی و مشارمت اجتماعی نیز حضور پرشور و اثربخشی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تلاش و مشارکت آنان در پشت جبهه ها برای تامین نیازهای رزمندگان از اوایل دوران پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و تا امروز در مدل های مختلف مشاهده می شود که بخشی از آن را در فعالیت های مساجد به چشم می بینیم که موجب جذب اعضای خانواده به مسجد و در ایجاد فضای معنوی شهر و روستا اثرمی گذارند.

 

حضور بانوان در مساجد بیش از یک نمازگزار است چرا که فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آن ها در قالب هیات های مذهبی، معاونت بانوان کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های بسیج بانوان موجب اجرای فعالیت های گسترده ای در این حوزه شده است.

 

فعالیت های عام المنفعه و خیریه ای این دسته از اقشار عمومی مردم در توسعه مساجد، کمک به نیازمندان، نذری و فعالیت های فرهنگی وجه دیگری از مشارکت زنان در مساجد است و باید این دسته از اقدامات اجتماعی و بشردوستانه آن ها را ثبت و زمینه ساز حضور نسل های جدید به این عرصه باشیم.

 

*فعالیت فرهنگی زنان در قالب معاونت بانوان کانون های مساجد ساماندهی می شود

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان به مشارکت دختران و زنان در نهادهای فرهنگی مساجد اشاره کرد و گفت: فعالیت فرهنگی زنان در قالب معاونت بانوان کانون های مساجد ساماندهی می شود.

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» افزود: این بخش از کانون های فرهنگی و هنری نقش کلیدی و موثری در رویدادهای فرهنگی و هنری مساجد دارند که البته نماینده آن در هیات امنا مساجد و هیئت مدیره کانون ها عضویت داشته و حق رای دارند.

 

وی با بیان اینکه برنامه های متنوعی برای این دسته از اعضا کانون پیش بینی و اجرا می شود، تصریح کرد: فعالیت های آن ها متناسب با حوزه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، خانواده، کتابخوانی، پژوهشی و قرآنی برای بانوان گونه بندی شده است.

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: دوره های آموزشی ویژه این گروه از مخاطبان در حوزه های فرزندپروری، خانه داری، هنری و اجتماعی از سوی کانون ها برگزار می شود که این دسته از فعالیت ها متناسب با تقاضای مخاطبین است.

 

وی اضافه کرد: برخی از کانون ها توسط بانوان مدیریت می شود و مدیرمسئول آن ها از جامعه زنان است که همسو با سیاست های کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت می کنند و دارای امتیازهای بالای نیز هستند.

 

این مقام مسئول در حوزه فرهنگی مساجد یادآورشد: بستر برای حضور دختران جوان و نوجوان در کانون های مساجد فراهم است و باید متناسب با شرایط روز برنامه هایی برای این گروه ارائه و زمینه ساز جذب آن ها بشویم.

 

*نقش راهبردی زنان در جامعه و مشارکت های فرهنگی

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: زنان و دختران جنقش راهبردی در جامعه و مشارکت فرهنگی دارند که نباید دچار افراط و تفریط شود.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» با اشاره به نقش زنان بر اساس تاریخ اسلام  دیگر ادیان افزود: در قرآن و داستان های مربوط به ادیان مختلف موضوع زن و نقش و جایگاه آن در همسرداری، فرزندپروری و چاره جویی از مشکلات مشخص است.

 

وی ادامه داد: نقش مادر حضرت موسی، ملکه صبا، خطبه خوانی حضرت زهرا و حضرت زینب به جایگاه و اثرگذاری آن ها بسیار توجه و دقت دارد و اهمیت نقش این بخش از جامعه را نشان می دهند.

 

قطبی با بیان اینکه مشارکت و فعالیت زنان و دختران جوان در مساجد یک فرصت محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این فرصت برای ایجاد روح معنوی در خانواده و نقش پذیری اجتماعی و فرهنگی و فراگیری مهارت ها و رفتارهای خانوادگی ایجاد می شود.

 

*بانوان به دنبال افزایش سهم فرهنگی و اجتماعی خود در جامعه هستند

 

یک زن کارآفرین اصفهان با اشاره به نقش بانوان در جامعه  فعالیت های مشارکتی، گفت: بانوان به دنبال افزایش سهم فرهنگی و اجتماعی خود در جامعه هستند.

 

«سودابه ادیب» با بیان این مطلب افزود: از روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی زنان نقش کاربردی و موثری در جامعه داشتند که در دوران دفاع مقدس علاوه بر پشتیبانی پشت جبهه برای رزمندگان در تشویق و ترغیب فرزندان خود برای حضور در جبهه نقش آفرینی کردند.

 

وی ادامه داد: اظهارنظرها و بیان دیدگاه های بنیان گذار انقلاب اسلامی پیرامون زنان و نقش مشارکتی آن ها در جامعه زمینه ساز حضور پررنگ و اثرگذار این قشر شد و نگرش جامعه را به بسترسازی برای نقش آفرینی بانوان فراهم کرد.

 

ادیب با بیان اینکه امروز نیز نقش مهم اثرگذار بانوان را علاوه بر مدیریت خانواده در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی می بینیم، تصریح کرد: فعالیت فرهنگی و مشارکتی بانوان نیاز جامعه است که در شرایط سخت و مورد نیاز کشور مثل دوران کرونا وارد شدند و ماموریت و وظیفه خود را با محوریت تشکل های مردم نهاد مثل سمن ها، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و هیات های مذهبی ایفا کردند.

 

وی اضافه کرد: حسینیه ها و کانون های فرهنگی و هنری مساجد بستری برای حضور زنان جهت آماده سازی و تولید ماسک و بسته های بهداشتی شد و این حضور چالشی از جامعه را رفع کرد.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان جامعه زنان اصفهان کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۰۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان

در این همایش مولفان حوزه و دانشگاه بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.

آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان در این همایش با بیان اینکه اسلام دینی زنده و پویا متناسب با شرایط متغیر زمان است گفت: اجتهاد حلال مشکلات است و ما راه دیگری نداریم.

دکتر علی محمدزنگانه استاندار نیز افزود: ایران پس از دفاع مقدس و به دنبال آن تهاجم فرهنگی دشمنان بیش از پیش نیازمند حضور موثر بانوان است و ما بیش از هر زمان دیگری به نقش بانوان نیازمندیم.

خانم موسوی استاد سطوح عالی حوزه‌های بانوان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در عصر جدید نقش زنان علاوه بر مسئولیت انسان پروری در بنیان خانواده در جامعه نیز پر رنگ‌تر از گذشته و درگیر با چالش‌های دنیای مدرن است گفت: ما در جبهه‌های دیگر بعد از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم، اما در جبهه‌های فرهنگی کار موثری نکردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • بیش از ۳ میلیون و۷۰۰ هزار کارگر بیمه‌شده زن هستند