Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@01:24:38 GMT

حاجی بابایی: عدم شفافیت یکی از مشکلات کشور است

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۵۲۷۲

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس، درباره ضرورت شفافیت در بودجه سالانه کشور، اظهار داشت: بودجه سالانه کشور از موضوع شفافیت به شدت رنج می برد و عدم شفافیت یکی از مشکلات اساسی و کلیدی ما در طول دهه‌های گذشته و در بودجه های سنواتی است.

وی با اشاره به عدم شفافیت در بودجه های سنواتی از نظر منابع و مصارف و احکام صادره، افزود: مالیات‌ها یکی از مهمترین منابع درآمدی است که دارای معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی گسترده است و عدالت نیز در دریافت مالیات‌ها وجود ندارد و یا کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی بابایی می‌گوید که عدم شفافیت باعث شده که مهمترین عنصر در آمدی بودجه‌ای ما با مشکل جدی رو به رو شوند. بحث دوم بحث هزینه هایی است که در شرکت‌های دولتی وجود دارد که عدم واقعیت در بودجه های شرکتی و عدم مطابقت آن با واقعیت های حسابرسی و درآمدهای به روز و همچنین بودجه عمومی کشور در درآمدها و هزینه‌ای که فاقد عدالت است، برای کشور مشکلاتی ایجاد کرده که باید آنها را رفع کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بحث احکام بودجه سالانه کشور نیز، گفت: در طول سال‌های گذشته احکام در رابطه با مسائل مالی و بودجه صادر شده که نیاز به بازبینی دارد و بعضی از این احکام آن قدر وسیع و گسترده هستند که با آن می توان هر کاری انجام داد مثلاً بودجه را به کلی دگرگون کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با شرکت‌های دولتی یا امور مالی، احکام و قوانینی وجود دارد که نظارت را به شدت کاهش می‌دهد و دست نظارت را می‌بندد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: اگر بتوانیم در بودجه‌های سنواتی شفافیت ایجاد کنیم بودجه از یک بودجه فرسایشی کم اثر و ناکارآمد به یک بودجه کارآمد، شفاف، با نشاط و شاداب تبدیل می شود و به دنبال آن جهش تولید، رونق اقتصادی و اشتغال شکل می‌گیرد.

حاجی بابایی در پایان گفت: به همین دلیل اصلاح ساختار بودجه که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند راهکار اسای برای رسیدن به یک بودجه کارآمد و تاثیرگذار و با نشاط است.

منبع: الف

کلیدواژه: حاجی بابایی عدم شفافیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۵۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟

سهمیه حج کشورها هر سال براساس جمعیت ساکن مسلمان در آن کشورها تعیین می‌شود. با این حال، عوامل دیگری هم تاثیر دارد، آنچنان که اندونزی، پاکستان و هند به ترتیب بیشترین سهمیه حج را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، هر سال صدها هزار نفر مسلمان در شهر مکه گردهم می‌آیند و مهمترین زیارت‌ مسلمانان را انجام می‌دهند. مناسک اصلی حج حدود یک هفته طول می‌کشد و در آن زمان صدها هزار نفر مسلمان از کشورهای مختلف جهان به شهر مکه سفر می‌کنند.

عربستان سعودی هر سال بر اساس میانگین جمعیت مسلمانان مقیم کشورها، سهمیه حج را اختصاص می‌دهد. به عبارتی هر چه تعداد مسلمانان ساکن در یک کشور بیشتر باشد، احتمال دارد آن کشور سهم بیشتری به دست آورد. با این حال، عوامل دیگری می‌تواند بر سهمیه یک کشور تأثیر بگذارد. نگاهی به سهمیه برخی کشورها نشان می‌دهد، سطح روابط دیپلماتیک با عربستان به عنوان کشور میزبان، در سال‌های گذشته بر تعیین این سهمیه بی‌تأثیر نبوده است.

در سال‌های اخیر براساس آمارهای عربستان، بیشترین تعداد زائران حج به کشور اندونزی تعلق داشته است و در سال گذشته، پاکستان و هند نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

نام کشور تعداد سهیمه حج (۲۰۲۳ - ۱۴۰۲)
۱.اندونزی    ۲۲۱.۰۰۰ نفر
۲.پاکستان ۱۸۰.۰۰۰
۳.هند ۱۷۵.۰۲۵
۴.بنگلادش ۱۲۷.۱۹۸
۵.نیجریه ۹۵.۰۰۰
۶.ایران ۸۷.۵۵۰
۷.الجزایر ۴۱.۳۰۰
۸.ترکیه ۳۷.۷۷۰
۹.مصر ۳۵.۳۷۵
۱۰. سودان ۳۲.۰۰۰
۱۱.مالزی ۳۱.۶۰۰
۱۲.روسیه ۲۵.۰۰۰
۱۳. سوریه ۲۲.۵۰۰
۱۴. اتیوپی ۱۹.۶۱۹
۱۵. مراکش ۱۵.۳۹۲
۱۶.عراق ۱۵.۲۵۲
۱۷.عمان ۱۴.۰۰۰
۱۸.افغانستان ۱۳.۵۸۲
۱۹.سنگال ۱۲.۸۰۰
۲۰.انگلستان ۱۲.۳۴۸


حج اگرچه سهمیه‌بندی شده است و این سهم گاه سال به سال متفاوت است، اما بنا بر نظر کارشناسان حج، اعمال آن مزایایی دارد؛ از جمله اینکه اختصاص یک سهمیه به هر کشور به تسهیل عدالت کمک می‌کند، زیرا هر مسلمان تشویق می‌شود در مقطعی از زندگی خود، صرف نظر از اینکه در کجا زندگی می‌کند، این زیارت را انجام دهد. این سهمیه‌ها همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که زائران هر سال می‌توانند سفر خود را با خیال راحت انجام دهند. سهمیه‌ها به جلوگیری از احتمال ازدحام بیش از حد نیز کمک می‌کند.

ایده کلی میزبان این بوده است که تا حد امکان از زائران استقبال و در عین حال تدارکات مدیریت شود و بر این اساس، سالانه به صدها هزار نفر اجازه می‌دهد در مدت زمان کوتاهی به مکه و خارج از مکه سرازیر شوند.

بر این اساس، ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از رفع محدودیت‌های کرونا، تقریبا یک سهم مشخص داشته است. سال گذشته و امسال سهم حج ایران تفاوت چندانی نداشته و حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ هزار نفر بوده است که در سال گذشته ششمین کشور با بیشترین سهم بود. با این حال ایران از عربستان خواسته مطابق با رشد جمعیت، این سهم را تا ۱۰۰ هزار نفر افزایش دهد، که تا کنون اتفاق نیفتاده است.

طبق اعلام آخرین سازمان حج و زیارت، حدود ۹۰۰ هزار نفر در ایران در نوبت حج واجب هستند که با درنظر گرفتن سهمیه کنونی ایران و افزایش نیافتن آن، اعزام تمام آنها به حج تمتع نزدیک به ۱۰ سال طول می‌کشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • پلیس مکتبی پیشگام برای اجرای احکام الهی
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • سال اول مجلس دوازدهم سال تعیین کننده‌ای  خواهد بود
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند